Sijoittajien kiinnostus on nostanut raakakahvin hintaa

Raakakahvin maailmanmarkkinahinta on noussut rajusti. Kesäkuun puolivälissä hinta pomppasi New Yorkin kahvipörssissä 130-135 dollarisentistä noin 170 dollarisenttiin paunalta (2,35 €/kg –> 3,02 €/kg) ja on nyt korkeimmillaan 12 vuoteen. Raaka-aineen kallistuminen näkyy myös kuluttajahinnoissa heti alkusyksystä.

Raakakahvin kallistuminen johtuu Suomen johtavan kahviyhtiön, Oy Gustav Paulig Ab:n, ostojohtaja Katariina Ahon mukaan useista tekijöistä. Saatavuuden ja satonäkymien rinnalla hinnanmuodostusta ohjaavat yhä vahvemmin markkinoilla spekuloivat sijoittajat. Myös dollarin vahvistuminen suhteessa euroon on lisännyt hintapaineita.

-       Kesäkuun puolivälissä rahastot ja sijoittajat kiinnostuivat kahvista ja investoivat siihen huomattavia summia. Myös kahvien saatavuudessa on ollut ongelmia, mikä on nostanut yleisen hintatason ohella yksittäisten kahvilaatujen hintoja huomattavastikin. Väli-Amerikan sato myytiin loppuun jo vuoden ensimmäisen kolmanneksen aikana ja Kolumbian kahvien saatavuus on jo toista vuotta heikko pienten satojen vuoksi. Myös suurimman tuottajamaan Brasilian kahvien saannissa on ollut puutteita - uuden sadon kahveja saadaan markkinoille vasta nyt elokuussa.

Raakakahvin hintakehityksen ennustaminen on haasteellista. Mikäli kahvi edelleen kiinnostaa sijoituskohteena, hintataso voi pysyä korkeana pitkään. Brasilian juuri markkinoille tuleva sato on runsas, mikä saattaa tasata hintaa.  Toisaalta Väli-Amerikan ja Kolumbian korkealaatuisten kahvien tarjonnan niukkuus pitää niiden hinnat korkeina myös ensi vuonna. Ne ovat olennaisen tärkeitä makuelementtejä kahveissamme, Aho toteaa.

Tiesitkö tämän kahvista?

• Kahvi on öljyn jälkeen toiseksi vaihdetuin hyödyke maailmanmarkkinoilla.
  • Suomessa pääosin käytettävien arabica-kahvien hinta määräytyy New Yorkin pörssissä. Hinta noteerataan dollareina (USD) per pauna (454 g)
  • Paulig valmistaa suosituimmat kahvinsa useiden eri alkuperämaiden kahvilaaduista, joilla kaikilla on omat erityisominaisuutensa. Kahvi on luonnontuote, jonka makuun vaikuttavat mm. kasvuolot ja maaperä. Eri kahvilaatujen sekoittaminen mahdollistaa paitsi erityyppisten kahvituotteiden kehittämisen myös kahvien ominaisuuksien pysymisen samana paketista toiseen ja vuodesta vuoteen.

Lisätietoa antaa ostojohtaja Katariina Aho, puhelin 09-3198 234 tai 040 7024220

Paulig Group

Paulig-konserni on korkeatasoisista merkkituotteistaan tunnettu, mausteisiin, kansainvälisiin ruokakonsepteihin ja kahviin keskittynyt yritys, joka toimii 12 maassa Pohjois- ja Länsi-Euroopassa, Baltiassa sekä Venäjällä ja sen lähialueilla. Liikevaihto on reilut 700 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä lähes 2000.

Paulig on Suomessa ja Baltiassa kahvialan johtava toimija ja toiseksi suurin paahdetun kahvin toimittaja Venäjällä. Yhtiö tarjoaa tuotteitaan ja palveluitaan niin vähittäiskaupalle, horeca-sektorille kuin toimistoille. Kahviautomaattipalvelut Paulig hoitaa yhdessä tytäryrityksensä Vendor Groupin kanssa. Suomessa Pauligin tunnetuimpia merkkituotteita ovat Juhla Mokka, Presidentti, Brazil ja Paulig Mundo sekä kylmä kahvijuoma Frezza ja kaakaojuoma Tazza. Venäjän ja Baltian markkinoilla suosituimpia ovat Paulig Classic- ja Paulig President -kahvit sekä Paulig-espressotuotteet. Yhtiön vastavalmistunut kahvipaahtimo ja pääkonttori sijaitsevat Helsingin Vuosaaressa.

Mausteiden ja kansainvälisten ruokakonseptien liiketoiminnasta vastaa Santa Maria. Viime vuosina Euroopassa toimintaansa voimakkaasti laajentanut Santa Maria on Pohjoismaiden ja Baltian johtava maustemerkki ja Euroopan johtava texmex-tuotteiden valmistaja. Yhtiön tuotteita myydään lähes 40 maassa. Yhtiöllä on tuotantolaitoksia useissa Euroopan maissa. Pääkonttori sijaitsee Mölndalissa lähellä Göteborgia.

Konserniin kuuluvat myös elintarviketeollisuutta palveleva teollisuusmausteryhmä sekä korkealaatuisia liemiä ja kastikkeita valmistava Oscar-Puljonki.