Sosiaalisen median työtavat siirtyvät sähköiseen taloushallintoon

Espoo 13.3.2012 – Teknologiset innovaatiot muuttavat yritysten välistä kaupankäyntiä ja sen tapoja. Verkkolaskusta on tulossa ensisijainen laskutus- ja maksutapa yhä useammassa organisaatiossa. Verkkolaskujen lähetys- tai vastaanottokyky on usein välttämättömyys jo sopimusneuvotteluidenkin yhteydessä, sillä yhä useampi organisaatio pyrkii taloushallintonsa sähköistämiseen, tehostamiseen sekä automatisointiin. Paluuta paperilaskuun ei enää ole. Ostamisen ja maksamisen uusi ekosysteemi yhdistää kaupankäynnin osapuolet yhteen ja yhteiseen yhteisöön.

Basware on arvioinut yhdessä riippumattoman verkkolaskuasiantuntijan Billentiksen kanssa, että yritysten välisten verkkolaskujen määrä kasvoi vuoden 2011 aikana globaalisti 20 prosenttia. Lisäksi Baswaren tilaaman Cost of Control -tutkimuksen[i] mukaan 52 prosenttia yrityksistä on valmiimpia sijoittamaan verkkolaskutukseen ja verkkolaskujärjestelmiin kuin vuosi sitten. Syynä on halu parantaa kassavirran läpinäkyvyyttä kaventamalla toisistaan riippuvaisten talousjärjestelmien välistä kuilua.

”Verkkolaskun selkeät hyödyt edistävät muutosta organisaatioissa ja niiden talousosastoilla. Verkkolaskutus on paperilaskutusta virheettömämpää, nopeampaa ja helpommin hallittavaa. Myös lainsäädännön muutokset ja ympäristövaikutukset vauhdittavat verkkolaskun käyttöönottoa”, kertoo Baswaren toimitusjohtaja Esa Tihilä.

Suomessa monet julkishallinnon organisaatiot, kuten Valtiokonttori, ovat ottaneet käyttöön ohjeistuksen vastaanottaa vain verkkolaskuja ennakoiden vuoden 2012 lakimuutosta. Tämä trendi sai myös monet yritykset siirtymään verkkolaskuun voidakseen edelleen tehdä kauppaa julkisten organisaatioiden kanssa. Useissa maissa valmistellaan verkkolaskutukseen velvoittavaa lainsäädäntöä, ja Meksikossa yritykset ovat jo velvoitettuja verkkolaskutukseen. Myös Obaman hallinto Yhdysvalloissa ottaa käyttöön verkkolaskuratkaisun Campaign to Cut Waste -projektin myötä tilikauden 2012 loppuun mennessä. Globaali yritys voi lähettää jopa tuhansia laskuja viikossa, jolloin verkkolaskuun siirtyminen on ympäristön kannalta merkittävää. Verkkolaskun ympäristövaikutukset ovat paperilaskua merkittävästi pienemmät ja siten kiistattomat.

Yhteisöllisyys kasvaa verkkolaskun myötä

Verkkolaskun ja modernin sähköisen taloushallinnon etuja ovat myös yhteisöllisyyden kasvaminen sähköisen asioinnin myötä ja tiedonkulun nopeutuminen. Baswaren kehittämässä innovatiivisessa Alusta-teknologiassa voidaan hyödyntää sosiaalisesta mediasta tuttuja elementtejä osana taloushallintoa. Avoimen verkon avulla verkkolaskut ja hankintasanomat liikkuvat myyjien ja asiakkaiden välillä sujuvasti erilaisista standardeista, sijainnista tai operaattoreista riippumatta.

”Sosiaalisesta mediasta tuttuja kommunikointitapoja, kuten chat-toimintoja, hyödyntämällä muun muassa ostolaskujen käsittelyssä voidaan löytää uusia tapoja toimia muiden yritysten ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tämä lisää prosessin tehokkuutta, helpottaa tiedonkulkua ja vahvistaa suhteita myyjän ja ostajan välillä”, Tihilä sanoo.

Lisätietoja: Esa Tihilä, toimitusjohtaja, Basware Oyj, puh. 040 4807 098
esa.tihila@basware.com

Basware

Basware on maailman johtava pilvipalveluihin perustuvien verkkolasku-, hankinnasta maksuun-  ja talousohjausratkaisujen toimittaja. Yhtiön ratkaisuilla on yli miljoona käyttäjää yli 60 maassa. Basware B2B Cloud -ekosysteemissä toimivat ratkaisut ja palvelut mahdollistavat ostajien ja myyjien avoimen ja turvallisen sähköisen asioinnin maailmanlaajuisesti. Ekosysteemi kokoaa yhteen yli 1.9 miljoonaa osto -ja myyntiorganisaatiota. Ratkaisut on suunniteltu vastaamaan kaikenkokoisten organisaatioiden tarpeita ja niissä on sisäänrakennettuna Baswaren pitkäaikainen talousprosessiosaaminen yhdistettynä älykkäisiin pilvipalveluihin ja avoimeen verkkoon.  Baswaren avulla organisaatiot voivat tehostaa hankinta-, ostoreskontra- ja laskutusprosessejaan, saavuttaa huomattavia kustannussäästöjä, parantaa kassavirran ennustettavuutta sekä tiivistää asiakas-toimittajasuhteita. Ratkaisut ovat saatavilla paikallisesti asennettuna, SaaS-palveluna tai prosessiulkoistuksena Euroopassa, USA:ssa sekä Aasia ja Tyynenmeren alueella joko Baswaren omista toimipisteistä tai laajan kumppaniverkoston kautta. Baswaren osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

www.basware.fi

[i] Cost of Control -tutkimus tehtiin nyt kolmantena peräkkäisenä vuotena. Tutkimukseen osallistu 550 taloushallinnon ammattilaista sekä toimitusjohtajaa USA:sta (100), Iso-Britanniasta (100), Pohjoismaista (100), Saksasta (100), Autraliasta (50), Benelux-maista (50) sekä Ranskasta (50). Vastaajaorganisaatioissa oli vähintään 1000 työntekijää ja heillä oli organisaation päätös- ja budjettivastuu. Vastaajat valikoitiin puhelimitse ja he vastasivat kyselyyn verkossa. Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2011.

[1] Cost of Control -tutkimus tehtiin nyt kolmantena peräkkäisenä vuotena. Tutkimukseen osallistu 550 taloushallinnon ammattilaista sekä toimitusjohtajaa USA:sta (100), Iso-Britanniasta (100), Pohjoismaista (100), Saksasta (100), Autraliasta (50), Benelux-maista (50) sekä Ranskasta (50). Vastaajaorganisaatioissa oli vähintään 1000 työntekijää ja heillä oli organisaation päätös- ja budjettivastuu. Vastaajat valikoitiin puhelimitse ja he vastasivat kyselyyn verkossa. Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2011.