Menestyvä yritys tarvitsee verkostoituneen ja strategisen talousjohtajan

– hyvät sidosryhmäsuhteet ja tulevaisuuden ennustaminen tärkeimmät työvälineet

22.5.2012 – Organisaatioiden välisen asioinnin muuttuminen entistä sähköisemmäksi tuo yrityksen talousjohdolle haasteita, mutta myös mahdollisuuksia. Prosessien automatisointi nopeuttaa raportointia ja parantaa tietojen oikeellisuutta. Ennustettavuus ja entistä parempi läpinäkyvyys tulovirtoihin antavat talousjohdolle aiempaa enemmän vaihtoehtoja vastata organisaation erilaisiin tarpeisiin sekä johdon konsultointiin. Mahdollisuuksien hyödyntäminen vaatii kuitenkin rautaista ammattitaitoa ja erilaisten sidosryhmien sekä nykyaikaisten kaupankäynnin- ja taloushallinnon välineiden ymmärtämistä.

Talousjohtajan toimenkuva on kokenut viimeisten vuosien aikana murroksen, joka jatkuu edelleen. Raportoinnin merkitys ei ole hävinnyt, mutta sen rinnalle on oleelliseksi osaksi noussut tulevaisuuden ennustaminen. Tehokkaan ennustamisen avulla on mahdollista välttää pahimmat karikot ja varautua kasvuun oikealla tavalla ja oikeaan aikaan. Lisäksi resurssien optimointiin käytetään talousjohdossa aikaisempaa enemmän aikaa.

”Mitä tarkempaa ja luotettavampaa tietoa talousjohtaja pystyy tarjoamaan, sitä enemmän hän pystyy vaikuttamaan liiketoiminnan johdon päätöksentekoon. Hyvä talousjohtaja kykenee havainnollistamaan eri vaihtoehtojen vaikutukset organisaation taloustilanteen kehitykseen. Tämä antaa hänen faktoihin perustuville kommenteilleen suuremman painoarvon ja varmistaa myös mahdollisuuden osallistua laajemmin yritystä koskevaan keskusteluun”, toteaa Baswaren toimitusjohtaja Esa Tihilä.

”Kaikkein tärkein asia on edelleen se, että operatiivinen laskentatoimi on ajan tasalla. Järjestelmät vaativat laadukasta ja virheetöntä sisältöä, jonka perusteella voidaan tehdä erilaisia analyysejä ja arvioita. Työkaluja ennustamiseen ja erilaisten näkökulmien rakentamiseen tarvitaan, sillä hallittu kehitys nousee selkeästä näkemyksestä”, Tihilä Summaa.

Sidosryhmät vaativat vuorovaikutusta

Yritysten taloushallinnolla on erilaisia sidosryhmiä sekä yhtiön sisä- että ulkopuolella. Esimerkiksi yhtiön hallituksella, tarkastusvaliokunnalla ja johdolla on kaikilla omat tarpeensa, jotka talousjohtajan tulisi voida täyttää. Lisäksi muun muassa sijoittajat, rahoituslaitokset, vakuutusyhtiöt ja erilaiset viranomaiset kasvattavat talousjohtajalle tärkeiden sidosryhmien määrää ja verkostoitumisen tarvetta.

”Erilaiset sidosryhmät vaativat läpinäkyvää, ajantasaista ja perusteellista tietoa yrityksestä. Jotta näihin vaatimuksiin voidaan vastata, on oleellisessa roolissa tehokas ja tarkka talousprosessi, mutta myös aivan erityisesti taloushallinnon ja muiden toimintojen vuorovaikutuksen tulkinta. Tämä liittyy paitsi historian raportointiin, myös riskien hallintaan ja tulevaisuuden näkymiin” kertoo Kaivososakeyhtiö Talvivaaran varatoimitusjohtaja ja CFO Saila Miettinen-Lähde.

Miettinen osallistuu puhujana Baswaren 22.5 järjestämään CFO-Forumiin, jossa käsitellään muun muassa talousjohtajan verkostoitunutta toimintaympäristöä, sähköistä asiointia sekä sidosryhmäsuhteita.

Yritysten talousjohto nivoutuu tulevaisuudessa entistä kiinteämmäksi osaksi yrityksen strategian ja toiminnan suunnittelua. Samalla talousjohtajan henkilökohtainen vuorovaikutus läpi organisaation ja erilaisten sidosryhmien kanssa on entistä oleellisempaa. Vuorovaikutuksen kautta voidaan muodostaa kokonaiskäsitys yhtiön toiminnasta ja tällä puolestaan on suuri merkitys muun muassa ennusteiden laatimiseen, riskienhallintaan ja sidosryhmien kanssa tapahtuvaan kommunikointiin.

”Talousjohtajan suurimmiksi haasteiksi nostaisin tällä hetkellä jatkuvasti muuttuvat ja kehittyvät vaatimukset liittyen muun muassa hallintoon sekä raportointiin - erityisesti IFRS-raportointiin. Muutoksissa heijastuvat nimenomaan sidosryhmien kasvavat vaatimukset ja tiedon tarve”, toteaa Miettinen-Lähde.

Tihilän mukaan kotimaan talousjohtajat ovat pysyneet hyvin mukana muutoksen pyörteissä.

”Me suomalaiset olemme mieleltämme edelläkävijöitä. Ainoa asia, jossa tarvitsemme parempaa kykyä, on globaalin talouden pelisääntöjen ymmärtäminen. Se hoituu vain pelaamalla globaaleilla pelikentillä”, kannustaa Tihilä.

Esa Tihilä, toimitusjohtaja, Basware Oyj, puh. 040 4807 098, esa.tihila@basware.com

Saila Miettinen-Lähde, Kaivososakeyhtiö Talvivaara, puh. 040 548 3695, saila.miettinen-lahde@talvivaara.fi

Basware

Basware on maailman johtava pilvipalveluihin perustuvien verkkolasku-, hankinnasta maksuun- ja talousohjausratkaisujen toimittaja. Yhtiön ratkaisuilla on yli miljoona käyttäjää yli 60 maassa. Basware B2B Cloud -ekosysteemissä toimivat ratkaisut ja palvelut mahdollistavat ostajien ja myyjien avoimen ja turvallisen sähköisen asioinnin maailmanlaajuisesti. Ekosysteemi kokoaa yhteen yli 1.9 miljoonaa osto - ja myyntiorganisaatiota. Ratkaisut on suunniteltu vastaamaan kaikenkokoisten organisaatioiden tarpeita ja niissä on sisäänrakennettuna Baswaren pitkäaikainen talousprosessiosaaminen yhdistettynä älykkäisiin pilvipalveluihin ja avoimeen verkkoon.  Baswaren avulla organisaatiot voivat tehostaa hankinta-, ostoreskontra- ja laskutusprosessejaan, saavuttaa huomattavia kustannussäästöjä, parantaa kassavirran ennustettavuutta sekä tiivistää asiakas-toimittajasuhteita. Ratkaisut ovat saatavilla paikallisesti asennettuna, SaaS-palveluna tai prosessiulkoistuksena Euroopassa, USA:ssa sekä Aasia ja Tyynenmeren alueella joko Baswaren omista toimipisteistä tai laajan kumppaniverkoston kautta. Baswaren osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.basware.fi