Metsätapiolalle energiatehokas Are Sensus -rakennus

Espooseen nousee uusi energiatehokas Are Sensus-rakennus, kun Are urakoi KOY Metsätapiolalle uudistoimistotalon talotekniikan Tapiolaan. Vuonna 2012 valmistuva talo tulee pääosin Melan ja Metsäliiton käyttöön. KOY Metsätapiola valitsi Are Sensus-järjestelmän sen tarjoamien miellyttävien sisäolosuhteiden ja alhaisen energiakulutuksen vuoksi. Talotekniikka ja valaistus sulautetaan osaksi monimuotoista sisäarkkitehtuuria.

Are Oy on solminut urakkasopimuksen KOY Metsätapiolan kanssa LVIS-urakasta Are Sensus -järjestelmällä. Urakka on uudistoimistorakennus Espoon Tapiolassa ja sen laajuus on yhteensä noin 27 000 bm2. Rakennukseen tulee kaksi autohallikerrosta sekä kolme-kuusikerroksinen toimisto-osa. Rakennus tulee Melan ja Metsäliiton käyttöön, osa tiloista vuokrataan.

Sensus tuo kiinteistön omistajille kustannussäästöjä järjestelmän energiatehokkuuden ja tilojen helpon muunneltavuuden vuoksi. KOY Metsätapiola vakuuttui Sensuksen eduista, kun yhtiö etsi uuteen rakennukseensa hiljaista ja vedotonta ilmastointiratkaisua. Järjestelmässä huonetilat lämmitetään ja jäähdytetään kattoon asennettavilla paneeleilla, joiden ansiosta sisäolosuhteet ovat miellyttävät ympäri vuoden. Energian kulutus on tavanomaista alempi, sillä järjestelmä hyödyntää tehokkaasti ilmaisenergioita.

- Halusimme talosta toiminnallisesti tehokkaan, taloudellisesti kannattavan ja käyttäjäystävällisen kokonaisuuden, toimitusjohtaja Tauno Nokelainen KOY Metsätapiolasta tiivistää.

- Lähtökohtamme oli, että myös työtilojen ja työolosuhteiden pitää olla hyvin mallillaan. Perinteisissä lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmissä tulee helposti vedon tunne, sanoo johtaja Markku Kauppinen Metsäliitosta.

Energiatehokkuus painoi valinnassa myös siksi, että rakennuksen suunnittelussa on panostettu ympäristöasioihin. Talolle on haettu LEED-ympäristöluokitusta.

- Rakennuksen arkkitehtuurista vastaa Helin & Co. Arkkitehdit. Sensus-talotekniikka ja valaistus sulautetaan osaksi monimuotoista sisäarkkitehtuuria, kertoo toimialajohtaja Erkki Laitala Aresta.

Urakka aloitettiin elokuussa ja se valmistuu 31.5.2012 mennessä.

KOY Metsätapiola on Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen (MELA) ja Metsäliiton yhdessä omistama kiinteistöyhtiö.

Erkki Laitala
Toimialajohtaja, Are Oy