Luottokunta selvittää yhteistyössä poliisin kanssa maksukorttien väärinkäytöstä aiheutuneita vahinkoja

Luottokunnalle ja pankeille sekä poliisille on tullut syksyn aikana runsaasti yhteydenottoja kansalaisilta, joiden maksukortteja on väärinkäytetty ulkomailla.

Poliisi selvittää parhaillaan maksukorttien väärinkäyttöihin liittyviä rikoksia ja tekee yhteistyötä pankkien ja Luottokunnan kanssa aiheutettujen vahinkojen selvittämisessä ja torjumisessa.

Kortinmyöntäjä ottaa yhteyttä niihin asiakkaisiin, joiden kortti on syytä sulkea varmuuden vuoksi. Mahdolliset tappiot eivät koidu kortinhaltijan maksettavaksi.

Asiakkaita jotka havaitsevat lasku-/tilitiedoissaan tapahtumia, joita eivät tunnista, pyydetään ottamaan ensisijaisesti yhteys kortinmyöntäjään. Mikäli kortinmyöntäjä toteaa kortin vaarantuneen, kehotetaan kortinhaltijaa tekemään asiasta rikosilmoitus poliisille.

Yleiset ohjeet väärinkäytön ehkäisemiseksi:

• Kortinmyöntäjä ottaa yhteyttä kortinhaltijaan, mikäli on tarvetta sulkea kortti.
  • Jos kuitenkin epäilet, että korttisi tietoturva on vaarantunut, ota välittömästi yhteyttä kortinmyöntäjään.
  • Seuraa säännöllisesti verkkopankkiasi ja laskujasi. Ilmoita kortinmyöntäjälle, mikäli lasku-/tilitiedoissasi näkyy maksu- tai nostotapahtumia, joita et ole tehnyt.
  • Säilytä rahannostoista ja ostotapahtumistasi kuitit ainakin seuraavan luottokorttilaskun tuloon saakka. Ne voivat auttaa epäselvien tapausten selvittämisessä.
  • Pidä aina henkilökohtainen tunnuslukusi erillään maksukortista - mieluiten vain muistissasi.
  • Kun asioit kassalla tai automaatilla, niin näppäile henkilökohtainen tunnuslukusi aina käden tai lompakon suojassa.
  • Tallenna kortin sulkemisen palvelunumero matkapuhelimesi muistiin. Yleisin kortinsulkunumero on 020 333. Joidenkin pankkien kortit suljetaan pankkien omista numeroista, jotka löydät oman pankkisi nettisivulta.

Luottokunta
Jukka Ruotsalainen, johtaja

Keskusrikospoliisi
Ari Pekka Koiva, rikosylikomisario
p. 071 8785007

Luottokunta on Suomen johtava korttimaksamisen palveluyhtiö, joka kehittää ja tarjoaa sujuvampia maksamisen ratkaisuja pankeille, kaupoille ja yrityksille. Luottokunnan palvelun piiriin kuuluvien Visa- ja MasterCard-korttipalveluiden kokonaisvaihto oli vuonna 2010 noin 27 miljardia euroa. Yrityksen palveluksessa on 500 työntekijää.