Maksukortti on turvallisin maksuväline kesän lomamatkoilla

Maksukortti on käteistä kätevämpi ja turvallisempi maksuväline kesän matkoilla niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Kortti on kuitenkin syytä pitää huolellisesti tallessa ja kortin tunnusluku erillään kortista.

Suomalaisilla on käytössään yli 5 miljoonaa erilaista maksukorttia. Korttimaksaminen kasvaa Suomessa edelleen yli 20 % vuosittain. Kesä-elokuussa suomalaisten lomaillessa kortilla maksetaan enemmän kuin muina aikoina. Muita korttimaksamisen huippuaikoja ovat esimerkiksi koulujen syyslomat sekä joulu. Kortti on kätevä maksuväline matkustettaessa sekä kotimaassa että ulkomailla. Ulkomailla matkustaessa korttia on usein turvallisempaa kuljettaa mukanaan kuin suuria summia käteistä. Ulkomaan matkoilla kansainvälinen luottokortti on usein tarpeellinen esimerkiksi hotellia tai vuokra-autoa maksaessa. Lisäksi kansainvälisellä luottokortilla voi tarvittaessa nostaa käteistä automaatista myös ulkomailla. Varkauden sattuessa maksukortin voi lopettaa nopeasti soittamalla korttiyhtiöön. Varkaiden saaliiksi saamaa käteistä ei sen sijaan todennäköisesti saa takaisin. ”Joidenkin luottokorttien haltija voi kortin kadottua ulkomailla saada muutamassa päivässä uuden kortin toimitettuna vaikkapa matkakohteen hotelliin”, kertoo korttien turvallisuudesta vastaavan Fraud & Dispute Management -osaston asiantuntija Kati Björninen Luottokunnasta. Kertaa kortin käyttöön liittyvät ohjeet ennen lomamatkaa Kortinhaltijan tulee aina säilyttää korttia huolellisesti. Ulkomaille matkustettaessa kannattaa huolehtia tarkasti korttimaksamisen turvallisuudesta. Taskuvarkaita on syytä varoa erityisesti ruuhkaisilla tai syrjäisillä paikoilla. Korttia ei kannata koskaan jättää vartioimatta autoon tai hotellihuoneeseen. Björninen kehottaa tarkistamaan maksutapahtuman yhteydessä, että kortilta veloitettava summa vastaa ostoksen arvoa. Korttimaksusta tulee myös aina saada ostotosite. Tosite on hyvä tarkastaa ennen allekirjoitusta ja se kannattaa säilyttää huolellisesti vielä matkan jälkeen korttilaskun saapumiseen asti. Jos kortti katoaa, on katoamisesta ilmoitettava heti kortin myöntäneelle pankille tai korttiyhtiölle. Kun kortin katoamisesta on ilmoitettu, ei kortinhaltija ole vastuussa ilmoituksen jälkeen tapahtuneesta mahdollisesta kortin väärinkäytöstä.   Jos kortti katoaa, toimi nopeasti! Ilmoita kortin katoamisesta heti. Vastuu korttisi mahdollisesta väärinkäytöstä siirtyy kortinmyöntäjälle heti, kun olet tehnyt katoamisilmoituksen. Kun katoamisilmoitus on tehty, ei korttia voi käyttää, vaikka se löytyisikin. Kortin kadottua ulkomailla uusi kortti voidaan toimittaa esimerkiksi lomakohteeseen muutamassa päivässä. Uuden kortin pikatoimituksen kustannuksissa on pankkikohtaisia eroja. Tee katoamisilmoitus myös, jos korttisi jää ulkomailla automaattiin. Kerro kadonnen korttisi numero. Kortin numeron muistaminen helpottaa katoamisilmoituksen tekemistä. Myös henkilötunnus tai laskulla oleva asiakas- tai viitenumero riittää katoamisilmoitusta tehtäessä. Pidä korttisi numero aina tallella kortin katoamisen varalta. Mainitse aina katoamisilmoitusta tehdessäsi myös, onko tunnuslukusi joutunut vääriin käsiin. Tunnusluku kannattaa säilyttää erillään kortista, mieluiten vain omassa muistissa. Katoamisilmoitukset puhelimitse Katoamisilmoituksen voi tehdä pankkien sulkupalveluun, jossa voidaan sulkea kaikkien suomalaisten pankkien pankkikortit, yhdistelmäkortit ja myös pelkät Visa- tai MasterCard -kortit. Palvelu toimii ympäri vuorokauden puh. 020 333, ulkomailta soitettaessa numero on +358 20 333. Visa-kortin katoamisesta voi myös ilmoittaa Luottokunnan katoamisilmoitusnumeroon puh. 0800 12400, ulkomailta soitettaessa numero on +358 800 12400. Palvelu toimii 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Kotimaanpuhelu on maksuton. Tallenna katoamisilmoitusnumerot matkapuhelimesi pikavalintaan. Katoamisilmoitukset voi myös tehdä faksitse Suomesta, (09) 696 49000 faksitse ulkomailta, +358 9 696 49000 teleksillä 122911 ecard fi Visa-tunnuksella merkittyyn pankkiin Jos löydät kadonneen kortin, palauta kortti Luottokuntaan osoitteella: Luottokunta 00050 LUOTTOKUNTA