Markkinoita nopeammin kasvava Instru optiikka Oy alan edelläkävijä

Instru optiikka Oy on säilyttänyt asemansa optisen alan Suomen markkinajohtajana alan muuttuessa nopeasti. Vuonna 2009 Instru optiikka Oy kasvoi reilusti markkinoita nopeammin: yli 11 %, ja kasvatti myös markkinaosuuttaan 29 prosenttiin alan kokonaismarkkinoista. Alan edelläkävijänä Instru optiikka Oy tuo alalle uusia palvelu- ja tuoteinnovaatioita sekä käyttää alan kehittyneintä teknologiaa.

Optisella alalla viime vuosina tapahtunut murros on muuttanut alan luonnetta, vähentänyt toimijoiden määrää ja asettanut alan yrityksille entistä kovempia haasteita vastata hinta- ja laatutietoisten kuluttajien tarpeisiin. Optinen ala oli kuitenkin viime vuonna ainoita kasvuun yltäneitä erikoiskaupan aloja. Siinä missä koko erikoiskaupan liikevaihto laski viime vuonna -6,6 %, samaan aikaan optinen vähittäiskauppa kasvoi 8,7 % edellisvuodesta. Instru optiikka Oy:n toimitusjohtaja Catarina Fagerholm näkee alan murroksen ja uusien toimijoiden herättämän kilpailun positiivisena. - Kilpailutilanne alalla on ehdottomasti muuttunut, mikä haastaa jokaisen alalla toimijan. Me olemme vastanneet haasteeseen aktiivisesti keskittämällä hankintojamme ja etsimällä edullisempia ostokanavia. Tämän ansiosta olemme myös pystyneet alentamaan hintojamme. Instru optiikka Oy on menestynyt kilpailussa edullisten hintojensa lisäksi laadukkaan ja laajan valikoimansa sekä ensiluokkaisen asiakaspalvelunsa ansiosta. Olemme myös uudistaneet ketjukonseptimme vastaamaan entistä paremmin kuluttajien tarpeisiin sekä alan kilpailutilanteeseen, Fagerholm kertoo. Alan uudistaja Fagerholmin tavoitteena on alan uudistaminen ja kehittäminen. Instru optiikka Oy tutkii säännöllisesti asiakkaidensa tarpeita ja panostaa tuotekehitykseen. Yritys tuo jatkuvasti markkinoille uusia, innovatiivisia tuotteita ja kehittää uusia toimintamalleja tukemaan asiakkaidensa entistä parempaa palvelua. Instru optiikka Oy on alan edelläkävijä myös verkkopalveluissa: yritys ryhtyi ensimmäisenä optikkoketjuna tarjoamaan asiakkailleen näöntarkastuksen nettiajanvarausta. Instru optiikka Oy oli myös ensimmäisiä piilolinssien nettimyynnin käynnistäneitä optisen alan yrityksiä yli vuosikymmen sitten. - Haluamme tuoda optiselle alalle uusia toimintamalleja ja tehdä silmälasiliikkeessä asioinnin asiakkaalle helpoksi ja vaivattomaksi. Olemme esimerkiksi tehneet linssien valinnasta asiakkaalle helppoa ja kerromme linssien eroista kansantajuisesti. Optikoiden asiantuntemuksen avulla asiakkaan tarpeisiin valitaan aina yksilöllinen ratkaisu ilman, että asiakkaan tarvitsisi ymmärtää esimerkiksi linssien teknisiä eroja, Fagerholm sanoo. Silmälasien laaduissa on eroja Fagerholm kertoo, että silmälasien laaduissa on eroja. Esimerkiksi linssin tarkan näkemisen alueen laajuus, hionnan yksilöllisyys sekä linssin kaarevuuden, paksuuden ja koon valinta kehykseen sopivaksi ovat linssejä erottavia tekijöitä. Tätä perustelee myös VTT:n tutkimus* aiheesta. - Perusmalliston kehykset ja vakiolinssit saa kaikilta toimijoilta lähes samaan hintaan, meiltä jopa hieman muita edullisemmin. Sen sijaan laadukkaampi, esimerkiksi ohennettu, kestävämpi tai näköalueeltaan laajempi linssi on vakiolinssiä hintavampi. Meidän laajoista valikoimistamme jokaiselle kuluttajalle löytyy juuri hänen tarpeisiinsa sopivat yksilölliset silmälasit ja linssit, Fagerholm sanoo Lisätietoja: Toimitusjohtaja Catarina Fagerholm, puh. 020 170 7200, sähköposti catarina.fagerholm@instru.fi *Quality evaluation of spectacles (VTT RESEARCH REPORT No. VTT-S-06774-09)