Luottokunnan Lounaskortti – ensimmäinen valtakunnallinen lähimaksukortti

Luottokunta tuo ensi vuoden alussa markkinoille Lounaskortin suositun Lounassetelin rinnalle. Lounaskortti on turvallinen ja sujuva vaihtoehto lounasedun tarjoamiseen työntekijöille. Lounaskortilla ateria maksetaan kuten millä tahansa maksukortilla noin 10 000 ruokapaikassa ympäri Suomen. Lounaskortti toimii myös lähimaksukorttina, mikä lisää edelleen maksutapahtuman sujuvuutta.

Luottokunnan uusi Lounaskortti on henkilökohtainen, tunnusluvulla varustettu sirukortti, jolla maksetaan aina tasan aterian hinnan verran.

Lounaskorttia hallinnoidaan verkkopalvelun kautta, jolla työnantaja siirtää Lounaskorttiin liitetylle tilille lounasetua esimerkiksi kuukausittain. Yksi henkilö voi hoitaa koko organisaation lounasedun hallinnoinnin ja siihen liittyvän rahaliikenteen, mikä tuo tehokkuutta taloushallintoon.

Kortin hallinnointi tilin kautta mahdollistaa sen, että kadonnut Lounaskortti voidaan sulkea ja käyttämätön saldo siirtää uudelle kortille. Kortinhaltija näkee oman Lounaskortin tapahtumatiedot ja kortin saldon Lounaskortti-verkkopalvelussa.

Maksuja vastaanottavassa ravintolassa Lounaskorttien maksutapahtumaprosessi on sama kuin muillakin korttimaksuilla. Ravintola hyötyy Lounasseteleitä lyhyemmästä tilitysajasta sekä säästyy Lounasseteleiden käsittelyyn, tilittämiseen ja lähettämiseen liittyviltä kustannuksilta.

Lounaskortti toimii tutulla Visa Electron –alustalla ja siinä on jo tavanomaisen EMV-sirun lisäksi Visan standardiin perustuva lähimaksuominaisuus, mikä tekee maksamisen erityisen sujuvaksi. Ravintolan lähimaksupääte tunnistaa kortin lähietäisyydeltä ja varmentaa automaattisesti sen tiedot järjestelmästä. Lähimaksamisen edut korostuvat erityisesti tilanteissa, joissa nopea läpimeno kassalla on tärkeää. Ruuhkaiseen lounasaikaan ravintolassa nopea ja sujuva lähimaksu sopii erinomaisesti.

"Lähimaksamisen ratkaisut ovat kasvaneet viime vuosina voimakkaasti Euroopassa, esimerkiksi Iso-Britanniassa, ja uskomme vahvasti, että lähimaksaminen yleistyy lähivuosina myös Suomessa. Halusimme tuoda markkinoille tuotteen, joka on kilpailukykyinen myös tulevaisuudessa ja mahdollistaa uusien tulevaisuuden maksutapojen hyödyntämisen. Lounaskorttimme onkin ensimmäinen tiliin liitetty lähimaksukortti, jonka käyttöä ei ole rajattu paikallisesti tai yrityskohtaisesti", sanoo Luottokunnan toimitusjohtaja Heikki Kapanen.

Lounaskortin lähimaksuominaisuutta pääsee käyttämään jo ensi vuonna Fazer Food Servicesin ravintoloissa. Pohjoismaiden johtava henkilöstö- ja opiskelijaruokailuyritys on Suomessa ensimmäisten joukossa ottaessaan lähimaksupäätteet käyttöönsä ravintoloissaan vaiheittain ensi vuoden aikana. ”Alan suurimpana toimijana haluamme tarjota asiakkaillemme uusia vaihtoehtoja myös maksamiseen. Nopea ja joustava maksaminen on tärkeä osa hyvää asiakaspalvelua, ja tähän lähimaksaminen on erinomainen ratkaisu”, toteaa kehityspäällikkö Eija Andström-Saarinen.

Luottokunta helpottaa kauppiaita uuden lähimaksutavan käyttöönotossa vuokraamalla maksupäätteitä ja tarjoamalla laitteiden tietoturva- ja ohjelmistopäivityspalvelua.

Heikki Kapanen

toimitusjohtaja, Luottokunta

heikki.kapanen@luottokunta.fi

puh.040 543 7168

Pirjo Nurmi

Lounaskortista vastaava, johtaja, Issuing-asiakkuudet, Luottokunta

pirjo.nurmi@luottokunta.fi

puh. 050 542 5158

Luottokunta on Suomen johtava korttimaksamisen palveluyhtiö, joka kehittää ja tarjoaa sujuvampia maksamisen ratkaisuja pankeille, kaupoille ja yrityksille. Luottokunnan palvelun piiriin kuuluvien Visa- ja MasterCard-korttipalveluiden kokonaisvaihto oli vuonna 2010 noin 27 miljardia euroa. Yrityksen palveluksessa on 500 työntekijää.

Avainsanat: