Luottokortti suojaa maksajaa tehokkaimmin

5 vinkkiä tilanteisiin, joissa luottokortti on varmin maksutapa

Kätevät ja turvalliset maksukortit ovat Suomessa suosittuja: suomalaiset käyttävät kortteja maksuvälineenä kolme kertaa enemmän kuin EU-kansalaiset keskimäärin. Luottokunnan tutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmesta maksaa päivittäistavaraostoksensa maksukortilla aina tai lähes aina. Yli puolet suomalaisista käyttää maksukorttia kodin suurempien hankintojen, kuten huonekalujen ja kodinkoneiden maksamiseen. Maksukortteja ovat pankki- ja debit- eli tiliveloituskortit sekä luottokortit. Suomalaiset käyttävät arjen maksutilanteissa useimmiten pankki- tai debitkortteja. Luottokortilla maksetaan ennen kaikkea silloin, kun halutaan korotonta maksuaikaa ja siten joustoa oman talouden hallintaan. Luottokortilla on kuitenkin muitakin etuja. ”Luottokortti on debitkorttia riskittömämpi maksutapa esimerkiksi suuria hankintoja maksettaessa tai verkko-ostoksilla. Debitkortti on kytketty aina suoraan kortinhaltijan tiliin, joten maksu veloitetaan heti. Luottokortin tarjoama viive ostohetkestä laskunmaksuun tarjoaa kuitenkin monissa tilanteissa kortinhaltijalle lisäturvaa maksuajan lisäksi”, kertoo viestintäjohtaja Johanna Suhonen Luottokunnasta. Luottokortin hyödyt ovat selvimmät paitsi väärinkäyttötilanteissa myös tuotteissa ja palveluissa, jotka toimitetaan ostohetkeä selkeästi myöhemmin. "Luottokortin haltijalla on mahdollisuus reklamoida veloituksista ennen niiden maksamista. Jos laskulla on veloitus, jota ei tunnista, jonka summa on virheellinen tai jota vastaan saadussa palvelussa tai tuotteessa on ongelmia, kannattaa olla yhteydessä kortin myöntäneeseen pankkiin tai korttiyhtiöön välittömästi ennen laskun erääntymistä. Epäselvä veloitus voidaan näin "jäädyttää" selvitystyön ajaksi", Suhonen selvittää. Tarpeellinen matkakumppani Ulkomailla matkustaessa luottokorttia tarvitaan usein jo hotelli- tai vuokra-auton varauksessa; autovuokraamoilla ja hotelleilla on oikeus veloittaa jälkikäteen laskuttamatta jääneet kohtuulliset polttoainemaksut, minibaari- ja ateriakulut sekä veloitukset peruuttamatta jätetyistä hotellivarauksista. Vuokraamot ja hotellit pääsääntöisesti edellyttävätkin luottokortin käyttöä, samalla vältetään turha erillinen laskuttaminen. Jos matkalla sattuu yllätyksiä ja tarvitaan lisämatkakassaa, luottokortin käyttörajan väliaikainen nosto onnistuu yleensä yhdellä puhelinsoitolla mihin vuorokauden aikaan tahansa. Tiettyjen korttituotteiden osalta korttiyhtiö pystyy myös avustamaan hätävarakäteisellä tai uudella kortilla, jos kortti katoaa matkalla. Turvallisempia verkko-ostoksia luottokortilla Luottokortilla verkossa maksava kuluttaja on paremmin suojattu kuin monella muulla maksutavalla maksava asiakas. Kansainvälisellä maksukortilla suomalaisessa verkkokaupassa maksavaa kuluttajaa suojaavat sekä Suomen kuluttajansuojalaki että kansainvälisten korttiyhtiöiden laatimat korttimaksamisen säännöt. Visa- tai MasterCard-korteilla maksaneella kuluttajalla on myös oikeus hakea korvausta korttiyhtiöltä jo maksetusta, mutta saamatta jääneestä tai virheellisestä tuotteesta tai palvelusta. Samanlaista suojaa ei ole muilla maksutavoilla maksetuilla verkko-ostoksilla. ”Mahdollisessa kaupan konkurssitapauksessa kortilla maksanut kuluttaja saa tuotteesta tai palvelusta maksamansa rahat takaisin korttiyhtiöltä, kun taas käteisellä tai laskulla maksanut kuluttaja on toki oikeutettu kuluttajansuojalain perusteella korvaukseen, mutta maksua voi joutua odottamaan pidempää tai sen saaminen voi olla epävarmaa”,lisää Suhonen. Myös verkkokauppiaan ja kortinhaltijan luotettavan tunnistamisen mahdollistavat todentamispalvelut Verified by Visa ja MasterCard SecureCode vähentävät sähköisessä kaupankäynnissä kaikkien osapuolien riskejä. "Jos verkkokaupasta tilattu tavara ei ole saapunut luvatusti tai luottokorttilaskulta löytyy virheellinen veloitus, kannattaa kortinmyöntäjään olla yhteydessä saman tien. Näin saadaan selvitystyö alkamaan nopeasti eikä aiheettomia veloituksia tarvitse maksaa." Etenkin näissä tilanteissa kannattaa valita luottokortti maksutavaksi: 1. Kun ostamasi tuote toimitetaan selkeästi ostohetkeä myöhemmin. Ehdit tarkastaa, että ostoksesi vastaa odotuksia ennen maksamista. Jos tuote on virheellinen, vahingoittunut tai sitä ei toimiteta sovitusti etkä pääse sopuun kauppiaan kanssa, voit tehdä reklamaation korttiyhtiöön. 2. Kun varaat palvelun, esim. matkan, jota palveluntarjoaja ei pysty toteuttamaan eikä myöskään hyvitä, voit hakea maksua takaisin korttiyhtiön kautta. 3. Verkko-ostoksilla käytä Verified by Visa- tai MasterCard SecureCode -todentamispalveluita käyttäviä verkkokauppoja. Jos luottokorttilaskulle ilmestyy tapahtumia, joita et tunnista tai joiden summa on väärä, ota heti yhteyttä kortin myöntäneeseen pankkiin tai korttiyhtiöön ja tee reklamaatio. 4. Isoja ostoksia tehtäessä luottokortti antaa korotonta maksuaikaa keskimäärin 35 päivää. Aikaa voi pidentää maksusta. 5. Matkustaessa matkakassa joustaa yllättävissä tilanteissa, kun mukana on luottokortti. Käyttörajaa voi jopa nostaa kesken matkan väliaikaisesti. Jos taas kadotat matkalla korttisi, tiettyjen korttituotteiden osalta korttiyhtiö pystyy myös avustamaan hätävarakäteisellä tai uudella kortilla. Lisäksi monilla kortinmyöntäjillä on korteissaan hyödyllisiä lisäpalveluita, kuten vakuutuksia ja ostoturvaa. Oman maksukortin ominaisuuksiin kannattaa tutustua tarkoin!