Säännöllisen hammashoidon tarve kasvaa iän myötä

Suomalaiset elävät yhä pidempään hyväkuntoisina ja omat hampaat suussa. Positiivinen kehitys tuo kuitenkin mukanaan myös uusia haasteita ikääntyvien ihmisten hampaiden hoitoon. Professori Kyösti Oikarinen Oulun yliopistosta ja erikoishammaslääkäri Juha Talonpoika PlusTerveys Turun Hammaskulmasta luennoivat näistä teemoista PlusTerveys-päivillä Helsingissä 25.3.

”Monille ihmisille on yllättävä tieto, että hampaat alkavat usein reikiintyä vanhuuden myötä. Näin tapahtuu, kun noin 60–70 vuoden iässä elimistössä ja suussa tapahtuu muutoksia, jotka alkavat jälleen edistää reikien syntymistä vuosikymmenien tauon jälkeen. Ikenet kutistuvat, jolloin herkkä hammaskaula paljastuu ja altistuu reikiintymiselle. Iän myötä myös syljen eritys vähenee ja suun limakalvot heikkenevät. Samanaikaisesti monilla ihmisillä kotihoidon rutiinit heikkenevät iän myötä. Myös ruokailutottumukset muuttuvat epäsäännöllisemmiksi ja napostelu lisääntyy, jolloin hampaat altistuvat happohyökkäykselle jatkuvasti. Hammaskaulojen paikkaaminen vaikeaa ja reikien hoitaminen ei poista varsinaista ongelmaa. Päivittäinen puhdistaminen ja säännöllinen käynti hammaslääkärillä on entistäkin tärkeämpää kun ikää karttuu”, sanoo erikoishammaslääkäri Juha Talonpoika PlusTerveys Turun Hammaskulmasta.

Toinen ikääntymiseen liittyvä ongelma on parodontiitti. Se on tulehdussairaus, joka aiheuttaa hampaita tukevan leukaluun tuhoutumista. Hoitamattomana parodontiitti voi johtaa hampaiden irtoamiseen. Hoitamattomilla suun alueen tulehduksilla voi olla myös laajempia vaikutuksia terveydentilaan. Elimistö puolustautuu pitkiäkin aikoja ikenissä itäviä infektiota vastaan, mutta yleiskunnon heikentyessä ne voivat vaikuttaa myös ihmisen perusterveydentilaan. Suun alueen tulehduksilla on todettu olevan merkittävä yhteys sydän- ja verisuonitauteihin sekä veren sokeritasapainoon.

”Nyt vanheneva väestö on saanut nauttia jo nuoresta pitäen kehittyneestä hammasterveydenhuollosta ja heille on tehty vaativia operaatioita ja erikoisrakenteita omiin hampaisiin. Näiden puhdistaminen vaatii erityistä huomiota ja välineitä, joiden käyttöä on hyvä harjoitella myös ammattilaisten kanssa. Tämän takia myös hoitolaitoksissa pitää kiinnittää entistä enemmän huomiota vanhusten hampaiden päivittäiseen ja oikeaoppiseen puhdistamiseen”, huomauttaa suu- ja leukakirurgian professori Kyösti Oikarinen.

Hammasterveyden ammattilaiset auttavat tarkkailemaan hampaiden hyvinvointia

Päivittäinen puhdistus fluorihammastahnalla on myös vanhusten hampaidenhoidon perusta. Sähköhammasharja on hyvä apuväline tehokkaaseen puhdistamiseen erityisesti kun oma lihasvoima ja motoriikka heikkenevät. Myös hammasvälien puhdistaminen erilaisin apuvälinen tulee kuulua päivittäiseen rutiiniin. Apteekista löytyy useita tuotteita kuivan suun hoitoon.

Vuosittainen käynti hammaslääkärillä on tarpeen muistaa erityisesti iän karttuessa, sillä vanhenemisen ja lääkkeiden käytön vaikutukset voivat näkyä yllättävänkin nopeasti suun kunnossa. Tarve vaihtelee henkilöstä riippuen ja esimerkiksi tiettyjen lääke- tai sädehoitojen takia tilannetta on syytä tarkkailla hyvinkin tiiviisti. Tuttu hammaslääkäri huomaa suussa tapahtuneet muutokset ja osaa antaa niihin sopivat toimenpide- ja hoitovälisuositukset.

Nykyisiin hoitosuosituksiin kuuluu myös säännöllinen käynti suuhygienistillä hampaidenpuhdistuksessa. Monille vanhuksille käynti suuhygienistillä on vielä vieras ja uusi kokemus. Suuhygienisti puhdistaa hampaat mekaanisesti, tekee hampaiden fluorikäsittelyjä, poistaa esimerkiksi hammaskiveä, plakkia ja värjäytymiä sekä opastaa kotihoidossa ja sopivien välineiden käytössä. Hampaiden puhdistus on myös hyvinvointia ylläpitävä palvelu ja miellyttävä kokemus, josta tullaan kotiin raikkaan hymyn kanssa.

PlusTerveys kannustaa säännölliseen hammashoitoon

Suomen suurimmassa hammaslääkäriketjussa PlusTerveydessä panostetaan säännöllisiin tarkastuksiin ja ennaltaehkäisevään hoitoon. Pitkä hoitosuhde tutun lääkärin kanssa takaa parhaan tuloksen. Asiakas saa PlusTerveys-hammaslääkäriasemilta kutsun säännöllisesti tarkastukseen, jolloin käynti ei unohdu muiden kiireiden lomassa.

PlusTerveys on Suomen suurin yksityinen hammaslääkäriketju ja yksi suurimmista terveyspalveluita tuottavista yrityksistä. Palvelemme asiakkaita 90 paikkakunnalla 500 yksikössämme. Uskomme pitkiin hoitosuhteisiin ja säännölliseen ennaltaehkäisevään hoitoon. PlusTerveyden omistavat yhtiössä työskentelevät hammaslääkärit, lääkärit, fysioterapeutit ja hammasteknikot. Vuonna 2010 PlusTerveys -konsernissa oli noin 1150 työntekijää ja liikevaihtomme oli 115 miljoonaa euroa.

www.plusterveys.fi

PlusTerveys, Turun Hammaskulma, Erikoishammaslääkäri (HLT) Juha Talonpoika, puh. 040 544 5153
Oulun yliopisto, suu- ja leukakirurgian professori (HLT) Kyösti Oikarinen, puh. 0500 681 089
PlusTerveys, toimitusjohtaja Eila Annala, puh. 09 3510 4450