LUOTTOKUNTA LYHENTÄÄ KORTTIMAKSUJEN TILITYSAIKAA

Luottokunta lyhentää korttimaksujen tilitysaikaa kauppiaille nykyisestä viidestä kahteen pankkipäivään tapahtuman saapumisesta Luottokuntaan. Uusi tilitysaika koskee niin credit- kuin debit-kortteja. Tavoitteena on, että muutos tulee voimaan helmikuun 2010 loppuun mennessä. Tilitysaikoja lyhennetään Euroopan yhtenäisen euromaksualueen (SEPA) mukanaan tuomien debit-korttien käyttöönoton laajentuessa Suomessa. Uusien debit-korttien ja debit-credit -yhdistelmäkorttien vaikutukset korttimaksamiseen näkyvät Suo-messa selkeimmin ensi vuonna. Kauppias hyötyy merkittävästi etenkin nykyisten luottokortteilla (credit) ja debit-on-line-korteilla (esim. Visa Electron) tehtyjen maksujen uudesta tilitysajasta. Ku-luttajan luotto- tai maksuaikakortilla tekemä ostos tilitetään kauppiaalle kahdessa päivässä, kun se kuluttajalta laskutetaan selkeästi itse maksutapahtumaa myö-hemmin. - Kokonaisuudessaan kaupan ala hyötyy uudistuksesta vuositasolla noin 10 miljoo-naa euroa pienentyneinä rahoituskuluina, arvioi liiketoimintajohtaja Mikko Pilkama Luottokunnasta. - Haluamme tarjota kauppiaille kokonaisuudessaan kustannustehokkaat ja sujuvat tavat ottaa vastaan korttimaksuja. Kuluttaja hyötyy tilitysajasta, jonka aikana kortinhaltijaa voidaan suojata väärin-käyttöriskeiltä. Kun korttimaksaminen on luotettavaa, kuluttaja käyttää maksu-kortteja mielellään. Suomessa on korttivaihtoon nähden puolet vähemmän väärin-käyttöä kuin Euroopassa keskimäärin. - Korttimaksamisen turvallisuus ja virheettömyys on molempien osapuolten, niin kuluttajan kuin kauppiaan etu. Tilitysaika edistää yhteistä luottamusta, Pilkama kertoo. Kahden päivän tilitysaika edellyttää, että kauppiaalla on käytössään EMV-sirumaksupääte ja korttimaksuaineisto on virheetöntä. Tilitysaika lasketaan siitä päivästä, jolloin tapahtuma on saapunut Luottokuntaan. Erityisiä tilitysaikoja voi jatkossakin olla erikseen nimetyillä toimialoilla, joissa tava-ran tai palvelun toimittaminen tapahtuu selkeästi myöhemmin kuin itse maksuta-pahtuma. Lisätietoja: Luottokunta, liiketoimintajohtaja Mikko Pilkama, puh. (09) 6964 8204. Luottokunta on Suomen johtava korttimaksamisen palveluyhtiö, joka kehittää ja tarjoaa sujuvampia maksamisen ratkaisuja pankeille, kaupoille ja yrityksille. Luot-tokunnan palvelun piiriin kuuluvien Visa- ja MasterCard-korttipalveluiden kokonais-vaihto vuonna 2008 oli 15,3 miljardia euroa. Yrityksen palveluksessa oli vuoden 2008 lopussa 450 työntekijää.