Pakkaaminen matkalle lähtiessä ahdistaa pohjoismaista naista

Pakkaaminen ennen matkalle lähtöä ahdistaa noin kolmasosaa pohjoismaisista naisista, kertoo matkalaukkuvalmistaja Samsoniten toteuttama tuore tutkimus. Naiset myös suunnittelevat pakkaamista enemmän ja aikaisemmin kuin miehet, jotka useammin jättävät pakkaamisen lähtöpäivän aamuun. Miehet taas ovat naisia kärsimättömämpiä. Samsonite tutki pohjoismaalaisten suhdetta matkustamiseen ja matkalaukkuihin juhlistaakseen tänä vuonna täyteen tulevaa satavuotista innovaation ja designin taivaltaan.

Kesän loma-aika lähestyy, mikä merkitsee monien matkalaukkujen pakkaamista. Kaikki eivät kuitenkaan suhtaudu matkavalmisteluihin samalla tavalla. Naiset suunnittelevat matkojaan enemmän kuin miehet, ja noin viidennes naisista pakkaa matkalaukkunsa jo viikkoa ennen lähtöä. Miehet taas jättävät pakkaamisen viime tippaan kaksi kertaa useammin kuin naiset. Tämä selviää Samsoniten hiljattain toteuttamasta, matkalaukkuja ja matkustamista koskevasta tutkimuksesta*. Siihen osallistui noin 4 000 tanskalaista, suomalaista, norjalaista ja ruotsalaista. Kyselyn mukaan naiset kokevat myös miehiä enemmän pakkausahdistusta. Noin kolmasosa pohjoismaisista naisista kertoo saavansa ahdistusta pakkaamisesta, kun pitää valita mitä otetaan mukaan ja mitä jätetään kotiin. Osuus on kaksi kertaa suurempi kuin miehillä. Naiset ovat huolissaan, miehet ovat kärsimättömiä Naisia painaa miehiä enemmän vastuu matkalaukkujen pakkaamisesta. Tavallisia huolenaiheita ovat, että matkalaukusta tulee liian painava tai että kaikki ei mahdu mukaan. Miesten suurin huoli on puolestaan kärsimättömyys; miehet ilmoittavat kaksi kertaa naisia useammin, että ikävintä on lähtöselvitys ja matkalaukkujen odottelu laukkuhihnalla. Muita yleisiä huolenaiheita ovat painavien matkalaukkujen kantaminen, laukkujen katoaminen tai niiden vaurioituminen käsittelyssä. ”Matkalle lähtiessä matkalaukun pakkaaminen on ikään kuin lähtölaukaus. Myös paljon matkustavilta vaaditaan tiettyä suunnittelua, jotta oikeat asiat tulevat mukaan. Samsonite on keskittynyt kehittämään innovatiivisia ratkaisuja, jotka helpottavat matkatavaroiden käsittelyä. Olemme muun muassa pyrkineet luomaan kevyitä ja kestäviä laukkuja, joihin mahtuu paljon, sekä kehittämään käteviä tapoja pakata erityistä käsittelyä vaativia tavaroita”, kertoo Samsoniten Pohjoismaiden markkinointipäällikkö Jennie Dahlin. *Internetisssä toteutettu omnibustutkimus (SnabbaSvar.se) Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa (n. 4000 vastaajaa). Lisätietoja antaa: Jennie Dahlin, Markkinointipäällikkö Samsonite AB Drakegatan 2 SE-412 50 Göteborg Puh: + 46 739 75 10 64 jennie.dahlin@samsonite-europe.com Sata vuotta sitten perustetun Samsoniten pakkausvinkit Samsoniten menestystarina alkoi yksinkertaisista puisista laukuista 1910-luvulla. Visiona on alusta asti ollut korkealaatuisten, kätevien ja innovatiivisten laukkujen luominen. Samalla Samsonite on kehittänyt niksejä pakkaamiseen. 10 fiksua vinkkiä: • Valitse kevyt laukku, niin voit pakata enemmän. • Valitse laukku, jonka sisäpuolen rakenne sopii omaan pakkaamistapaasi. Tai osta lisäksi pakkausratkaisuja, joilla saat lisää joustavuutta. • Jätä aina matkalla tarvittavat asiat, kuten adapterit ja kenkäpussit laukkuun valmiiksi seuraavaa kertaa varten. • Siirrä shampoo, hoitoaine ja saippua pieniin 100 ml pulloihin. Silloin voit pakata ne halutessasi käsimatkatavaroihin ja vähentää kirjattujen matkatavaroiden painoa. • Painavat ja helposti vahingoittuvat tavarat kannattaa pakata ensin. Pidä mielessäsi, miltä laukku näyttää pystyasennossa, ja sijoita painavimmat tavarat lähimmäksi renkaita. • Täytä laukku vaatteilla, jotka eivät rypisty helposti. • Laita sukkia tai huiveja paidankaulusten ympärille ja alle, niin ne säilyttävät muotonsa. • Aseta housut ja pikkutakit laukkuun niin, että et taita niitä. Täytä seuraavaksi laukkua puseroilla. Taita sitten housut ja pikkutakit laukun sisään; näin vältät taitteiden jälkiä vaatteissa. • Voit käyttää laukun kantta – joka on usein erotettu nauhoin tai kannella – erottamaan käytetyt vaatteet puhtaista. • Merkitse matkalaukkusi esim. kirkkaan värisellä hihnalla, jotta tunnistat sen helposti laukkuhihnalta. Entä millainen on suomalaisten pakkausvinkkilista? Älä runno vaan rutista, rullaa ja pidä maltti matkassa – matkalaukun pakkaamisvinkkejä on yhtä monta kuin itse matkaajia. Samsonite ja Plazan Matkalaukku halusivat tietää, millaisia neuvoja matkalaukkujaan pakkaavat suomalaiset antaisivat. Lue lisää toukokuussa järjestettyyn nettikisaan lähetetyistä pakkausvinkeistä: http://plaza.fi/matkalaukku/ulkomaat/yleista/100-parasta-matkalaukun-pakkausvinkkia-ala-runno-vaan-rullaa-ja-rutista