Luottamuksellinen tieto vaarassa tietoturvakäytännöistä huolimatta – Xerox ja McAfee yhteistyöhön paremman tietoturvan takaamiseksi

Uuden tutkimuksen mukaan yli puolet yritysten työntekijöistä ei noudata tai tiedä yrityksensä tietoturvakäytäntöjä.

20.2.2012 - Xeroxin ja McAfeen toteuttama tutkimus paljastaa, että yli puolet (54 prosenttia) työntekijöistä ei aina ota huomioon työpaikkansa tietoturvakäytäntöjä (33 prosenttia vastaajista) tai että he eivät edes ole tietoisia näistä käytännöistä (21 prosenttia). Tutkimuksen mukaan 39 prosenttia niistä työntekijöistä, jotka kopioivat, skannaavat tai tulostavat luottamuksellista tietoa työpaikallaan, ovat huolissaan ainakin joskus siitä, pysyykö tieto turvassa verkkoon kytketyissä laitteissa. Vaarassa voivat olla esimerkiksi asiakkaiden luottokorttinumerot, yrityksen taloudelliset luvut tai  HR- ja verotustiedot.

Xerox ja McAfee ovat aloittaneet yhteistyön voidakseen vastata uhkaan. Kehitteillä on järjestelmä, joka auttaa yrityksiä suojautumaan luottamukselliseen dataan kohdistuvia uhkia vastaan. Yritykset suunnittelevat hyödyntävänsä sallittujen lähettäjien metodia integroimalla McAfeen ohjelmiston Xeroxin teknologian kanssa. Tällöin ainoastaan etukäteen hyväksytyt tiedostot pääsevät eteenpäin tulostettavaksi, jolloin tieto on merkittävästi paremmassa turvassa kuin perinteisellä mustan listan taktiikalla, jossa käyttäjän tulee proaktiviisesti suojautua viruksia ja vakoiluohjelmia vastaan. Ratkaisun myötä myös tapahtumaketjujen seuranta ja jäljitys mahdollistuvat, jolloin tietoturvariskeihin voidaan puuttua.

“Maailmassa syntyy päivittäin yli 50 000 uutta tietoturvauhkaa, joten yrityksen kannalta kriittisen tiedon turvaaminen voi jopa pelottaa IT-vastaavia – erityisesti jos huomioidaan se, että mikä tahansa yrityksen verkkoon kytketty laite tietokoneesta faksiin voi joutua hyökkäyksen kohteeksi,” kuvailee Rick Dastin, president, Enterprise Business Group, Xerox Corporation. “Yhteistyömme avulla laitteet voidaan turvata paremmin ja asiakkaidemme tiedot pysyvät turvassa.”

Xerox ja McAfee parantavat laitteiden turvallisuutta voidakseen turvata asiakkaidensa kannalta tärkeät tiedot. Yritysten tulisikin huolehtia esimerkiksi siitä, että heidän työntekijänsä ovat tietoisia tietotekniikkakäytännöistä ja käyttävät tunnuslukua tulostuksen ja kopioinnin yhteydessä. Muita tutkimustuloksia ovat esimerkiksi:

• Puolet (51 prosenttia) työntekijöistä, joiden työpaikalla on tulostin, kopiokone tai monitoimitulostin sanovat, että he ovat kopioineet, skannanneet ja tulostaneet luottamuksellista tietoa töissä.
  • 39 prosenttia kertoo olevansa ajoittain huolestunut luottamuksellisen tiedon pysymisestä turvassa. Näistä 86 prosenttia pelkää henkilökohtaisen tiedon puolesta, 77 prosenttia asiakkaiden tiedoista, 77 prosenttia työntekijöiden tiedoista ja 70 prosenttia yrityksen tiedosta.
  • Enemmän kuin puolet (54 prosenttia) vastaajista uskoo, että isoimmat tietoturvauhkat syntyvät yrityksen verkkoon liitetyistä tietokoneista. Vain 6 prosenttia uskoo uhkan syntyvän verkkoon liitetystä monitoimitulostimesta.
  • Vain 13 prosenttia työntekijöistä, joiden työpaikalla on tulostin, kopiokone tai monitoimitulostin, käyttää tunnuslukua ennen tulostamista.

“Nykyisin hyökkäyksen kohteena saattavat olla myös laitteet, jotka aikoinaan eivät sisältäneet tietoturvauhkan mahdollisuutta,” kertoo Tom Moore, vice president of embedded sales, McAfee. “Olemme huomanneet, että esimerkiksi monitoimitulostimien luottamuksellisia tietoja tulee suojata, sillä kadotessaan ne voivat vaikuttaa negatiivisesti yritykseen tai sen työntekijöihin. McAfeen ja Xeroxin yhteistyön myötä olemme asentaneet tietoturvan suoraan tulostuslaitteeseen, jolloin tieto pysyy tallessa.”

Lisätietoa, videoita ja kuvia löytyy osoitteesta: http://www.xerox.com/security.

Tutkimuksen toteutti Harris Interactive Yhdysvalloissa verkkotutkimuksena Xeroxin pyynnöstä 5.-9.1.2012. Tutkimukseen osallistui 2541 yli 18-vuotiasta henkilöä, joista 1391 oli kyselyn aikana joko kokopäiväisessä tai osa-aikaisessa työsuhteessa. Teoreettisen otantavirheen määrää ei ole laskettu.

Ilpo Ahokas, johtaja, Xerox Oy, puh. 040 586 9272, ilpo.ahokas@xerox.com

Xerox

Xerox tarjoaa tuotteita toimistoille ja graafiseen teollisuuteen sekä konsultointia ja ratkaisuja dokumenttien hallintaan ja ulkoistukseen. Xeroxin helmikuussa 2010 ostama ACS-yhtiö laajensi yrityksen tarjontaa lisäksi liiketoimintaprosessien ja IT-ratkaisujen ulkoistamispalveluihin, joita tarjotaan yrityksille ja julkishallinnon organisaatioille ympäri maailman. Xeroxin 136 000 työntekijää palvelevat asiakkaita yli 160 maassa. Xerox Europella on tuotanto- ja logistiikkatoimintoja Irlannissa, Isossa-Britanniassa ja Alankomaissa. Xeroxin Euroopan tutkimus- ja tuotekehityskeskus sijaitsee Ranskan Grenoblessa. Xerox Oy markkinoi Suomessa Xeroxin tuotteita, ratkaisuja ja palveluita sekä niihin liittyviä tarvikkeita ja ohjelmistoja.

Lisätietoja Xeroxista saat osoitteesta www.xerox.fi

XEROX®, XEROX and Design® are trademarks of Xerox Corporation in the United States and/or other countries.

Prices, features, specifications, capabilities, appearance and availability of Xerox products and services are subject to change without notice.

McAfee

McAfee on maailman suurin virusten ja haittaohjelmien torjuntaan keskittynyt yritys. Yritys tarjoaa innovatiivisia tuotteita, jotka auttavat varmistamaan järjestelmien, verkkojen ja mobiililaitteiden tietoturvan ympäri maailman. Yrityksen asiakkaisiin kuuluvat sekä yksityinen sektori että yritykset ja julkinen sektori.