SEPA-tilisiirto nyt maksamisen peruspalvelu Suomessa

Espoo 3.1.2011 - Suomi siirtyi vuoden vaihtuessa uuteen aikakauteen maksamisen peruspalvelussa tilisiirrossa. Tilisiirron kolmen vuoden siirtymäaika päättyi 31.12.2010. SEPA-tilisiirto on nyt Suomessa maksamisen peruspalvelu ja standardi tapa rahan siirtämisessä.  SEPA-tilisiirrolla eurot liikkuvat yhtä vikkelästi ja samalla hinnalla kaikkialle 32 Euroopan maata kattavalla SEPA-alueella.  Ohjelmistoyhtiö Baswaren mukaan moni suuri yritys on jo päivittänyt pankkiyhteysohjelmistonsa SEPA-yhteensopivaksi, mutta vain harva on siirtynyt käyttämään uuden standardin mukaista tilisiirtoa.  Yhteinen euromaksualue vaatii jossain vaiheessa kaikkien maksuaineistoja tuottavien ohjelmistojen päivittämistä. Lopullisen takarajan lähestyessä yhä useampi ratkaisee siirtymän pankkiyhteysohjelmiston muuntimella.

Ensimmäisenä SEPA-tilisiirron ottivat käyttöön suuret ulkomaankauppaa käyvät yritykset tammikuusta 2008 alkaen. SEPAan liittyvät muutokset koskevat kuitenkin kaikkia organisaatioita, myös pieniä ja pelkästään kotimaankauppaa käyviä yrityksiä. SEPA-tilisiirto on tästä eteenpäin kaikkia koskeva standardi rahan siirtämisessä tililtä toiselle paitsi Suomen rajojen sisällä, myös euromääräisten tilisiirtojen osalta koko 32 Euroopan maata kattavalla SEPA-alueella.

”SEPA on kokonaisuus, johon kuuluu useita palvelumuutoksia. Maksamisen uusi standardi on kuitenkin nyt kaikkein tärkein ja kiireellisin muutos. Suuriin investointeihin ei kuitenkaan ole tarvetta, mikäli muutos toteutetaan lähtevien maksujen päähän. Keskitetty maksujärjestelmä on tärkeä myös jatkossa, sillä maksaminen ja muut yritysten pankkipalvelut tulevat SEPAn myötä vielä kehittymään lähivuosina erittäin voimakkaasti ”, kertoo Baswaren SEPA-asiantuntija Matti Luoto.

Organisaatiot, joilla tarvittavat  ohjelmistopäivitykset ovat siirtymäajan päättymisestä huolimatta vielä tekemättä, voinevat saada pankeilta erityispalveluna vanhoihin, kansallisiin standardeihin perustuvien maksuaineistojen välitystä lokakuun 2011 loppuun saakka. Lokakuun loppu on kuitenkin ehdoton ja lopullinen takaraja SEPA-tilisiirtoihin siirtymisessä. Tähän on aikaa enää 300 kalenteripäivää.

”Moni on jo päivittänyt pankkiyhteysohjelmistonsa SEPA-yhteensopivaksi, ja osalla muutokset on tehty myös muihin maksuaineistoja tuottaviin taloushallinnon järjestelmiin. Kuitenkin arviolta ainoastaan 20 prosenttia on siirtynyt käyttämään SEPA-tilisiirtoa  yhdessä tai useassa maksujärjestelmässään”, kertoo Luoto.

Baswaren asiakkailla SEPA-käyttöönottoja on tehty kesälomien jälkeen kiihtyvällä tahdilla.  Baswaren syksyllä 2010 tekemän selvityksen mukaan 75 prosenttia yrityksistä oli tehnyt suunnitelman SEPAan siirtymisestä, mutta yhteisöistä vasta alle kolmannes (29%) oli päivittänyt taloushallinnon ohjelmansa SEPA-yhteensopivaksi.  Jos organisaatio ei vielä ole SEPA-valmiudessa, on sillä nyt todellinen kiire saattaa maksuliikenteensä vaadittuun kuntoon lopulliseen takarajaan mennessä.

”Käyttöönottoprojekteissa on huomattu, etteivät kaikki taloushallinnon ohjelmistot hallitse esimerkiksi uuteen maksusanomaan liittyviä pankkikohtaisia eroja. Ajan käydessä vähiin yhä useampi tulee todennäköisesti valitsemaan siirtymätavakseen pankkiyhteysohjelmiston täydentämisen muuntimella. Muunnin ymmärtää mainitut maksusanomien  erot, sekä myös uusista  yhteyskanavista aiheutuvat erot”, sanoo Luoto.

SEPAn taloudellisen hyödyn on arvioitu olevan seuraavan kuuden vuoden aikana jopa 123 miljardia euroa. Rahoitusmarkkinoiden tehokas toiminta ja nopeutuminen vauhdittavat myös pitkän aikavälin talouskasvua, joka tulee kriisiin ajautuneella euroalueella tarpeeseen.  Kasvu hyödyttää myös suomalaisia yrityksiä ja lisää koko Euroopan kilpailukykyä.

Matti Luoto, Basware Oyj, p. +358 50 557 2204

Hannu Katila, Basware Oyj, p. +358 40 178 6190

Basware on hankinnasta maksuun -ratkaisujen sekä taloushallinnon ohjelmistojen johtava toimittaja. Yli miljoona  käyttäjää yli 50 maassa hyödyntää Baswaren ohjelmistoja talousprosessiensa automatisoimiseen. Ohjelmistot tehostavat prosesseja sekä parantavat niiden läpinäkyvyyttä ja säännöstenmukaisuutta.

Baswaren liikevaihto vuonna 2009 oli 92 miljoonaa euroa. Basware on perustettu vuonna 1985 ja sen osake noteerataan Helsingin Pörssissä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sillä on seitsemän tytäryhtiötä Euroopassa ja yksi Yhdysvalloissa. www.basware.fi