Roskapartion siistimä katukuva ilahduttaa pääkaupunkiseutulaisia

Tarkkasilmäisimmät ovat viime aikoina saattaneet havaita uudenlaista liikettä McDonald’s-ravintoloiden edustoilla Helsingin keskustassa – nuori mies on ollut työn touhussa ravintolaroskia noukkimassa ja katukuvaa siistimässä. Alun perin ulkomailta napattu idea on toiminut Suomessa hyvin: ravintoloiden lähiympäristöt näyttävät selvästi puhtaammilta, mikä miellyttää myös kaupunkilaisia.

McDonald’s on tälläkin kevät-kesäkaudella palkannut runsaasti uusia työntekijöitä. Jan Koskinen, 20, on jo tammikuusta saakka tehnyt hieman tavallisesta poikkeavaa työtä: hän kerää Helsingin keskustan McDonald’s-ravintoloiden edustoilta roskia ja pitää ravintoloiden lähiympäristön muutenkin siistinä. Roskapartiointikierrokseen kuuluu kaikkiaan kuusi ravintolaa.

Työhön nuorta miestä motivoivat liikunta ja ulkona oleminen sekä se, että ravintoloiden asiakkailta ja ohikulkijoilta on tullut käytännössä vain myönteistä palautetta.

- Varsinkin vanhemmat ihmiset ovat tulleet sanomaan, että teen arvokasta työtä. Kerran eräs nainen kysyi, saisiko hän ottaa minusta fanikuvan, Jan nauraa.

Lisäksi työn jälki näkyy.

- Heti ensimmäisen viikon jälkeen huomasin, miten selvästi roskat olivat vähentyneet. Ne eivät häviä itsekseen, vaan ovat sitkeitä; talvella lumen alta löytyi vielä viimevuotisia mukeja. Siksi on tärkeää, että roskat kerätään.

Selvästi siistimpi katukuva

McDonald’s on ainakin omien tietojensa mukaan ainoa erityiseen roskapartiointiin Suomessa satsannut ravintola-alan yritys.

- Haluamme kantaa oman osamme siistimmästä kaupunkikuvasta. Tällaisella toiminnalla roskien määrää pystyy jo vähentämään merkittävästi. Janin saaman palautteen, omien havaintojeni ja kollegoitteni mukaan Mäkkärin roskia pyörii keskustan kaduilla merkittävästi vähemmän kuin ennen toiminnan aloittamista, kenttäpäällikkö Pasi Numminen kertoo tyytyväisenä.

Nummisen mukaan positiivista palautetta on annettu myös suoraan yritykselle.

Roskapartioinnin on määrä jatkua ainakin vuoden loppuun. Kesän ajaksi Jan on saanut apuvoimia toisesta roskapojasta. Työ ei tekemällä lopu; varsinkin aurinkoisella kesäsäällä ihmisiä on runsaasti liikkeellä, ja silloin kertyy myös paljon roskaa.

- Lokitkin ovat aikamoisia kiusanhenkiä, koska ne repivät roskia suoraan roskalaatikoista ja levittävät niitä ympäriinsä, Jan harmittelee.

Useimmiten roskat päätyvät kuitenkin ympäristöön suoraan ihmisiltä. Minkä neuvon Jan antaisi?

- Sen, minkä roskakärryssänikin lukee: pidä kaupunki siistinä! Silloin kaikilla on mukavampaa.

Lisätietoja: Viestintäpäällikkö Heli Ryhänen, puh. +358 9 725 67 505, heli.ryhanen@fi.mcd.com

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. McDonald’s-ravintoloita on yli sadassa maassa yhteensä reilut 30 000 kpl. McDonald’s on toiminut Suomessa jo 25 vuotta. Suomen ensimmäinen McDonald’s-ravintola avattiin Tampereella 1984. McDonald’s perustaa toimintansa pitkälle lisenssinhaltijoiden eli franchising-yrittäjien ja ketjun väliseen yhteistyöhön. Tällä hetkellä McDonald’s-ravintoloita on Suomessa 82, joista 83 % (68) on yrittäjävetoisia. Ketju työllistää Suomessa noin 3 200 henkilöä. www.mcdonalds.fi