Paulig rakentaa paahtimon Venäjän Tveriin

Paulig on aloittanut paahtimon rakentamisen Venäjän Tveriin. Borovlevon alueelle nousevan paahtimorakennuksen peruskivi muurattiin 8.10.2009. Toiminta on tarkoitus käynnistää alkuvuodesta 2011. Paahtimo palvelee Venäjän ja tulevaisuudessa myös muiden IVY-maiden markkinoita. Investoinnin arvo on noin 20 miljoonaa euroa.

Rakennustyöt Borovlevon teollisuusalueella alkoivat syyskuussa. Pääurakoitsija on venäläinen ZAO Haka Moscow ja rakennuksen on suunnitellut suomalainen KVA Arkkitehdit Oy. Tehtaan tuotantokapasiteetti on 6000 tonnia vuodessa ja se työllistää alkuvaiheessa 60 henkeä. Myös laajentumismahdollisuudet on huomioitu. Paulig osti tehtaan tontin vuonna 2008. – Korkealaatuisen paahdetun kahvin kysyntä Venäjällä kasvaa taloustilanteesta huolimatta, joten markkinoilla on kasvumahdollisuuksia. Rakentaminen on talouslaman aikana järkevää sekä taloudellisesti että ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden kannalta. Nousuvaiheen alkaessa meillä on hyvät valmiudet toimia markkinoilla. Paahtimon rakentaminen lisää kilpailukykyämme, sillä valmiilla tuotteilla on korkeat tuontitullit. Myös vienti IVY-maihin hyötyy Venäjän paahtimosta, toteaa Pekka Pirinen, Oy Gustav Paulig Ab:n toimitusjohtaja. – Paulig keskittyy Venäjällä erityisesti korkealaatuisiin kahveihin. Tverin paahtimo mahdollistaa myös keskihintaisten laatukahvien tuotannon sekä private label -tuotteiden tarjoamisen asiakkaille, kertoo Venäjän maajohtaja Denis Smirnov. Paulig haki tonttia Venäjältä useista kohteista. Tveristä löytyi elintarviketeollisuudelle hyvin sopiva paikka, hyvät logistiset yhteydet sekä yrittämiselle myötämielinen vastaanotto. Lisätietoa Toimitusjohtaja Pekka Pirinen, Oy Gustav Paulig Ab Puhelin +358 400 215433 pekka.pirinen@paulig.com Viestintäpäällikkö Leena Miettinen, Oy Gustav Paulig Ab Puhelin +358 40 562 7302 leena.miettinen@paulig.com Taustatietoa Paulig Venäjällä Paulig on toiminut Venäjän markkinoilla vuodesta 1992 ja perusti vuonnna 2008 myynti- ja markkinointiyhtiö OOO Paulig. Yhtiöllä on toimipisteet Moskovassa ja Pietarissa ja myyntiedustus useissa suurissa kaupungeissa. Pauligin markkinaosuus paahdetun, jauhetun kahvin segmentissä on noin 17 prosenttia.