Säästöpankkirahastojen pääomat kaksinkertaistuivat vuoden aikana 500 miljoonaan euroon

Sp-Rahastoyhtiö Oy:n hallinnoimien Säästöpankkirahastojen pääomat ylittivät maaliskuun alussa 500 miljoonaa euroa. Vuosi sitten rahastopääomat olivat noin 240 miljoonaa euroa, joten pääomat ovat yli kaksinkertaistuneet vuodessa.

– Sp-Rahastoyhtiötä perustettaessa vuonna 2003 asetimme ensimmäiseksi tavoitteeksemme 500 miljoonan euron pääomien saavuttamisen, joten tämä on toiminnallemme merkittävä virstanpylväs. Myös osuudenomistajien määrä on kasvanut yli 69 000:n, Sp-Rahastoyhtiön toimitusjohtaja Hannu Ruotsalainen kommentoi. Kasvun takana on ollut sekä hallinnoitujen rahastojen hyvä tuottokehitys että onnistuneet uudet rahastolanseeraukset. Vuonna 2009 Sp-Rahastoyhtiö toi markkinoille neljä uutta sijoitusrahastoa, mikä oli enemmän kuin muilla suomalaisilla rahastoyhtiöillä. Tällä hetkellä yhtiö hallinnoi yhteensä 12 sijoitusrahastoa ja erikoissijoitusrahastoa. Suomen Sijoitustutkimuksen rahastoraportin mukaan Sp-Rahasto¬yhtiö Oy sijoittuu 22 suomalaisen rahastoyhtiön joukossa hallinnoiduilla pääomilla mitattuna sijalle 13. Osuudenomistajien määrällä mitattuna Sp-Rahastoyhtiö on seitsemänneksi suurin.