Sanofi-aventiksen eturauhassyöpälääke kabatsitakselia (JEVTANA®) suositellaan hyväksyttäväksi Euroopan Unionissa

Euroopan lääkeviraston (EMA) lääkevalmistekomitea (CHMP) antoi puoltavan lausunnon myyntiluvan myöntämiseksi kabatsitakselille. Kyseessä on ensimmäinen ja ainoa solunsalpaaja, joka on osoittanut
tilastollisesti merkitsevän elossaoloedun toisen linjan hoidossa: hoidon on todettu pidentävän kokonaiselossaoloaikaa samoin kuin tautivapaata elossaoloaikaa levinnyttä eturauhassyöpää sairastavilla potilailla.

Kabatsitakseli on solunsalpaaja, jonka vaikutusmekanismi perustuu mikrotubulusten jakautumisen estoon. Vuosi sitten Yhdysvaltain elintarvike-ja lääkevirasto (FDA) hyväksyi nopeutetussa käsittelyssä myyntiluvan kabatsitakseli-solunsalpaajalle metastaattisen, kastraatio-resistantin eturauhassyövän hoitoon yhdessä prednisoni-lääkityksen kanssa. Hoito on tarkoitettu dosetakseli-hoitoa aiemmin saaneille potilaille.

CHMP:n suositus tarkoittaa, että suomalaispotilailla on mahdollisuus saada kabatsitakselihoitoa levinneeseen eturauhassyöpään jo tulevana kesänä.

Kuoleman riski vähenee, elinaika pitenee

CHMP:n suositus perustuu faasi III:n TROPIC-tutkimukseen, johon osallistui 755 levinnyttä, kastraatio-resistenttiä eturauhassyöpää sairastavaa potilasta – myös suomalaisia eturauhas-
syöpäpotilaita. Näiden potilaiden tauti oli edennyt aiemmasta dosetakseli-solunsalpaajahoidosta huolimatta. Tutkimuksen
mukaan kabatsitakselin ja prednisonin yhdistelmä vähensi tilastollisesti merkitsevästi kuoleman riskiä 30 %:lla (HR=0.70, 95% CI 0.59-0.83, p<0.0001) ja pidensi merkitsevästi kokonaiselossaoloaikaa, keskimäärin 2,4 kuukautta. Hoito pidensi myös tautivapaata elossaoloaikaa: potilailla, jotka saivat kabatsitakseli-prednisonihoitoa, aika taudin etenemiseen oli merkitsevästi pidempi, 2.8 kuukautta vs. 1.4 kuukautta. Lisäksi kabatsitakseli-prednisoni-hoito pienensi merkitsevästi kasvaimen kokoa (p=0.0005).

Tietoa kabatsitakselista

Kabatsitakseli on syöpäsolun kasvua ehkäisevä lääke, joka toimii häiritsemällä solujen sisäisiä mikroputkiverkostoja. Kabatsitakseli sitoutuu tubuliini-nimiseen proteiiniin ja edistää solun tukirakenteen muodostavien mikroputkien kehittymistä samalla, kun se estää niiden hajoamista. Tämä johtaa mikroputkien vakautumiseen. Täten kabatsitakseli siis estää solujen jakautumista. Hiirillä tehtävissä tutkimuksissa kabatsitakselilla on osoitettu olevan monentyyppisiä antituumorisia vaikutuksia eli syöpäkasvaimia pienentäviä ominaisuuksia. Kabatsitakseli on aktiivinen dosetakselille herkkiin kasvaimiin. Lisäksi kabatsitakseli on toiminut kasvaintyypeissä, jotka eivät ole reagoineet solunsalpaajahoitoon, kuten dosetakseliin.

Tietoa eturauhassyövästä

Eturauhassyöpä on maailmanlaajuisesti kolmanneksi yleisin syöpä ja miehillä esiintyvistä syövistä kuudenneksi yleisin kuolemansyy. Monilla eturauhassyöpäpotilailla sairaus jatkaa etenemistään huolimatta ensilinjan hoidosta. Metastaattinen eli pitkälle levinnyt eturauhassyöpä tarkoittaa sitä, että syöpä on levinnyt imusolmukkeisiin tai muualle kehoon, erityisesti luustoon. Kastraatioresistentti eli kastraatioon reagoimaton syöpä tai hormoniresistentti eli hormonihoitoon reagoimaton eturauhassyöpä tarkoittaa syöpää, joka on jatkanut etenemistään eturauhassyöpäsolujen kasvua aktivoivien mieshormonien tukahduttamisesta huolimatta.
Arviolta 10−20 % eturauhassyöpäpotilaista diagnosoidaan siinä vaiheessa, kun syöpä on jo metastoitunut eli levinnyt imusolmukkeisiin tai kehon muihin osiin.

Lisätietoja sanofi-aventiksessa antavat
syöpätautien asiantuntijalääkäri Marika Crohns

marika.crohns@sanofi-aventis.com

viestintäjohtaja Mirka Rinkinen,
mirka.rinkinen@sanofi-aventis.com

sanofi-aventis
Sanofi-aventis on Euroopan suurin ja yksi maailman suurimmista lääkeyhtiöistä. Konsernin pääkonttori sijaitsee Pariisissa, ja toimintaa on yli sadassa maassa. Sanofi-aventiksessa on noin 100 000 työntekijää, joista noin 11 000 on tutkijoita. Tutkimus- ja kehitysbudjetti on lääkeyhtiöistä maailman kolmanneksi suurin, 4,5 miljardia euroa. Yhtiön tärkeimmät terapia-alueet ovat sydän- ja verisuonitaudit, verisuonitukokset, syöpätaudit, keskushermoston sairaudet, diabetes, sisätaudit ja rokotteet.
www.sanofi-aventis.fi

FI-JEV-11-01-01