Kansansairaudeksi muodostuneet iensairaudet voitaisiin ennaltaehkäistä

Kolme neljästä suomalaisesta sairastaa ientulehdusta, ja peräti 64 prosentilla yli 30-vuotiaista suomalaisista ientulehdus on kehittynyt parodontiitiksi eli hampaan kiinnityskudosten tulehdukseksi.* Pahimmillaan parodontiitti tuhoaa hammasluuta sekä voi johtaa hampaan irtoamiseen. Lisäksi hoitamattomana iensairaudet heikentävät yleisterveyttä ja voivat altistavaa mm. sydän- ja verisuonisairauksille. Erikoishammaslääkäri Tiina Varrelan mukaan säännöllinen hammaslääkärin tekemä tarkastus auttaa havaitsemaan tulehduksen ajoissa, jolloin vaikealta ja kalliilta hoidolta vältytään.

Kesäkuussa 2010 päivitetyn Käypä hoito -suosituksen (Parodontiitin ehkäisy, varhaisdiagnostiikka ja hoito) mukaan parodontiitti on merkittävä kansantauti. Yleisimmin kyseessä on krooninen parodontiitti, joka on väestössä alidiagnosoitu ja jää sen takia osin hoitamatta.**

-       Iensairaudet ovat todella yleisiä. Hammashoidossa pitäisi panostaa varhaiseen diagnosointiin, jolloin tulehdukset havaittaisiin ajoissa. Siten vakavammilta ja vaikeasti hoidettavilta tulehduksilta vältytään, Käypä hoito -työryhmään kuulunut erikoishammaslääkäri Tiina Varrela PlusTerveys Oy:stä sanoo

Varhain havaittu ientulehdus paranee kokonaan

Säännöllinen käynti hammaslääkärin tarkastuksessa auttaa Ientulehduksen varhaisessa havaitsemisessa. Tulehduksen voi havaita myös ienverenvuodosta, pahanhajuisesta hengityksestä tai hampaiden liikkuvuuden lisääntymisestä. Tulehdusta ei kuitenkaan välttämättä huomaa itse, ja esimerkiksi tupakoitsijoilla ientulehdus pysyy helposti piilossa, sillä tupakoinnin vaikutukset peittävät ientulehduksen oireita.

-       Kun ientulehdus havaitaan ajoissa, voidaan se hoitaa kokonaan. Hoitona hammaslääkäri tai suuhygienisti puhdistaa hampaat, minkä jälkeen säännöllinen kotihoito on tärkeää. Kiinnityskudossairauksien hoito on tiimityötä, jossa potilaan oma hoito on keskeisessä asemassa. Vakavat iensairaudet voidaan ennaltaehkäistä, Varrela sanoo.

Hampaiden pesu kahdesti päivässä sekä hammasvälien puhdistaminen iltaisin riittävät kotihoidoksi, mutta niitä ei saisi unohtaa. Jo muutamassa päivässä biofilmi eli plakki kovettuu ja alkaa aiheuttaa tulehdusta paikallisesti.

-       Hoidon vaikutuksia pitäisi myös seurata säännöllisillä hammaslääkärikäynneillä, Varrela sanoo.

Varrelan mukaan potilaat myös usein jättävät hammaslääkärikäynnin väliin, ja varaavat ajan suoraan hampaiden puhdistukseen suuhygienistille. Tärkeää olisi kuitenkin antaa hammaslääkärin diagnosoida kiinnityskudosten tila sekä arvioida millainen tulehdus suussa on. Hammaslääkärin tarkastuksen jälkeen voidaan päättää hoituuko ientulehduksen hoito ja hammaskiven poisto suuhygienistin vastaanotolla vai onko potilaalle kehittynyt jo parodontiitti, joka vaatii hammaslääkäritasoista hoitoa.

Hoitamattomana ientulehdus voi alkaa tuhota hammasluuta

-       Pahimmaksi tilanne kehittyy usein silloin, kun säännölliset hammaslääkärikäynnit jätetään väliin. Vastaanotolle tulee välillä asiakkaita, joilla edellisestä hammaslääkärikäynnistä on 10–15 vuotta, kun sopiva väli asiakkaasta riippuen olisi noin vuoden-puolentoista välein. Tosin parodontiitti-potilaille suositellaan yleensä minimissään 6 kuukauden hoitoväliä. Osalle potilaista käyntiväliksi suositellaan jopa muutamaa kuukautta, Varrela sanoo.

