Santanderin tutkimus: Raha on suomalaisille vapaa-ajan puutetta merkittävämpi este elämyksellistä elämää tavoiteltaessa

Suomalaiset ovat taantumasta huolimatta harvinaisen tyytyväisiä elämäänsä sekä sen sisältöön, kertoo rahoituspalveluja tarjoavan suomalaisen Santander Consumer Finance Oy:n TNS Gallupilla teettämä tuore tutkimus. Oma rahatilanne kuitenkin estää elämästä niin täyttä elämää kuin vastaajat haluaisivat.

Santanderin tutkimuksessa selvitettiin, mitä elämyksellisempi elämä käytännössä tarkoittaa suomalaisille. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, mitä asioita muuttamalla suomalaiset kokisivat elävänsä enemmän ja mitkä asiat estävät suomalaisia elämään sellaista elämää, josta he haaveilevat. Suomalaiset ovat tutkimuksen mukaan onnellista sekä elämäänsä ja sen sisältöön tyytyväistä kansaa. Jopa 74 prosenttia vastaajista arvioi ”elävänsä täysillä” (10-portaisella asteikoilla vastaukset välillä 7-10). ”Olisi enemmän valinnanvaraa” Merkittävää tuloksissa oli, että raha nähdään elämyksellisemmän ja monipuolisemman elämän mahdollistajana. Tutkimuksen vastaajista jopa 74 prosenttia uskoi, että taloudellinen vauraus toisi heidän elämäänsä enemmän elämyksellisyyttä. Rahan vähyys nähtiin myös merkittävimpänä esteenä elämästä nauttimiselle. Suomalaisista 53 prosenttia kokee, että heidän rahatilanteensa estää heitä nauttimasta enemmän elämästä. Vapaa-ajan vähyyden mainitsee elämästä nauttimisen esteeksi 29 prosenttia ja työelämän vaatimukset 23 prosenttia vastaajista. ”Olisi enemmän vapaa-aikaa ja rauhaa. Enemmän aikaa lapsen kanssa; aikaa elää ja harrastaa asioita ilman kiirettä” Jopa 70 prosenttia piti vapaa-aikaa työtä merkityksellisempänä. Vastaajat kokivat elämyksellisyyden merkitsevän omassa elämässään ennen kaikkea läheisten ja perheen kanssa vietettyä aikaa (73 prosenttia vastaajista). Elämykselliseksi koettiin myös kotona harrastettava lukeminen, musiikin kuuntelu ja elokuvien katselu (65 prosenttia). Yli puolet vastaajista (59 prosenttia) teki arjestaan elämyksellistä harrastamalla liikuntaa tai ulkoilua, ja vajaa puolet (42 prosenttia) harrastamalla kulttuuria, kuten teatteria, konsertteja, elokuvia ja urheilutapahtumia. Viidennes vastaajista kertoi tekevänsä hassuja ja spontaaneja irtiottoja arjesta lisätäkseen sen elämyksellisyyttä. ”Elä nyt äläkä suunnittele ’sitten kun’. Sitä päivää ei ehkä koskaan tule” Tutkimuksen mukaan suomalaiset haaveilevat edelleen auton, asunnon ja kesämökin hankinnasta. Kesämökistä tai vapaa-ajan asunnosta haaveili 24 prosenttia, asunnosta 23 prosenttia ja uudesta autosta 21 prosenttia vastaajista. Nämä haaveet jäivät kuitenkin selkeästi jälkeen hyvästä terveydestä (67 prosenttia) ja kiireettömästä ja tasapainoisesta arjesta (56 prosenttia) haaveilusta. ”Suomalaisten elämän elämyksellisyys koostuu pienistä, arkisista asioista. Tutkimuksessa nousee esiin, että suomalaiset arvostavat ennen kaikkea materiattomia elämyksiä. Huomattavan moni tekisi elämästään täydempää matkustelemalla enemmän ja panostamalla läheisten kanssa vietettyyn aikaan ja harrastuksiin”, Santanderin myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Hannu Heliö kertoo. ”Keksisin jonkun uuden harrastuksen, matkustaisin rohkeammin eksoottisiin maihin” Matkustus on suomalaisten toiveissa korkealla. Jos syliin tippuisi ylimääräiset 50 000 euroa, jopa 43 prosenttia vastaajista panostaisi matkustamiseen. Vaikka suomalaiset arvostavatkin vapaa-aikaa, vain 7 prosenttia jäisi tuon summan saatuaan sapattivapaalle. Vastaajista 37 prosenttia lyhentäisi asuntolainaa tai muuta lainaansa. Rahoitusmarkkinoiden epävakaudesta huolimatta sijoittaminen on lähes yhtä suosittu (20 prosenttia) vaihtoehto ylimääräiselle rahapotille kuin säästäminen (27 prosenttia). Tutkimuksen Santander Consumer Finance Oy:n toimeksiannosta toteutti TNS Gallup Oy. Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2009 Gallup Kanavalla. Kyselyyn vastasi 1 147 henkilöä. Haastateltu joukko edustaa maamme 15-74 -vuotiasta väestöä pois lukien Ahvenanmaan maakunnassa asuvat. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on keskimäärin noin 2,5 prosenttiyksikköä suuntaansa. Lisätietoja: Hannu Heliö, johtaja, myynti ja markkinointi, Santander Consumer Finance Oy, puh. 050 440 8967 Pekka Pättiniemi, toimitusjohtaja, Santander Consumer Finance Oy, puh. 050 1924 Santander Consumer Finance Oy on suomalainen rahoitusyhtiö, joka on erikoistunut autokaupan ja vapaa-ajan ajoneuvojen rahoitukseen sekä tarjoaa lisäksi kulutusluottoa ja Visa Classic -luottokorttia. Santander aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2007 ja osti vuoden 2009 alussa GE Money Oy:n. Huhtikuun 2009 lopussa yhtiö työllisti Suomessa yli sata työntekijää. Santander Consumer Finance Oy on osa maailmanlaajuisesti toimivaa Santander-konsernia, joka on euroalueen suurin pankki ja yksi maailman johtavista rahoituslaitoksista. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espanjassa. Santander-konsernilla on toimintaa lähes kaikissa Euroopan maissa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Aasiassa. Vuoden 2008 lopussa konserni työllisti kansainvälisesti yli 170 000 rahoitus- ja pankkialan ammattilaista ja sen nettotulos vuodelta 2008 oli 8,88 miljardia euroa, jossa on kasvua 9,4 % vuoteen 2007 verrattuna.