Kierrätysjätteen hyödyntämisestä kaivataan enemmän tietoa

Nutricia Baby Oy:n kysely paljasti, että lapsiperheet ovat innokkaita kierrättäjiä. Vaikka lastenruokapakkauksia osataan kierrättää, ei vastaajilla ole riittävästi tietoa siitä miten kierrätettyjä pakkauksia hyödynnetään.

Nutricia Baby Oy toteutti touko-kesäkuussa 2009 kyselyn yrityksen internetsivuilla. Kyselyyn vastasi yli 800 pienten lasten vanhempaa.Jopa 95 % vastaajista kertoi kierrättävänsä jätteet myös kesällä.Yleisimmin kierrätetään paperia, kartonkia, biojätettä ja metallia. Lastenruokapakkaukset kierrättää kolme neljästä vastaajasta. Vaikka 85 % vastaajista tietää, miten lastenruokapakkaukset voi kierrättää, vain reilusti alle puolet (42 %) tietää mitä kierrätetyille pakkauksille tapahtuu sen jälkeen, kun ne on palautettu keräysastiaan. ”Kuluttajakäyttäytymistä ohjaa yhä enemmän ekologisuus ja eettisyys. Uskommekin, että vielä useampi kuluttaja kierrättäisi pakkaukset, jos tietäisi miten pakkausjätettä hyödynnetään”, kertoo Nutricia Baby Oy:n tiedotuspäällikkö Sinikka Saikkonen. ”Nutricia Baby Oy:n lastenruokia pakataan sekä kartonkipakkauksiin että lasipakkauksiin. Kartonkipakkauksia ja lasipurkkeja ei kannata heittää sekajätteeseen, vaan molemmat pakkaustyypit sisältävät kierrätettävää tai energiana hyödynnettävää materiaalia,” Saikkonen jatkaa. Lapsiperheet avainasemassa pakkausten kierrättämisessä Kartongista valmistetut pakkaukset voi kierrättää sataprosenttisesti. Myös alumiinivuoratut kartonkipakkaukset sekä korkilliset pakkaukset ovat kierrätettäviä. Keräyskartongista valmistetaan monia erilaisia tuotteita, kuten kirjekuoria, laatikoita, munakennoja, laminaattipaperia tai hylsykartonkia ja sitä voidaan käyttää myös esimerkiksi rakennusmateriaalien eristeenä. ”Suomessa kerätään kuluttajilta kuitupakkauksia vuositasolla yhteensä 36 000 tonnia. Lapsiperheet ovat kartonkipakkausten suurkuluttajia. Suomalaisten kierrättämän kartongin määrä nousisi nopeasti, jos yhä useampi lapsiperhe kierrättäisi kartonkipakkaukset”, toteaa kartonkipakkauksia valmistavan Tetra Pak Oy:n viestintäpäällikkö Sari Hassi. Kerätystä lasista tehdään muun muassa uusia lasipakkauksia ja lasivillaa. Lasin valmistaminen keräyslasista vaatii vähemmän energiaa ja tuottaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä, samalla myös neitseellisten raaka-aineiden tarve ja kaatopaikkakuormitus vähenevät. Näin kierrätät lastenruokapakkaukset: Kartonkipakkausten kierrätys • Huuhtele tyhjät kartonkipakkaukset • Litistä pakkaukset ja pakkaa sisäkkäin • Vie lähimpään keräyskartongin keräyspisteeseen. • Tietoja keräyspisteiden sijainnista löydät osoitteesta www.kierratys.info ,josta voit tarkistaa myös mökkipaikkakunnan tai kotimaan matkakohteen keräyspisteet. Tiesitkö, että kartonkipakkausten materiaali kuljetetaan tuotteen valmistuspaikkaan tilaa säästävinä rullina? Miljoonan tyhjän aseptisen kartonkipakkauksen kuljettamiseen ei tarvita edes kahta kuorma-autoa, mutta miljoonan pullon kuljettamiseen kuorma-autoja tarvitaan yli 50. Lasipurkkien kierrätys • Poista purkeista metallikannet. Paperietikettejä ei tarvitse poistaa. • Huuhtele purkit. • Vie lasipurkit keräyslasiastiaan ja metallikannet metallipakkausten keräyspisteeseen Tiesitkö, että keskikokoisen omakotitalon eristämiseen menee lasivillaa noin 100 kuutiota? Kuutio pehmeää lasivillaa painaa 17 kiloa. Lastenruokapurkki puolestaan painaa keskimäärin 90 grammaa. Lasivillan painosta noin 80 prosenttia on kierrätyslasia, joten yhden omakotitalon eristämiseen tarvitaan yli 15 000 lastenruokapurkkia. Vinkkejä lasipurkkien uusiokäyttöön kotona: Käytä lasisia ruokapurkkeja kotona esimerkiksi säilöntään tai askarteluun. Purkit voivat saada uuden elämän vaikkapa maustepurkkeina, tuikkulyhtyinä, taimiruukkuina tai kukkamaljakkoina. Niissä voi myös säilyttää erilaisia pikkutavaroita tai säilöä niihin omatekoisia hilloja ja sinappia.