Sanofi-aventis tuo uutuutena marraskuussa uudelleenkäytettävän ClikSTAR®-insuliinikynän

Lääkeyhtiö sanofi-aventis tuo markkinoille uudelleenkäytettävän ClikSTAR®- insuliinikynän, joka sopii kerran päivässä pistettävälle pitkävaikutteiselle glargininsuliinille (LANTUS®) ja aterioiden yhteydessä pistettävälle pikavaikutteiselle glulisinsuliinille (APIDRA®). ClikSTAR®-insuliinikynä on diabeetikoiden saatavilla marraskuusta lähtien.

Uudelleenkäytettävän ClikSTAR®-insuliinikynän suunnittelun pohjana on käytetty sanofi-aventiksen esitäytettyä SoloSTAR®-insuliinikynää. “ClikSTAR® on yli neljän vuoden intensiivisen kehitystyön ja kynien testauksen tulos. Kynä on kehitetty läheisessä yhteistyössä diabeetikoiden kanssa ja laadittu täyttämään heidän tarpeensa”, teollisen kehitys- ja innovaatioyksikön varajohtaja Jean-Philippe Santoni sanofi-aventiksesta sanoo. ClikSTAR®- ja SoloSTAR®-insuliinikynien ansiosta sanofi-aventis tarjoaa nyt erilaisiin tarpeisiin sopivia vaihtoehtoja diabeetikoille. ClikSTAR® ClikSTAR® on uudelleenkäytettävä insuliinikynä, joka on suunniteltu käytettäväksi LANTUS®- ja APIDRA®-insuliinien sekä kaikkien muiden sanofi-aventiksen insuliinien annosteluun. Insuliinikynän suunnittelussa on ollut mukana lähes 2 000 diabeetikkoa ja 500 terveysalan ammattilaista. ClikSTAR®-kynällä voi annostella 1-80 yksikön suuruiset insuliiniannokset yhden yksikön tarkkuudella. Annosta on myös mahdollista pienentää vielä kynän lataamisen jälkeen. SoloSTAR® SoloSTAR® on esitäytetty insuliinikynä, joka sopii LANTUS®- ja APIDRA®-insuliineille. SoloSTAR®-insuliinikynä mahdollistaa 1 - 80 yksikön suuruisen insuliiniannoksen annostelun yhden yksikön tarkkuudella. SoloSTAR®-insuliinikynällä on mahdollista pistää suurempi määrä insuliinia yhdellä pistoksella kuin muilla esitäytetyillä insuliinikynillä, joilla maksimi insuliiniannos yhdellä pistoksella on 60 yksikköä. Viiteet:1,2 Glargininsuliini (LANTUS®) LANTUS® on kerran päivässä pistettävä pitkävaikutteinen insuliinianalogi. Sillä hoidetaan aikuisia tyypin 2 diabeetikoita, jotka tarvitsevat pitkävaikutteista insuliinia verensokerin hallintaan, sekä aikuisia ja yli 6-vuotiaita tyypin 1 diabetesta sairastavia henkilöitä. Glargininsuliinilla on tasainen vaikutusprofiili: sen vaikutus kestää keskimäärin 24 tuntia, minkä vuoksi se pistetään vain kerran vuorokaudessa. Glulisinsuliini (APIDRA®) APIDRA® on pikavaikutteinen insuliinianalogi. Lääkettä voivat käyttää diabetesta sairastavat aikuiset, nuoret ja 6 vuotta täyttäneet lapset. APIDRA® voidaan ottaa 0-15 minuuttia ennen ruokailua tai heti sen jälkeen. Diabetes Diabetes on aineenvaihdunnan sairaus, jonka seurauksena veren sokeripitoisuus kohoaa. Elimistön insuliinin tuotanto on joko liian vähäistä tai se on loppunut kokonaan. Insuliini on elintärkeä hormoni, jota elimistö tarvitsee sokeritasapainon pitämiseen normaalina. Insuliinia tarvitaan myös rasva- ja proteiiniaineenvaihdunnassa. Tyypin 2 eli aikuistyypin diabetes on Suomen nopeimmin yleistyvä kansansairaus: sitä sairastaa tällä hetkellä arviolta 500 000 suomalaista. Näistä diagnosoimattomia arvioidaan olevan noin 250 000. Ennusteen mukaan tyypin 2 diabeetikoiden määrä voi jopa kaksinkertaistua tulevien 10 - 15 vuoden aikana. Tyypin 2 diabetekseen voi sairastua myös ilman itse aiheutettuja riskitekijöitä. Periytyvyys on noin 40 prosenttia, jos toisella vanhemmista on tyypin 2 diabetes, ja 70 prosenttia, jos molemmilla vanhemmilla on tyypin 2 diabetes. Lisätietoja aiheesta antavat sanofi-aventiksessa Device Manager Minna Korpela-Koskinen puh. 0201 200 342 gsm 040 549 2346 minna.korpela-koskinen@sanofi-aventis.fi asiantuntijalääkäri Hanna Laine gsm 0400 427 902 hanna.laine@sanofi-aventis.com viestintäjohtaja Mirka Rinkinen puhelin 0201 200 460 gsm 040 744 6168 mirka.rinkinen@sanofi-aventis.com sanofi-aventis Sanofi-aventis on Euroopan suurin ja yksi maailman suurimmista lääkeyhtiöistä. Konsernin pääkonttori sijaitsee Pariisissa, ja toimintaa on yli sadassa maassa. Sanofi-aventiksessa on noin 100 000 työntekijää, joista noin 11 000 on tutkijoita. Tutkimus- ja kehitysbudjetti on lääkeyhtiöistä maailman kolmanneksi suurin, neljä miljardia euroa. Yhtiön tärkeimmät terapia-alueet ovat sydän- ja verisuonitaudit, verisuonitukokset, syöpätaudit, diabetes, keskushermoston sairaudet, sisätaudit ja rokotteet. Suomessa työntekijöitä on noin 100, ja toimipiste sijaitsee Helsingin Munkkivuoressa. www.sanofi-aventis.fi Viiteet: 1.Clarke A, Spollett G. Expert Opin. Drug Deliv. 2007, 4(2):165-174 2. Haak T et al, Clin Ther 2007; 29(4):650-660 FIN.GLA.09.10.09