• Havas Worldwide Helsinki/

Luottokunnan Taloustutkimuksella teettämä tutkimus luotasi verkkomaksamisen tottumuksia: Debitkortti on suomalaisille vielä vieras maksutapa verkossa

Luottokunnan Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta käy ilmi, että vaikka debitkortti on jo muuten suomalaisille tuttu, yli puolet kuluttajista (56 %) ei tiedä, että debitkortilla voi maksaa ostoksia verkkokaupoissa. Verkkokaupoissa asiointi on suomalaisten keskuudessa jo yleistä, sillä viimeisen puolen vuoden aikana noin 60 prosenttia suomalaisista 18–69 vuotiaista internetin käyttäjistä on ostanut tuotteita tai palveluita suomalaisista verkkokaupoista. Tutkimuksen mukaan maksutavan valintakriteerejä ovat turvallisuus ja helppous.

Lähes kaikki vastaajat pitävät kotimaisista verkkokaupoista ostamista turvallisena riippumatta siitä, mitä maksutapaa he itse tavallisesti käyttävät. Yleisin maksutapa on edelleen verkkopankkimaksu: Puolet (51 %) kuluttajista maksaa ostokset verkkopankkitunnuksilla, maksukorttia käyttää hieman alle 30 prosenttia kuluttajista ja laskulla maksaa noin kuudennes. Miehet ja usein verkko-ostoksia tekevät maksavat muita useammin maksukortilla.

Laskulla verkko-ostoksensa maksavat perustelivat laskun käyttöä pidemmällä maksuajalla. ”Luottokortti on kuitenkin laskua parempi maksutapa, sillä se tarjoaa korottoman maksuajan ja oman talouden hallinnan jouston lisäksi kortinhaltijalle lisäturvaa”, kertoo Risto Hassinen Luottokunnan Kauppiasasiakkuuksista.

Vain alle puolet kuluttajista tietää, että kansainvälisellä maksukortilla maksettaessa maksu on myös automaattisesti turvattu tilanteita varten, joissa kuluttaja ei saakaan ostamaansa tuotetta tai palvelua esimerkiksi yrityksen konkurssin vuoksi. ”Lisäksi kortinhaltijalla on aina mahdollisuus reklamoida epäselvistä veloituksista ennen niiden maksamista, jolloin veloitukset voidaan jäädyttää selvitystyön ajaksi.”

Kansainvälinen maksukortti suojaa tehokkaimmin

Maksukortin käytön merkittävin este verkkokaupassa on omien korttitietojen antamiseen liittyvä turvattomuuden tunne. Kuluttajat pelkäävät internetin suojaamattomuutta, tietovuotoja ja epäilevät hieman ulkomaisten kauppiaiden luotettavuutta. Kuluttaja voi kuitenkin vähentää verkkokaupassa asioimisen riskiä toimimalla vain itselleen tuttujen sekä Verified by Visa ja MasterCard SecureCode -todentamispalveluja käyttävien verkkokauppojen kanssa. Todentamispalvelut suojaavat korttiväärinkäytöksiltä sekä kuluttajaa että kauppiasta

”Kansainvälisellä maksukortilla suomalaisessa verkkokaupassa maksava kuluttaja on tuplasti suojattu. Häntä suojaavat sekä Suomen kuluttajansuojalaki että kansainvälisten korttiyhtiöiden laatimat korttimaksamisen säännöt”, Hassinen selvittää. Visa- tai MasterCard-korteilla maksaneella kuluttajalla on oikeus hakea korvausta korttiyhtiöltä jo maksetusta, mutta saamatta jääneestä tuotteesta tai palvelusta. Samanlaista suojaa ei ole muilla maksutavoilla maksetuilla verkko-ostoksilla.

”Lisäksi mahdollisessa kaupan konkurssitapauksessa kortilla maksanut kuluttaja saa tuotteesta tai palvelusta maksamansa rahat takaisin korttiyhtiöltä, kun taas käteisellä tai laskulla maksanut kuluttaja on kyllä oikeutettu kuluttajansuojalain perusteella korvaukseen, mutta sitä voi joutua odottamaan kauan tai sen saaminen voi olla epävarmaa. ”

Debitkortilla voi maksaa myös verkossa

Vaikka kätevät ja turvalliset maksukortit ovat Suomessa suosittuja arjen maksutilanteissa, tutkimuksen mukaan vain alle puolet vastaajista tiesi, että debitkortilla voi maksaa myös verkossa. Pankkikortilla verkkomaksaminen ei ole mahdollista.

”Uusilla kansainvälisillä debitkorteilla eli pankkitiliin liitetyillä tiliveloituskorteilla voi maksaa sekä kotimaisissa että ulkomaisissa verkkokaupoissa aivan kuten luottokortillakin. Debitkortti on kytketty suoraan kortinhaltijan tiliin, joten maksu veloitetaan heti aivan kuten verkkopankkitunnuksilla maksettaessa.”

Tutkimuksen mukaan tietoisuus maksun turvaamisesta lisää kiinnostusta maksaa kansainvälisillä maksukorteilla verkkokaupassa.

Lisätiedot: Risto Hassinen, Kauppiasasiakkuudet, Luottokunta, puh. 050 357 2943

Tutkimustiedot perustuvat Taloustutkimuksen Luottokunnan toimeksiannosta toukokuussa 2010 tekemään tutkimuksen suomalaisten maksutavoista. Paneelitutkimuksen vastaajamäärä oli 544.

Luottokunta on Suomen johtava korttimaksamisen palveluyhtiö, joka kehittää ja tarjoaa sujuvampia maksamisen ratkaisuja pankeille, kaupoille ja yrityksille. Luottokunnan palvelun piiriin kuuluvien Visa- ja MasterCard-korttipalveluiden kokonaisvaihto vuonna 2009 oli 17,7 miljardia euroa. Yrityksen palveluksessa on 450 työntekijää.