Potilasturvallisuus avainasemassa: Arelle Seinäjoen keskussairaalan uudisrakennuksen sähköurakka

Suomen johtaviin urakointi- ja kiinteistöpalveluyrityksiin lukeutuva Are Oy on allekirjoittanut sopimuksen Seinäjoen keskussairaalan yhteyteen rakennettavan Y-talon mittavasta sähköurakasta.

Heinäkuussa 2012 valmistuvaan kiinteistöön tulee mm. maakunnallinen terveydenhuollon päivystyskeskus. Pinta-alaltaan lähes 34 000 neliömetrin kiinteistön rakennuttajana toimii Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ja Seinäjoen kaupungin yhdessä omistama kiinteistöosakeyhtiö. Kohteen pääurakoitsijana toimii Peab Oy. Rakennusurakka käynnistyy välittömästi. Aren valintaan vaikuttivat kustannusten ohella yhtiön koko ja osaaminen. Sairaaloiden talotekniikka on yksi Aren erikoisosaamisalueista. Tällä hetkellä yhtiö tuottaa taloteknisiä palveluita esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä, Tampereen ja Turun yliopistollisissa keskussairaaloissa sekä Keski-Suomen keskussairaalassa. ”Olemme tyytyväisiä saadessamme hankkeeseemme sähköurakoitsijan, jolla on kokemusta vaativista ja suurista urakkakohteista. Are Oy:n tarjous oli tarjouksena edullisin, ja Are täyttää ne kriteerit, joita urakoitsijoilta edellytetään vaativassa sairaalarakentamisessa”, sanoo toimitusjohtaja Timo Luomaranta kiinteistöosakeyhtiö Seinäjoen Y-talosta. Laadukas ja energiatehokas sähköverkko on perusedellytys nykyaikaisen sairaalan toiminnalle. Normaalin sähkönjakeluverkon lisäksi Y-taloon asennetaan varavoimajärjestelmä, jolla taataan sähkön häiriötön jakelu kriittisessä ympäristössä. Järjestelmän turvallisuuteen ja kapasiteetin riittävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota, sillä merkittävä osa sairaalatekniikasta on liitetty sähköverkkoon. ”Potilasturvallisuus ohjaa hankkeen toteutusta, sillä sähköverkolla on suora yhteys ihmisten hyvinvointiin. Olemme asentaneet paljon sairaalateknisiä laitteita, jolloin ymmärrämme hyvin käyttäjienkin vaatimukset. Olen myös varma, että pystymme toteuttamaan vaativan hankkeen tilaajan edellyttämässä aikataulussa”, sanoo liiketoimintajohtaja Pekka Karppinen Arelta. Are avasi aluetoimiston Seinäjoella aiemmin tänä vuonna. Talotekniikkaurakoinnin ohella toimisto palvelee alueen asukkaita teknisissä kiinteistöpalveluissa ja korjausrakentamisessa. Sähköurakka toteutetaan yhdistelemällä yhtiön paikallisia ja valtakunnallisia resursseja, ja se on tällä hetkellä yhtiön merkittävin sähkötekninen urakka Suomessa. Maakunnallinen päivystyskeskus Y-taloon Seinäjoen keskussairaalan viereen rakentuu vuosien 2009 - 2012 aikana Y-talo, joka on mittavin rakennusprojekti sairaala-alueella vuosikymmeniin. Rakennukseen sijoitetaan Seinäjoen kaupungin terveyskeskuksen, Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ja Seinäjoen koulutuskuntayhtymän 18 toiminta-yksikköä. Kiinteistöön tulee muun muassa erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon yhteinen maakunnallinen päivystyskeskus. Uudessa talossa tulee työskentelemään noin 460 henkilöä ja päivittäisten asiakaskäyntien määräksi arvioidaan 1800. Rakennuksen kustannusarvio on 57,6 miljoonaa euroa. Y-talon arkkitehtisuunnittelija on UKI Arkkitehdit Oy Oulusta. Lisätietoja kiinteistöstä: http://www.y-talo.fi Lisätietoja antavat: Pekka Karppinen, liiketoimintajohtaja, Are Oy, puh. 040 300 5196 Timo Luomaranta, toimitusjohtaja, Kiinteistö Oy Seinäjoen Y-talo, puh. 0400 567 980 Are Oy Are on Suomen johtavia urakointi- ja kiinteistöpalveluyrityksiä. Tarjoamme asiakkaillemme kattavia kokonaisratkaisuja toimisto-, liike- ja teollisuuskiinteistöihin sekä korjausrakentamisen palveluja asuinkiinteistöihin. Palvelemme asiakkaitamme koko Suomessa ja tytäryhtiömme kautta Venäjällä, Pietarissa. Liikevaihtomme vuonna 2008 oli 254 milj. euroa, meitä arelaisia on tällä hetkellä noin 1900. Are on osa Onvest-konsernia. www.are.fi