Lääketieteen tutkijat hyödyntämään Xeroxin tekstin analyysityökalua taistelussa sairaalabakteereita vastaan

- teknologiaa käytetään potilastietojen analysointiin sekä parantamaan terveydenhuollon laatua sairaaloissa

30.03.2010 - Joka vuosi miljoonat potilaat saavat sairaalabakteeritartunnan joihin menehtyy maailmanlaajuisesti satoja tuhansia ihmisiä. Tartuntoja on pyritty vähentämään muun muassa lääkärien ja sairaanhoitajien paremmalla käsihygienialla sekä muilla toimenpiteillä. Xeroxin Euroopan tutkimuskeskuksen kielitieteen tutkijat ovat ryhtyneet yhteistyössä lääketieteen tutkijoiden kanssa selvittämään kielitieteen teknologian hyödyntämistä sairaalabakteerien tunnistamiseen. Kolmivuotisella ALADIN-tutkimushankkeella selvitetään miten edistyksellistä kielitiedeteknologiaa voidaan käyttää potilastiedon analysointiin ja tunnistamaan automaattisesti potilaat, joilla on suurempi riski saada sairaalabakteeri tai joiden oireet viittaavat sairaalabakteeritartuntaan. Tutkimuksella pyritään helpottamaan sairaalabakteerien tunnistamista ja vähentämään tartuntojen määrää. Hanke liittyy Euroopan unionin (EU) tavoitteisiin parantaa potilasturvallisuutta ja vähentää terveydenhuollon kustannuksia. ALADIN-tutkimusryhmä käyttää Xeroxin Euroopan tutkimuskeskuksen kehittämää FactSpotter-ohjelmistoa löytämään potilastiedoista yhteyksiä esimerkiksi potilaan oireiden, potilaan käyttämien lääkkeiden ja bakteerien nimien välillä sekä miten nämä kaikki linkittyvät toisiinsa. Kun tekstin analysointiin kehitetty ohjelmisto löytää potilastiedoista sairaalabakteeririskin, varoittaa se automaattisesti henkilökuntaa. ”Sairaalabakteeritartunnat ovat monimutkaisia ja ne voivat johtua monista eri syistä. Tartunnat voivat johtua hoidosta tai eivät liity millään tavalla hoitoon, vaan johtuvat potilaan sairaudesta tai tilasta. Kielitiedeteknologialla poimitaan tärkeää tietoa, jota tarvitaan oikeaan arviointiin ja tekemään oikeat johtopäätökset. Siitä tässä hankkeessa on kyse”, kertoo tutkimushankkeen lääketieteellinen johtaja Marie-Helene Metzger. Yhdysvalloissa esiintyy arviolta noin 1,7 miljoonaa sairaalabakteeritartuntaa vuosittain, jotka johtavat jopa 99 000 ihmisen kuolemaan. Euroopassa sairaalabakteeritartunnan saa 5-10 prosenttia potilaista. Lisätietoja: Kevin Perlmutter, Xerox Europe, +44 (0)1895 845219, kevin.perlmutter@xerox.com Xerox on maailman kuudenneksi suurin tietotekniikkayritys. Xerox Oy markkinoi Xeroxin tuotteita, ratkaisuja ja palveluita Suomessa. Yrityksellä on laaja valikoima tuotteita toimistoille ja graafiseen teollisuuteen. Xeroxin palvelut kattavat konsultoinnin, dokumenttien hallintaratkaisut ja ulkoistuksen. Xeroxin Euroopan tutkimus- ja tuotekehityskeskus sijaitsee Ranskan Grenoblessa. Lisätietoja Xeroxista saat verkko-osoitteesta www.xerox.fi Xerox®, the Xerox wordmark and the spherical connection symbol are trademarks of Xerox Corporation in the United States and/or other countries. Prices, features, specifications, capabilities, appearance and availability of Xerox products and services are subject to change without notice.