Lehdistötiedote 26.1.2011 Hammasterveys on yhteinen tavoite

Eduskunnan Kansalaisinfossa kuultiin tänään sekä suomalaisen terveydenhuollon huippuasiantuntijoita, että yleisön ääntä. Tilaisuuden avannut Kokoomuksen kansanedustaja Sirpa Asko-Seljavaara totesi, että terveet hampaat ovat tärkeä osa suomalaisten kokonaisterveyttä. "Yhteinen, tärkeä tavoite on saada kaikki suomalaiset vauvasta vaariin ennaltaehkäisevän hammashoidon piiriin."

Hyvän hoidon tulee olla kaikkien saatavilla

Suomen Hammaslääkäriliiton mukaan suomalaiset ovat hammashoidon suhteen eriarvoisessa asemassa. Erityisesti isojen kaupunkien terveyskeskuksiin on jonoja, koska hoitomahdollisuuksia on potilaiden määrään nähden liian vähän. Hoidon tarve on lisäksi kasvamassa väestön ikääntyessä ja eläkeikäisten hampaallisuuden lisääntyessä.

Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja Matti Pöyry pitää tärkeänä, että laadukas hammashoito on edullisesti kaikkien saatavilla. Hän totesi, että puolet suomalaisista aikuisista käyttää nyt julkista ja puolet yksityistä hammashoitoa.

Pöyry muistuttaa, että säännöllinen hampaiden hoito vähentää hoitoon tarvittavaa kokonaisaikaa ja lisäksi asiointi omahammaslääkärillä vähentää paikkaamisen tarvetta. "Potilaansa tunteva lääkäri pystyy parhaiten arvioimaan paikkaushoidon tarpeen ja ehkäisevän hoidon mahdollisuudet."

Säännöllinen hoito ja tuttu lääkäri tuovat säästöjä

Jos hoitoon hakeudutaan vasta kun hampaissa on reikiä, ollaan yleensä myöhässä. Pöyryn mielestä kansalaisille tulisikin kehittää kannusteita hakeutua hoitoon ajoissa. Eräs mahdollisuus on hyödyntää työterveyshuollon käytäntöjä myös suun terveydenhuollossa. "Jos hammashoito olisi edes osaksi korvattavaa työterveyshuoltona, helpottaisi se myös julkisen hammashuollon taakkaa ja lyhentäisi hoitojonoja. Tärkeää on muistaa terveen suun merkitys koko terveydelle", Pöyry sanoo.

Useat työnantajat korvaavat työntekijöidensä hammashoitoa, vaikka se ei kuulukaan työterveyshuollon korvausten piiriin. Suomen suurimman yksityisiä hammaslääkäripalveluja tuottavan yrityksen, PlusTerveys Oy:n toimitusjohtajan Eila Annalan mielestä työterveyshammashoito on tehokas keino tukea työssä jaksamista, ja se erottaa yrityksen myönteisesti kilpailijoista.

Vahvat hampaat rakennetaan lapsena

Monessa teollistuneessa maassa hammaskarieksen kustannukset ylittävät jo sydänsairauksista, syövästä ja osteoporoosista aiheutuneet kustannukset. Kansanedustaja Sanna Lauslahti on erityisen huolissaan lasten hampaista.

”Päättäjien vastuulla on, että ennaltaehkäisevää hoitoa tarjotaan kaikille pienille lapsille. Neuvonnan ja hoidon on tavoitettava koko ikäluokka. Voimme vaikuttaa hammasterveyteen myös kulutustottumuksia ohjaamalla. Yksi tuore esimerkki tästä on makeisveron palautus, joka toivottavasti vähentää makeisten napostelua”, Lauslahti sanoo.

Suomen Lasten Parlamentissa lapset kävivät verkossa keskustelun hampaiden hoidosta. Tuloksia esitteli lasten lähettiläs Silva Järvinen. ”Koulussa tulisi puhua enemmän hampaiden hoidosta. Näin voitaisiin innostaa lapsia välittämään omista arvokkaista hampaistaan. Ainoa tapa säilyttää hampaat, etteivät ne tipu tai tule keltaiseksi, on hoitaa niitä.” Lapset toivovat kouluihin hammaskampanjoita, ja että ruokailun jälkeen jaettaisiin xylitolpurukumia tai -pastillia. He myös arvelevat, että hampaiden hoitoon innostaisi hyvän makuinen hammastahna ja kivan näköinen hammasharja. ”Hammasharjoja voisi jakaa kouluissa ainakin kaikille 1-3-luokkalaisille”, viestittävät lapset aikuisille.

Suomen Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja Matti Pöyry, puh. 050 18 92

PlusTerveyden toimitusjohtaja Eila Annala, puh. 040 702 7750