Korttien väärinkäytön ehkäisemiseksi Luottokunta voi ottaa yhteyttä tekstiviestillä

Maksukortti on kätevä ja käteistä turvallisempi maksuväline, kun muistaa olla huolellinen sen käsittelyssä. Luottokunta muistuttaa kortinkäyttäjiä yksinkertaisista korttimaksamisen turvallisuusohjeista.

Luottokunta on ottanut käyttöön palvelun, joka lähettää tekstiviestin kortinhaltijalle, mikäli epäillään kortin väärinkäyttöä. Luottokunta voi varmistaa tekstiviestillä yksittäisen ostotapahtuman oikeellisuuden tai antaa kortinhaltijalle ohjeen kortin sulkemiseksi väärinkäytön ehkäisemiseksi.

Luottokunta valvoo jatkuvasti poikkeamia korttimaksujen varmennuksissa. Eri järjestelmistä saatujen tietojen perusteella Luottokunta tutkii epäilyttävät tapaukset ja ottaa tarvittaessa yhteyttä kortinhaltijaan puhelimitse, tekstiviestillä tai kirjeellä.

”Luottokunnan tekstiviesti tulee Luottokunnan tai pankin numerosta ja siihen pyydetään vastaamaan vain viestissä annetulla kirjaimella. Luottokunta ei milloinkaan pyydä lähettämään kortin numeroa, tunnuslukua, voimassaoloaikaa tai muita tietoja – eikä näitä tietoja pidä koskaan lähettää muutenkaan sellaisenaan esimerkiksi sähköpostissa”, sanoo Luottokunnan korttien liikkeellelaskupalvelusta vastaava johtaja Jukka Ruotsalainen.

Peitä näppäilemäsi tunnusluku ja pidä huolta kortistasi missä sitten maksatkin

Liikuteltavat maksupäätteet ovat käytössä entistä useammassa maksutilanteessa esimerkiksi kesäkaupoissa, toreilla, ravintoloissa ja terasseilla. Näissä tilanteissa ja ympäristöissä on monesti tungosta ja maksupäätteelle voi joutua kurkottamaan vaikkapa tiskin yli.

”Yksinkertaisin ja tehokkain turvallisuusohje kortin käyttäjälle on peittää tunnusluvun näppäily toisella kädellä kaikissa maksutilanteissa ja käteisnostojen yhteydessä pankkiautomaatilla. Tämä turvallisuustoimenpide saattaa tuntua turhalta varovaisuudelta, mutta varkaan kannalta yksinkertaisinta on anastaa sekä kortti että tunnusluku juuri tällaisessa tilanteessa. Kesämenoissa kannattaakin muistaa olla huolellinen myös itse kortin ja lompakon käsittelyssä”, sanoo Ruotsalainen.

Korttien sulkupalvelun numero on hyvä tallentaa kännykän muistiin, jotta se on helposti ja nopeasti saatavilla. Numero palvelee kaikkina vuorokauden aikoina.

Huijausyritykset lisääntyvät jatkuvasti - älä anna korttisi tietoja varkaille

Huijausyritykset bensa- ja pankkiautomaateilla ovat yleistyneet. Jos huomaat automaatissa tai maksutapahtumassa jotain epäilyttävää, keskeytä tapahtuma ja ilmoita epäilyksesi välittömästi automaatin ylläpitäjälle.

Myös erilaiset sähköpostilla ja tekstiviestillä lähetettävät viestit kalastelevat varomattomien ihmisten korttitietoja. Älä milloinkaan lähetä korttisi numeroa, tunnuslukua tai muita tunnistetietoja tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Älä luovuta tietoja sellaisiin nettipalveluihin, joihin et luota. Verkkokaupassa on turvallisinta käyttää tuttuja liikkeitä ja palveluita, joilla on käytössään todentamispalvelut (Verified by Visa tai MasterCard SecureCode), jotka suojaavat korttiväärinkäytöksiltä sekä kuluttajaa että kauppiasta.

Lisätietoja: Luottokunta, johtaja Jukka Ruotsalainen, puh. 050 550 5589, jukka.ruotsalainen@luottokunta.fi

*********************************************************************************************************************************

Toimi huolellisesti - varmista korttimaksamisen sujuvuus

Kortti on avain tiliisi

• Suhtaudu korttiin kuin käteiseen rahaan.
  • Peitä tunnusluvun näppäily.
  • Älä koskaan säilytä korttia ja tunnuslukua samassa paikassa.
  • Opettele tunnusluku ulkoa, äläkä kerro sitä kenellekään.
  • Huolehdi siitä, että kortillasi on itsellesi sopivat luotto- ja nostorajat.
  • Jos havaitset automaatilla asioidessasi jotakin tavanomaisuudesta poikkeavaa, keskeytä asiointi.
  • Mikäli korttisi katoaa tai esimerkiksi jää pankkiautomaattiin, kuoleta se heti.
  • Tallenna kortin sulkupalvelun numero kännykkääsi + 358 20 333.

Kun olet ulkomailla muista lisäksi…

Toimi maksukorttisi kanssa ulkomailla vähintään yhtä huolellisesti kuin kotimaassa ja huomioi lisäksi seuraavat seikat:

• Pidä sirukortti näköpiirissäsi, kun käytät sitä maksuvälineenä.
  • Jos omistat kaksi maksukorttia, jätä toinen hotellin tallelokeroon. Näin et joudu pulaan, jos vahinko sattuu.
  • Selvitä etukäteen käteisen tarve matkakohteessasi.
  • Varaudu siihen, että sirukortillakin maksettaessa henkilöllisyytesi voidaan tarkistaa.
  • Muista, että ulkomailla tehdään usein kortille ennakkovaraus esimerkiksi hotellimaksujen ja autonvarauksen yhteydessä.

Luottokunta on Suomen johtava korttimaksamisen palveluyhtiö, joka kehittää ja tarjoaa sujuvampia maksamisen ratkaisuja pankeille, kaupoille ja yrityksille. Luottokunnan palvelun piiriin kuuluvien Visa- ja MasterCard-korttipalveluiden kokonaisvaihto on vuonna 2010 noin 27 miljardia euroa. Yrityksen palveluksessa on 500 työntekijää.

Avainsanat: