Lidl rekrytoi 450 kesätyöntekijää - Kauppaketju tukee parhaiden kesätyöntekijöiden vakinaistamista ja urakehitystä

Lidl rekrytoi tänä kesänä kauppoihin ja jakelukeskuksiin 450 kesätyöntekijää ympäri Suomen. Luku vastaa lähes viidennestä koko yhtiön henkilöstömäärästä. Ketju pyrkii tarjoamaan osalle kesätyöntekijöistä töitä myös kesän jälkeen. ”Osa vakituisista lidliläisistä on tullut taloon kesätyön kautta. Motivoituneet ja ahkerat kesätyöntekijät erottuvat joukosta, ja heistä ilman muuta toivotaan taloon pitkäaikaisia työntekijöitä”, Lidlin Suomen toimitusjohtaja Antti Tiitola linjaa. Tästä esimerkki on Lidlin aluepäällikkö Olli Wigren. ”Tulin taloon lukioikäisenä kuusi vuotta sitten osa-aikamyyjäksi. Nyt toimin aluepäällikkönä ja vastaan Itä-Helsingin Lidl-myymälöiden henkilöstöstä, tulostavoitteiden asettamisesta ja niihin pääsemisestä. Urakehitystäni ketjussa ovat tukeneet muun muassa oma motivaationi sekä mahdollisuus opiskella työn ohella”, Wigren kertoo. Lidl haluaa panostaa kesätyöntekijöiden vakinaistamisen ohella myös motivoituneiden työntekijöiden urakehitykseen. Yhtiö tukee henkilöstönsä osallistumista erilaisiin kaupan ja logistiikan koulutusohjelmiin tekemällä muun muassa tiivistä yhteistyötä ammatillisen aikuiskoulutuskeskus Amiedun kanssa. Yhteistyössä Amiedun kanssa Lidl tarjoaa työntekijöilleen muun muassa oppisopimuskoulutusta osana yhtiön omaa koulutusjärjestelmää. Tammikuussa 2009 Lidl aloitti myös oman merkonomikoulutuksen Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa ja Helsingissä. Merkonomikoulutuksen lisäksi työntekijöiden ammattitaitoa kehitetään logistiikan perustutkinnossa sekä erikoisammattitutkinnoissa valtakunnallisesti. Lidl on tänä keväänä saanut enemmän kesätyöhakemuksia aiempiin vuosiin verrattuna. Tähän mennessä kesätyöhakemuksen Lidliin on lähettänyt yli kaksituhatta nuorta. Lidl ottaa edelleen hakemuksia vastaan. Avoimia kesätyöpaikkoja on vielä muun muassa Keski-Suomen Lidl-myymälöissä. ”Kaupan alalle houkuttelevat muun muassa mukavat työkaverit ja vaihtelevat työajat, mutta myös palkkaus koetaan usein tyydyttävänä. Lidl maksaa kesätyöntekijöilleen TESin mukaisen palkan ohella Lidl-lisää”, Tiitola kertoo. Lidl työllistää Suomessa tällä hetkellä noin 2 500 kaupan ja palvelu-alan ammattilaista. Henkilöstön määrä on maltillisessa kasvussa ketjun tasaisen laajentumisen myötä.