Hoidettavissa olevaa ientulehdusta haitallisempi on parodontiitti eli hampaan kiinnityskudosten tulehdus. Parodontiitti kehittyy hoitamattoman ientulehduksen seurauksena ja havaitaan hammaslääkärin vastaanotolla syventyneistä ientaskuista. Parodontiitti alkaa tuhota hammasluuta, eikä menetettyä luukudosta yleensä saada takaisin, mutta luutuho voidaan kyllä pysäyttää säännöllisellä hoidolla. Erityisen tärkeää hoidon jatkuvuus on jo kerran parodontiittiä sairastaneella potilaalla.

-       Hoitamattomana parodontiitti kasvattaa elimistön tulehdustilaa ja lisää mm. sydän- ja verisuonisairauksien ja keuhkosairauksien riskiä. Erityisen tärkeää suun terveydestä huolehtiminen on diabeetikolle, sillä suun terveys vaikuttaa sokeritasapainon säilymiseen, Varrela sanoo.

Parodontiittia hoidetaan syväpuhdistuksella, jossa poistetaan kovettuneita bakteeripeitteitä. Lisäksi sairauteen on mahdollista antaa kirurgista hoitoa. Tuhoutunutta hammasluuta ei kuitenkaan saada kasvamaan takaisin. Vakavan iensairauden jälkeen seuranta ja kotihoito ovat avainasemassa. Potilaita seurataan hammaslääkärin vastaan otolla vähintään 6 kuukauden välein, jotta tulevilta ongelmilta vältyttäisiin.

PlusTerveys kannustaa säännölliseen hammashoitoon

Suomen suurimmassa hammaslääkäriketjussa PlusTerveydessä panostetaan säännöllisiin tarkastuksiin ja ennaltaehkäisevään hoitoon. Pitkät hoitosuhteet ja asiakaslähtöiset hammaslääkäripalvelut ovat PlusTerveydessä avainasemassa. Asiakas saa PlusTerveys-hammaslääkäriasemilta kutsun säännöllisesti tarkastukseen, jolloin käynti ei unohdu muiden kiireiden lomassa.

-       Pitkät ja säännölliset hoitosuhteet ovat tehokkaan hammashoidon perusta ja panostamme ennaltaehkäisevään hammashoitoon. Yksi ratkaisumme tähän on työterveyshammashuollon kehittäminen sekä myös hyvän hoitosuhteen luominen asiakkaan ja hammaslääkärin välille, PlusTerveys Oy:n toimitusjohtaja Eila Annala sanoo.

PlusTerveys Oy on yksi Suomen suurimmista yksityisiä terveyspalveluja tuottavista yrityksistä ja suurin hammaslääkäriketju. PlusTerveys toimii 90 paikkakunnalla yli 500 yksikön palveluverkostolla. Hammaslääkäri- ja hammasteknikkopalveluiden lisäksi PlusTerveys tarjoaa laadukkaita lääkäri-, fysioterapiapalveluja 30 vuoden kokemuksella. PlusTerveyden omistavat yhtiössä toimivat hammaslääkärit, lääkärit, fysioterapeutit ja hammasteknikot.

PlusTerveys, erikoishammaslääkäri Tiina Varrela, puh. 040 9000 761
PlusTerveys, toimitusjohtaja Eila Annala, puh. 09 3510 4450

*Kansanterveyslaitos. Suomalaisten aikuisten suunterveys. Terveys 2000 -tutkimus. Kansanterveyslaitoksen julkaisuja B16/2004:88-97. http://www.terveys2000.fi/julkaisut/2004b16.pdf

**Parodontiitin ehkäisy, varhaisdiagnostiikka ja hoito. Käypä hoito -suositus, 2010.

PlusTerveys on monipuolinen yksityisten terveydenhuoltopalvelujen tarjoaja. Vuonna 1978 perustettu yritys toimii Suomessa 90 paikkakunnalla. PlusTerveyden omistavat yhtiössä työskentelevät hammaslääkärit, lääkärit, fysioterapeutit ja hammasteknikot. Heidän lisäkseen yrityksessä työskentelee hoito- ja hallintohenkilökuntaa. Työntekijöitä oli vuoden 2009 lopussa 1128. PlusTerveyden arvot ovat johdettavissa yhtiön nimen alkuosasta Plus; palveleva, luotettava ja laadukas, uudistuva sekä sitoutunut. Yrityksen visiona on tarjota laadukkaita palveluja ja olla uudistuva ja haluttu työyhteisö. PlusTerveys -konserniin kuuluvat emoyhtiö PlusTerveys Oy ja tytäryhtiö PlusTerveys-Invest Oy. Vuonna 2009 PlusTerveys -konsernin liikevaihto oli 111,5 miljoonaa euroa 17,6 prosentin liikevoitolla.