McDonald’s-ravintola sisustettiin deli-tyyliin

Lähes 20-vuotias Niittykummun McDonald’s-ravintola on avattu uuden Qualité-konseptin mukaisesti sisustettuna. Euroopan McDonald’s-ravintoloita varten luotu konsepti on ranskalaisen arkkitehdin Philip Avanzin taidokasta kädenjälkeä. Uudenlainen arkkitehtuuri ja sisustus noudattavat McDonald’sin Euroopan strategian mukaista voimakasta ravintoloiden ilmeeseen panostamista.

Ranskalainen arkkitehti Philippe Avanzi Atelier Archangesta luonnehtii McDonald’s-ketjulle luomaansa Qualité-konseptia sisustukselliseksi filosofiaksi, jossa arkkitehtuuri ja sisustuselementit yhdistyvät kauniisti McDonald’sin tarjoamaan ruoan laatuun ja tuoreuteen sekä ravintoloiden tarjoamaan palveluun. Suomen ensimmäisessä uuden konseptin mukaisesti sisustetussa McDonald’s-ravintolassa Niittykummussa on yllätyksellinen värimaailma, laadukkaat sisustusmateriaalit sekä design-huonekalut. Ravintolassa voi nauttia ruokaa esimerkiksi menestyksekkään eurooppalaisen muotoilijakaksikon Charles ja Ray Eamesin suunnittelemalla kuputuolilla istuen. Ravintotietoutta tyylikkäästi ja oivaltavasti McDonald’sille luodun Qualité-konseptin sisustuselementit tarjoavat myös ravintotietoutta raikkaalla, uudenlaisella tavalla: seinälle piirretty ruokapyramidi yhdessä ruoan raaka-aineista kertovan tiedon kanssa lisäävät asiakkaiden tietoutta esimerkiksi hampurilaisen koostumuksesta. Tilanjakajina Niittykummun McDonald’s-ravintolassa on käytetty kasviksilla ja hedelmillä sisustettuja lasivitriinejä. Projektissa mukana olleen sisustusarkkitehti Tapani Santasen mukaan Niittykummun McDonald’s-ravintola on kokenut ennen kaikkea ”suuren henkisen muutoksen”, viitaten pikaruokaravintolan täysin uudentyyppisesti toteutettuihin tilaratkaisuihin. ”Niittykummun McDonald’s-ravintolaan on luotu visuaalisin elementein houkuttelevia tilakokonaisuuksia. Asiakas voi valita kahvilamaisen pystybaarin, lounge-tyyppisen ruokailutilan ja rauhallisen nurkkauksen väliltä itseä miellyttävän ympäristön”, kertoo Santanen. Euroopassa on 12 maassa 50 Qualité-konseptin mukaisesti toteutettua McDonald’s-ravintolaa. ”Voimakas ravintoloiden viihtyisyyteen panostaminen on McDonald’sin strateginen kilpailukeino Euroopassa ja konseptin tehokas globalisoiminen mahdollistaa kustannustehokkaan tavan uusia ravintoloita”, McDonald’sin rakennushankkeista vastaava kehityspäällikkö Mika Laurikainen kertoo. McDonald’s Suomessa: • Ensimmäinen McDonald’s-ravintola avattiin Tampereella vuonna 1984 • McDonald’s-ketjulla on 82 ravintolaa 38 kaupungissa • McDonald’s-ravintoloista 80 prosenttia on yrittäjävetoisia ravintoloita • Jokainen ravintola tarjoaa noin 30-40 työpaikkaa