Lehdistötiedote: Kasperskyn uuden sukupolven tietoturvaohjelmistot suojaavat kasvavalta verkkorikollisuudelta

Kaspersky Lab on esitellyt uuden sukupolven tietoturvaohjelmistot Kaspersky Internet Security 2010:n (KIS) ja Kaspersky Anti-Virus 2010:n (KAV). Ohjelmistot on räätälöity kotitalouksien ja pienten toimistojen tietoturvatarpeisiin, ja ne sisältävät korkealuokkaiset tietoturvaominaisuudet haittaohjelmia ja verkkorikollisuutta vastaan. Kasperskyn uusissa ohjelmistoissa hyödynnetään viimeisintä ja innovatiivisinta tietoturvateknologiaa. Helppokäyttöiset ohjelmistot tarjoavat koteihin ja pieniin toimistoihin markkinoiden monipuolisimmat tietoturvaominaisuudet reaaliaikaisesti.

Kotitalouksien tietoturvariskit ovat muuttaneet muotoaan nopeasti, ja vaaralliset haittaohjelmat lisääntyvät nyt internetin kautta räjähdysmäisesti. Haittaohjelmien levittäminen on suunnitelmallista toimintaa, jolla tavoitellaan taloudellista hyötyä. Kaspersky Internet Security 2010 -ohjelmisto sisältää ainutlaatuisen Kaspersky Safe Run -toiminnon, joka perustuu uuteen Sandbox-teknologiaan. Toiminto tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden testata uusia ohjelmistoja käynnistämällä ja asentamalla ne eristetyssä ympäristössä. Tämä suojaa tietokonetta haittaohjelmilta. Käyttäjä voi toimintoa käyttämällä vierailla myös suojaamattomilla verkkosivuilla, sillä haittaohjelmat eivät pääse Safe Run -toiminnon ansiosta käsiksi käyttäjän tietokoneelle tai muuttamaan koneen asetuksia. ”Tällä hetkellä ilmestyy maailmanlaajuisesti kymmeniä tuhansia uusia haittaohjelmia päivittäin. Tavanomaisten tietoturvauhkien kuten tietokonevirusten, matojen ja troijalaisten lisäksi haittaohjelmistoja levitetään nyt erilaisten zombie-verkostojen kautta, joihin voi kuulua miljoonia tietokoneita. Korkealuokkainen tietoturva voidaan taata vallitsevassa ympäristössä vain kaikkein kattavimmilla ja innovatiivisimmilla tietoturvaratkaisuilla. Ohjelmistomme estää tehokkaasti haittaohjelmien pääsyn kotikäyttäjän tietokoneelle”, kertoo Kaspersky Labin toimitusjohtaja Eugene Kaspersky. ”Yhä ammattimaisemmaksi muuttunut verkkorikollisuus edellyttää tietoturva-alan ammattilaisilta uudenlaisten tietoturvaohjelmistojen kehittämistä myös koteihin ja pieniin toimistoihin”, kertoo Kaspersky Labin Pohjoismaiden liiketoiminnoista vastaava johtaja Eva Maria Matell. Hakkerit hyödyntävät tilastojen mukaan usein tietokoneen käyttöjärjestelmään sekä paljon käytettyihin ohjelmistosovelluksiin liittyviä tietoturva-aukkoja, joiden kautta verkkopohjaisiin sovelluksiin hyökätään. Kasperskyn Safe Run -toiminto mahdollistaa turvallisen ja helpomman navigoinnin internetissä useilla selaimilla sekä useiden sovellusten samanaikaisen käytön. Sovelluksen reunalla näkyvä vihreä väri näyttää käyttäjälle, että sovellus on suojattu. Kaspersky Security Network -verkkopalvelu auttaa tunnistamaan uusia haittaohjelmia mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Verkkopalvelu tuottaa tietoa ohjelmiston käyttäjille tietoturvallisista ohjelmistoista sekä tietoturvariskejä sisältävistä ohjelmistoista. Havaittuaan epäilyttävästi käyttäytyvän ohjelmiston tai sovelluksen ohjelmisto lähettää sen Kasperskyn ammattilaisten tutkittavaksi. Tietoturvapäivitykset tehdään verkkopalvelun tietokantaan, josta ne päivitetään reaaliaikaisesti kaikkiin ohjelmistoihin. Kaspersky Internet Security 2010 -ohjelmisto sisältää myös URL Advisor -moduulin, joka ilmoittaa värikoodeilla käyttäjälle ennen verkkosivustolle siirtymistä onko kyseinen sivusto turvallinen, epäilyttävä tai vaarallinen. Käyttäjä voi kuitenkin siirtyä vaaralliseksi luokitellulle verkkosivustolle Kaspersky Safe Run -toimintoa käyttäen. Ohjelmistojen uusi käyttöliittymä on entistä helppokäyttöisempi ja kielellisesti helppotajuisempi. Erityisesti Windows Vista -ympäristöön kehitetyt ohjelmistot sisältävät myös runsaasti uutta teknologiaa. Esimerkiksi Kasperskyn antivirus-moduulissa on innovatiivinen skripti-emulaattori, joka tutkii reaaliaikaisesti verkkopalveluiden Java- ja VB-koodit. Tämä on erityisen tärkeää, sillä Kasperskyn asiantuntijoiden mukaan yli 70 prosenttia haittaohjelmista tulee saastuneista verkkopalveluista. Yhtenä Kaspersky Internet Securityn erityisominuutena mainittakoon myös virtuaalinen näppäimistö, jonka avulla käyttäjät voivat kirjautua turvallisesti sisään erilaisiin verkkopalveluihin. Kaspersky Anti-Virus 2010:n vuoden mittaisen yhden pc:n sisältävän ohjelmistolisenssin hinta on 39,95 euroa, kolme pc:tä kattavan ohjelmistolisenssin hinta on 59,95 euroa. Kasperski Internet Security 2010:n yhden vuoden mittainen yhden pc:n kattavan ohjelmistolisenssin hinta on 59,95 euroa, kome pc:tä kattavan ohjelmistolisenssin hinta on 79,95 euroa. Ohjelmistot ovat tilattavissa välittömästi osoitteessa: www.kasperskylab.fi/1184--~index.html. KIS 2010 ja KAV 2010 ovat yhteensopivia seuraavien käyttäjärjestelmien kanssa: Windows XP Home Edition (Service Pack 2 tai uudempi), Windows XP Professional Edition (Service Pack 2 tai uudempi), Windows Vista Home Basic (32/64 bittiä), Windows Vista Home Premium (32/64 bittiä), Windows Vista Business (32/64 bittiä), Windows Vista Enterprise (32/64 bittiä), Windows Vista Ultimate (32/64 bittiä). Kaspersky Internet Security 2010 saavutti riippumattoman Matousec Transparent Securityn tekemässä tietoturvatestissä lähes maksimaalisen tuloksen, 96 pistettä sadasta sekä korkeimman mahdollisen tietoturvaluokituksen 10/10. Lisätietoja: www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php#products-ratings. Ohjelmisto on saavuttanut korkeimman tietoturvaluokituksen esimerkiksi British Computer Activen, PC Pron ja PC Advicerin tekemissä testeissä. Lisätietoja Kasperskyn saamista kansainvälisistä tunnustuksista: www.kaspersky.com/awards Lisätietoja: Eva Maria Matell Managing Director Nordics Kaspersky Lab AB Puh. +46 8 588 376 05, evamaria.matell@kaspersky.se Lisätietoja ja tuoreimmat uutiset virustorjunnasta ja tietoturvasta osoitteessa: www.viruslist.com. Kaspersky Lab Kaspersky Lab on maailman johtavia tietoturva-alan ohjelmistoyrityksiä. Kaspersky Labin tietoturvaohjelmistot tarjoavat erinomaista suojaa tietokoneviruksia, matoja, troijalaisia, vakoiluohjelmia ja haittaohjelmia vastaan. Yhtiön ammattilaiset ovat työskennelleet tietoturvan parissa yli 20 vuoden ajan. Kasperskyn tietoturvaohjelmistoilla on maailmanlaajuisesti kymmeniä miljoonia käyttäjiä ja niiden ominaisuudet on todistettu lukuisissa testeissä erinomaisiksi. Kaspersky Labin tietoturvaohjelmistot ovat lyöneet itsensä läpi alan johtavina ohjelmistoina maailmanlaajuisesti. www.kasperskylab.com