Sanofi-aventis ja Genzyme sopimukseen yrityskaupasta

Ranskalainen lääkeyritys sanofi-aventis ja amerikkalainen Genzyme ovat päässeet sopimukseen yrityskaupasta. Sanofi-aventis ostaa Genzymen 20,1 miljardilla dollarilla ja osakekohtainen kauppahinta on 74 dollaria.

Kummankin yhtiön hallintoneuvostot ovat hyväksyneet kaupan ja odottavat, että kauppa saadaan päätökseen vuoden 2011 toisella neljänneksellä.

Oston odotetaan kasvattavan sanofi-aventiksen tulosta jo ensimmäisen vuoden aikana kaupan loppuunsaattamisesta. Vuoteen 2013 mennessä sanofi-aventiksen osakekohtaisen tuloksen odotetaan nousevan 0,75-1,00 dollariin.

Yhdistyminen tukee sanofi-aventiksen kasvustrategiaa ja tuo yritykselle uutta osaamista bioteknologiassa. Sanofi-aventis aikoo muodostaa Genzymen toiminnoista maailmanlaajuisen osaamiskeskuksen Yhdysvaltoihin harvinaisten sairauksien hoidossa.

"Sopimus Genzymen kanssa tukee pitkän tähtäimen strategiaamme ja luo merkittävää pitkän aikavälin arvoa osakkeenomistajillemme. Kauppa luo vakaan  alustan sanofi-aventiksen uudelle kasvulle ja laajentaa osaamistamme bioteknologiassa", sanoi Christopher A. Viehbacher, sanofi-aventiksen pääjohtaja.

"Kauppa edustaa uutta alkua Genzymelle. Genzymellä on useita innovaatioita ja ainutlaatuista osaamista potilaiden hoidossa. Jaamme tulevaisuudesta yhteisen vision, jossa Genzyme ja sanofi-aventis kasvavat ja kehittävät uusia alkuperäishoitoja, jotka muuttavat vakavasti sairaiden ihmisten elämää. Sanofi-aventis uskoo työhömme, henkilöstöömme ja mahdollisuuksiimme. Odotamme innolla yhteisen tulevaisuuden rakentamista”, kertoi Genzyme Corporationin hallituksen puheenjohtaja ja pääjohtaja Henri A. Termeer.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
viestintäjohtaja Mirka Rinkinen, sanofi-aventis Oy
gsm 040 744 61 68
mirka.rinkinen@sanofi-aventis.com

sanofi-aventis
Sanofi-aventis on Euroopan suurin ja yksi maailman suurimmista lääkeyhtiöistä. Konsernin pääkonttori sijaitsee Pariisissa, ja toimintaa on yli sadassa maassa. Sanofi-aventiksessa on noin 100 000 työntekijää, joista noin 11 000 on tutkijoita. Tutkimus- ja kehitysbudjetti on lääkeyhtiöistä maailman kolmanneksi suurin, 4,5 miljardia euroa. Yhtiön tärkeimmät terapia-alueet ovat sydän- ja verisuonitaudit, verisuonitukokset, syöpätaudit, keskushermoston sairaudet, diabetes, sisätaudit ja rokotteet. Suomessa työntekijöitä on noin 100
, ja toimipiste sijaitsee Helsingin Munkkivuoressa.

www.sanofi-aventis.fi

Genzyme

Genzyme on yksi maailman johtavista bioteknologian yhtiöistä. Yhtiö on keskittynyt auttamaan potilaita, joilla on harvinaisia, perinnöllisiä ja vakavia sairauksia. Vuonna 1981 Bostonissa perustetetusta yrityksestä on kasvanut  maailmanlaajuinen yhtiö, jonka palveluksessa työskentelee 100 maassa noin 10 000 työntekijää.

Yhtiö tekee tutkimusta ja kehittää hoitomuotoja harvinaisiin periytyviin tauteihin, munuaissairauksiin, ortopediaan, syöpään, elinsiirtoihin ja immuunisairauksiin. Genzyme tekee lääketieteellistä tutkimusta kehittääkseen sekä uusia käyttöaiheita että luodakseen uusia, uraauurtavia lääkevalmisteita  sydänverisuonitauteihin, neurodegeneratiivisiin sairauksiin ja muille alueille, joilla on täyttämättömiä lääketieteellisiä tarpeita.