Suomalaisyhtiöt parhaita pohjoismaisessa mittelössä

YIT, Finnair ja Orion veivät kärkisijat ruotsalaisen markkinatutkimuslaitos Regin tekemässä tutkimuksessa, jossa arvioitiin Helsingin Pörssissä listattu-jen yhtiöiden sijoittajaviestintää vuonna 2005. Pohjoismaat kattavassa tut-kimuksessa suomalaiset yhtiöt menestyivät erinomaisesti ja voittivat muut Pohjoismaat jo kolmannen kerran.

IR 2005 Nordic Markets -tutkimukseen osallistui 212 suomalaisyhtiöitä seuraavaa ana-lyytikkoa ja salkunhoitajaa Suomesta ja ulkomailta. Tutkimus toteutettiin puhelin-haastatteluina loka-joulukuussa 2005. Kukin haastateltava arvioi vain seuraamiaan yhtiöitä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä viestintätoimisto BNL Euro RSCG:n kanssa. YIT säilytti edellisen vuoden ensimmäisen sijan sijoittajaviestinnän kokonaisarvosa-nassa, Finnair kipusi toiseksi sijalta yhdeksän ja Orion nousi kolmanneksi edellisen vuoden 41. sijaltaan. YIT:ssä on tutkimuksen mukaan myös paras sijoittajasuhdepääl-likkö, Petra Thorén, joka jakoi ensimmäisen sijansa Raision Taru Narvanmaan kanssa. Parhaimmaksi toimitusjohtajaksi valittiin Sammon Björn Wahlroos ja par-haan talousjohtajan jaetulle ykköspaikalle nousivat Aspocompin Pertti Vuorinen ja Uponorin Jyri Luomakoski. Vastaajat arvioivat erityisesti analyytikkotapaamisten, yhtiöiden internet-sivujen sekä toimitusjohtajan profiilin ja uskottavuuden parantuneen edellisvuodesta. Osavuosikat-sausten rooli sijoittajaviestinnän välineenä listattiin tärkeimmäksi sijoittajaviestinnän osatekijäksi suomalaisten yhtiöiden kohdalla. Tärkeitä tekijöitä sijoittajaviestinnässä olivat myös toimitusjohtajan tavoitettavuus ja uskottavuus, jatkuvan tiedonantovel-vollisuuden täyttäminen sekä analyytikko- ja sijoittajatapaamiset. Hallitustyöskentelyn arviointi seuraava haaste Tutkimuksen julkistustilaisuudessa puhunut Kauppalehden vastaava päätoimittaja Hannu Leinonen on tyytyväinen, että Regin tutkimuksessa arvioitiin myös henkilöi-den osaamista. - Yksi osa-alue on kuitenkin jäänyt kokonaan arvioinnin ulkopuolelle - hallitustyösken-tely. Kysyntää ainakin median puolella olisi ns. hallitusammattilaisrankingille. Ongel-mallista hallitustyöskentelyn arvioinnissa on sopivan mittariston löytäminen, Leinonen toteaa. Myös Leinonen pitää suomalaisyhtiöiden sijoittajaviestinnän tasoa korkeana. Regin tutkimuksen mukaan suomalaisyhtiöiden yhteenlaskettu sijoittajaviestinnän keskiarvo (7,8) onkin noussut edellisen vuoden keskiarvosta (7,2) selvästi ja oli korkeampi kuin muiden Pohjoismaiden. Tutkimuksen tulokset kaikissa Pohjoismaissa olivat kautta lin-jan edellisvuotta parempia. Osasyynä nousuun voidaan pitää osakemarkkinoiden ja talouden hyvää virettä. Regi tutki suomalaisten pörssiyhtiöiden sijoittajaviestintää nyt kolmatta kertaa. Ruot-sissa vastaava tutkimus on tehty kahdeksan, Norjassa viisi ja Tanskassa kolme ker-taa. Suomalaisista pörssiyhtiöistä tutkimukseen valittiin 47 suurinta ja vaihdetuinta yhtiötä. Tutkimuksessa arvioitiin muun muassa tiedotuksen frekvenssiä ja sisältöä, vuosiker-tomuksia, osavuosikatsauksia, analyytikkotapaamisia sekä verkkosivujen toimivuutta ja ajankohtaisuutta. Henkilötasolla arvioitiin yritysjohdon tavoitettavuutta ja avoi-muutta, yhtiön sijoittajasuhteista vastaavan henkilön ja talousjohtajan pätevyyttä ja yhteistyökykyä sekä toimitusjohtajan luotettavuutta. Lisätietoja: Tutkimusjohtaja Mikael Kärrlander, Regi, puh. +46 (0)8 695 0500 Viestintäkonsultti Samppa Seppälä, BNL Euro RSCG, puh. 040 708 9880 Viestintäkonsultti Anna-Mari Tiilikainen, BNL Euro RSCG, puh. 050 558 0888