Nuoren kuvataiteen kilpailu 2013 – The Art of Basware haastaa tutkimaan vuorovaikutusta ja yhteistyötä

Basware järjestää jo neljännentoista vuosittaisen nuorille kuvataiteilijoille suunnatun The Art of Basware –kilpailun – tänä vuonna teemalla Network. Viime vuonna The Art of Basware-kilpailuun osallistui yli 200 nuorta taiteilijaa yhteensä yli 600 teoksella.

”Haluamme rohkaista ja tukea nuoria kuvataiteilijoita, joilla on harvoin tilaisuuksia saada omia töitään esille ja myyntiin. Basware lunastaa osan teoksista omaan taidekokoelmaansa. Myös monet Baswaren asiakkaat ja yhteistyökumppanit ovat ostaneet kilpailuun osallistuneiden nuorten kuvataiteilijoiden teoksia”, kertoo Baswaren johtaja Jukka Virkkunen.

Kilpailun tämänvuotinen teema on Network, joka kuvaa vuorovaikutuksen ja yhteistyön tärkeyttä. Nykypäivän liiketoiminnassa menestyvät organisaatiot ja ihmiset, jotka ymmärtävät yhteistyön hyödyt ja merkityksen. Aiheen käsittelytapa teoksissa on vapaa ja Baswarea kiinnostaa nähdä, miten nuoret taiteilijat tulkitsevat tätä ajankohtaista teemaa.

”Kilpailusta on tullut arvostettu taidekilpailu suomalaisessa taidemaailmassa. Nuoret taiteilijat lähtevät vuosi vuodelta innostuneemmin mukaan kilpailuun, ja teosten laatu on tehnyt meihin vaikutuksen kerta toisensa jälkeen. On hienoa, että saamme olla mukana tukemassa ja rohkaisemassa nuoria kuvataiteen tulkitsijoina ja tarinankertojina”, toteaa Virkkunen.

”Tuomariston arvioihin lopullisissa valinnoissa vaikuttavat taiteelliset kriteerit ja ilmaisun voima. Arvioimme teoksia perusteellisesti, koska jokainen maalaus on hitaan katseen asia. Mitä kauemmin taideteosta katsoo, sen enemmän se antaa”, kertoo tuomariston jäsen ja näyttelytoimikunnan puheenjohtajana toimiva Paula Holopainen.

”The Art of Basware –kilpailun taso vuosien saatossa on ollut korkea. Kilpailu antaa tilaa erityyppisille teoksille ja haluan muistuttaa nuoria taiteilijoita siitä, ettei ole huonon maalauksen merkki, jos teos ei yllä palkintosijoille”, jatkaa Holopainen.

Viime vuonna kilpailun voitti helsinkiläinen Henna Jula teoksella Organic relationship. Vuonna 2010 The Art of Basware –kilpailun voitti tamperelainen Jouni Toni teoksellaan Suunnitelma B. Ensimmäisen kerran Toni osallistui kilpailuun vuonna 2007, ja Toni kertoo tapahtuman olevan erinomainen tilaisuus saada töitä esille.

”Osallistuminen on helppoa eikä maksa taiteilijalle mitään. Nuorilla kuvataiteilijoilla ei ole liikaa mahdollisuuksia esitellä töitään. The Art of Basware on saavuttanut hyvän aseman ja siellä esiteltävät teokset saavat paljon huomiota näkyvällä paikalla, kertoo Toni.

”Kilpailuun hakevien taiteilijoiden kannattaa perehtyä teemaan ajan kanssa. Näin saa hyvät eväät menestykseen”, evästää Toni.

Kilpailuun saavat osallistua vuoden 2013 aikana 30 vuotta täyttävät tai sitä nuoremmat henkilöt. Kilpailuun voi osallistua enintään kolmella teoksella. Ilmoittautuminen kilpailuun tapahtuu Baswaren kotisivulla www.basware.fi/art 1.2. -15.4.2013 välisenä aikana.

Kilpailun tulokset julkistetaan näyttelyn avajaisissa 14.5.2013. Kilpailun parhaimmisto on esillä Helsingin Musiikkitalossa 15.5. – 5.6.2013 välisen ajan. Voittanut teos lunastetaan Baswaren taidekokoelmaan 4 000 euron kertakorvauksella. Lisätietoja:

Jukka Virkkunen, johtaja, Basware Oyj, puh. 050 670 47, jukka.virkkunen@basware.com

Paula Holopainen, näyttelytoimikunnan puheenjohtaja, Taidemaalariliitto, puh. 040 719 4790

Facebook: Nuoren kuvataiteen kilpailu – The Art of Basware

Basware

Basware on maailman johtava pilvipalveluihin perustuvan verkkolaskun ja hankinnasta maksuun -ratkaisujen toimittaja. Yhtiön palveluilla on yli miljoona käyttäjää yli 60 maassa. Baswaren B2B Cloud -ratkaisut ja palvelut mahdollistavat avoimen ja turvallisen maailmanlaajuisen ekosysteemin ostajien ja myyjien väliseen kaupankäyntiin. Ekosysteemi kokoaa yhteen yli 1,9 miljoonaa osto -ja myyntiorganisaatiota. Ratkaisut on suunniteltu vastaavaan kaikenkokoisten yritysten tarpeita ja ne hyödyntävät Baswaren syvää liiketoimintaprosessiosaamista yhdistettynä älykkääseen pilvipalveluteknologiaan sekä avoimeen verkkoon ja sähköisten sanomien välitykseen. Baswaren palveluiden avulla organisaatiot voivat tehostaa hankintojaan sekä osto- ja myyntireskontransa saavuttaen kustannussäästöjä, tehokkaan ja luotettavan näkyvyyden kassavirtaan sekä entistä paremmat asiakas- ja kumppanisuhteet. Ratkaisut ovat saatavilla pilvipalveluna, paikan päältä tai liiketoimintaprosessien ulkoistuksien kautta Euroopassa, USA:ssa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella joko Baswaren tai sen laajan kumppaniverkoston kautta. Baswaren osake noteerataan Helsingin pörssissä.

www.basware.fi

Basware Twitterissä: www.twitter.com/basware