Korttimaksamisen yleistyminen lisännyt korttiväärinkäyttöä

Korttimaksamisen suosion kasvu on lisännyt jonkin verran korttiväärinkäytön määrää. Toisaalta sirukortteihin siirtyminen ja tehokas monitorointi lisäävät samanaikaisesti korttimaksamisen turvallisuutta.

Korttimaksaminen on kovassa kasvussa, ja sen johdosta myös korttien väärinkäyttö on viime vuosina jonkin verran yleistynyt. Tästä huolimatta väärinkäyttö on edelleen euro- ja lukumäärällisesti hyvin pientä. Esimerkiksi Luottokunnan noin 1,9 miljoonasta kortista tehtiin viime vuonna ennakoivia korttisulkuja vain muutamaan promilleen. Kortteja suljetaan silloin kun kortin tiedot ovat jostain syystä vaarantuneet, kortteja on jo todettu käytetyn väärin tai niihin kohdistuvan väärinkäytön uhka on merkittävä. Väärinkäyttöjen kasvusta huolimatta, korttimaksamisen turvallisuutta ovat viime vuosina vahvistaneet sirukorttien käyttöönotto ja toisaalta magneettijuovakorttien vähittäinen poistuminen markkinoilta. Lisäksi korttiyhtiöt ja pankit seuraavat korttien varmennustapahtumia monitorointipalveluidensa avulla entistä tehokkaammin. Esimerkiksi Luottokunnassa monitoroidaan ympärivuorokautisesti asiakkaiden korttitiedoista poikkeavia maksutapahtumia. Tällaisia ovat esimerkiksi samanaikaiset maksutapahtumat eri puolilta maailmaa. ”Sirumaksamisen turvallisuus perustuu siihen, että toisin kuin magneettijuovakortti, siru ei ole kopioitavissa eikä väärennettävissä. Sirumaksamisen yleistyessä korttimaksamisen heikoin lenkki on osittain siirtynyt maksutapahtumatietojen siirtoon. Tästä osoituksena tiedonsiirtoa koskevat tietomurrot ovat jonkin verran yleistyneet viime vuosina.” ”Tästä huolimatta sirukortti on erittäin turvallinen ja kätevä maksuväline”, Luottokunnan asiantuntija Kati Björninen kertoo. Asiakkaalle ei koidu kuluja korttiväärennöksistä Mikäli oma kortti tulee kopioiduksi tai jos epäilee sitä, siitä tulisi heti ilmoittaa kortinmyöntäjälle eli pankille tai korttiyhtiölle. Mitä nopeammin kortti saadaan suljettua, sitä pienempiä ovat mahdollisen väärinkäytön haitat. Korttiyhtiön ohjeita noudattava kortinhaltija ei joudu vastuuseen kortin väärinkäytön aiheuttamista kuluista. Kuinka kortinhaltija voi sitten omilla toimillaan tukea korttimaksamisen turvallisuutta? ”Pitää olla tarkkaavainen. Tehokas keino on suojata henkilökohtaisen tunnusluvun syöttäminen kädellä, lompakolla tai muulla näköesteellä. Lisäksi kannatta keskeyttää asiointi epäilyttävällä automaatilla.” Verkkomaksamisessa etäkaupan luotettavuutta lisäävät todentamispalvelut. Todentamispalveluita käyttävät verkkokaupat pyytävät asiakasta todistamaan henkilöllisyytensä esimerkiksi pankin verkkopankkitunnuksilla. Kuluttajan tunnistetiedot eivät välity kauppiaalle, joka saa myyntiluvan vahvistuksena vain tiedon tunnistuksen onnistumisesta. Todentamispalvelu suojaa sekä kauppiasta että ostajaa. Eniten korttiväärennöksiä edelleen ulkomailla Suurin osa suomalaisiin kohdistuvista korttirikoksista tehdään ulkomailla. Viime vuoden aikana esimerkiksi Riikan vanhan kaupungin muutamassa yökerhossa ja ravintolassa on laskutettu kortilla maksettaessa ylihintaa, lisäksi asiakkaille on annettu maksettavaksi aiheettomia laskuja ja heidän korttejaan on yritetty kopioida. ”Tällaisten väärinkäytösten ehkäisemiseksi asiakkaan on hyvä varmistaa tilatessaan tuotteen hinta. Kaikki ostokset on syytä maksaa heti, kun on saanut ne haltuunsa. Lisäksi epäluotettaviksi todetuissa paikoissa voi maksaa käteisellä korttimaksamisen sijaan,” Björninen muistuttaa. Suomessa korttimaksamiseen liittyvät rikokset ovat toistaiseksi olleet yksittäistapauksia. Lisätietoja korttimaksamisesta saa muun muassa Luottokunnasta ja muista korttiyhtiöistä, pankeista sekä Finanssialan Keskusliitosta. KORTTIMAKSAMISEN ABC a) Jos epäilet, että korttisi tietoturva on vaarantunut, ota välittömästi yhteyttä kortinmyöntäjään. b) Seuraa säännöllisesti verkkopankkiasi ja ilmoita kortinmyöntäjälle, mikäli tilitiedoissasi näkyy maksu- tai nostotapahtumia, joita et ole tehnyt. c) Säilytä ostotapahtumistasi kuitit ainakin seuraavan luottokorttilaskun tuloon saakka. Ne voivat auttaa epäselvien tapausten selvittämisessä. d) Näppäile henkilökohtainen tunnuslukusi aina käden tai lompakon suojassa. e) Suosi verkossa asioidessasi tuttuja tai tunnistamispalvelua käyttäviä verkkokauppoja. f) Tutustu korttimaksamisen ohjeisiin esimerkiksi Luottokunnan opastamana. g) Korttiyhteisön ohjeita noudattava kortinhaltija ei joudu vastuuseen korttiväärennöksen aiheuttamista kuluista. Lisätietoja: Luottokunta, Henry Kylänlahti, puh 050 567 2080 Kati Björninen, puh 050 360 1549