Syövätkö päivittämättömät järjestelmät PK-yritysten kilpailukykyä?

Espoo, 8.5.2012 - Isot asiakasyritykset edellyttävät toimittajiltaan tänä päivänä verkkolaskuja tai tilaamiseen ja toimittamiseen liittyviä hankintasanomia. Tämä on kiihdyttänyt verkkolaskutuksen yleistymistä, vaikka joillakin PK-yrityksillä on ollut vaikeuksia pysyä mukana modernin kaupankäynnin kehityksessä sekä järjestelmä-, että resurssi-, ja tietotaitotasolla. Basware tarjoaa uudet, sekä isojen että PK-yritysten tarpeisiin sopivat palvelupaketit helpottamaan sähköisten sanomien kustannustehokasta välitystä.

Suuret yritykset päivittävät ja sähköistävät järjestelmiään, ottavat  käyttöön uusia teknologioita ja tehostavat toimintaansa. Tämä aiheuttaa monelle pienyritykselle haasteita kumppanuussuhteiden eri vaiheisiin, kun isommat osto-organisaatiot haluavat integroida toimittajat omiin prosesseihinsa järjestelmätasolla. Toimivien tietojärjestelmien puute saattaa kilpailutuksissa johtaa jopa kumppanuussuhteen päättymiseen.

”Suomalaisten PK-yritysten tulisi varmistaa, että niiden järjestelmät toimivat myös kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä ja että ne tukevat myös suurten ja kotimaisten yritysten edellyttämiä vaatimuksia. Vain näin ne voivat varmistaa toiminta- ja kilpailukykynsä tulevaisuudessa. Kotimaisilla yrityksillä ei ole varaa jättäytyä pois kilpailusta toimimattomien järjestelmien vuoksi”, kertoo Pekka Lindfors, PK-segmentin myynnistä vastaava Baswaren johtaja.

Rohkeasti kohti sähköistä kaupankäyntiä

PK-yritysten tulisi suunnata rohkeasti kohti sataprosenttisesti sähköistä maailmaa. Näin voidaan sekä varmistaa kilpailukyky että se, etteivät PK-yritykset häviä asiakkuuksiaan isoille organisaatioille vain teknologisista syistä. Sähköiset prosessit ovat hyvä keino parantaa yhteistyötä asiakkaiden ja toimittajien kanssa. Ratkaisut kannattaa ostaa palveluina, jotka skaalautuvat tarvittaessa esimerkiksi yrityksen kasvaessa.

”Lukumäärältään suuri PK-yritysten joukko tuottaa isoja laskumääriä, jotka pahimmillaan aiheuttavat turhaa manuaalista työtä talousprosesseihin. Tämän vuoksi Baswaren tavoitteena on muuttaa asiakasyritystemme paperilaskut mahdollisimman nopeasti aidoiksi verkkolaskuiksi, jolloin yritysten taloushallinto automatisoituu. Tämä tuo tehokkuutta ja selkeitä kustannussäästöjä. Yksinkertaisimmillaan isojen organisaatioiden toimittajien tarvitsee vain rekisteröityä toimittajaportaaliimme, jonka kautta ne voivat sitten lähettää laskuja”, Lindfors kuvaa.

Baswaren uusi Alusta-ratkaisu vastaa PK-yritysten haasteisiin

Basware lanseerasi helmikuussa 2012 uuden Alusta-teknologian, johon perustuvat ratkaisut tarjoavat erittäin helpon tavan siirtyä laskujen sähköiseen lähettämiseen, vastaanottamiseen ja käsittelyyn. Verkkolaskut ovat varma ja nopea tapa saada laskut luotettavasti perille asiakkaille. Lisäksi Alusta skaalautuu joustavasti PK-yritysten toimintaan niiden kasvun mukana.

”Alustan keskeinen lisäarvo liittyy prosessin helppouteen: asiakkaan tarvitsee liittyä palveluun vain kerran ja Basware huolehtii siitä eteenpäin kaikista laskutukseen liittyvistä haasteista. Käytännössä asiakas toimittaa laskumateriaalinsa meille yhtä putkea pitkin omassa formaatissaan ja tämän jälkeen Basware reitittää laskut vastaanottajille. Lisäksi huolehdimme tarvittavista formaattimuunnoksista ja tarjoamme lisätietoa paikallisten viranomaisten edellyttämistä lisäpalveluista, kuten sähköisestä allekirjoituksesta”, Lindfors kuvaa.

”Palvelumme perustuvat myös verkkolaskuoperaattorien väliseen yhteistyöhön. Yhdysliikennesopimusten piirissä olevat operaattorit muodostavat avoimen verkon, jonka kautta tavoitamme tänä päivänä yli 650 000 aktiivisesti verkostossa toimivaa yritystä. Ratkaisun avulla haluamme tukea pienyrittäjien arkea sekä liiketoimintaa niin kotimaassa kuin kansainvälisessäkin liiketoimintaympäristössä. Suomalainen yrittäjyys on kansantaloudellemme tärkeä asia.”

Lisätietoja

Pekka Lindfors, Senior Vice President, Volume Sales, Basware Oyj, puh. 0400 457 594, pekka.lindfors@basware.com

Basware

Basware on maailman johtava pilvipalveluihin perustuvien verkkolasku-, hankinnasta maksuun-  ja talousohjausratkaisujen toimittaja. Yhtiön ratkaisuilla on yli miljoona käyttäjää yli 60 maassa. Basware B2B Cloud -ekosysteemissä toimivat ratkaisut ja palvelut mahdollistavat ostajien ja myyjien avoimen ja turvallisen sähköisen asioinnin maailmanlaajuisesti. Ekosysteemi kokoaa yhteen yli 1.9 miljoonaa osto -ja myyntiorganisaatiota. Ratkaisut on suunniteltu vastaamaan kaikenkokoisten organisaatioiden tarpeita ja niissä on sisäänrakennettuna Baswaren pitkäaikainen talousprosessiosaaminen yhdistettynä älykkäisiin pilvipalveluihin ja avoimeen verkkoon.  Baswaren avulla organisaatiot voivat tehostaa hankinta-, ostoreskontra- ja laskutusprosessejaan, saavuttaa huomattavia kustannussäästöjä, parantaa kassavirran ennustettavuutta sekä tiivistää asiakas-toimittajasuhteita. Ratkaisut ovat saatavilla paikallisesti asennettuna, SaaS-palveluna tai prosessiulkoistuksena Euroopassa, USA:ssa sekä Aasia ja Tyynenmeren alueella joko Baswaren omista toimipisteistä tai laajan kumppaniverkoston kautta. Baswaren osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

www.basware.fi