Tallink ja Silja yhdistävät voimansa Itämeren johtavaksi palveluyritykseksi

Tallink Grupp AS on tehnyt Sea Containers Ltd:n kanssa sopimuksen Silja Oy Ab:n ostamiseksi. Kauppahinta on 450 miljoonaa euroa ja 5 miljoonaa Tallink Gruppin osaketta. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää. ”Yhdessä Tallink ja Silja muodostavat Itämeren johtavan varustamon, joka on ollut Tallinkin visio jo vuosia. Tallinkin menestyksekästä kasvustrategiaa vahvistavat Silja Linen pitkät perinteet, arvokas brändi ja erinomaiset ammattilaiset. Olemme vakuuttuneita, että sekä asiakkaat, henkilöstö että osakkeenomistajat tulevat hyötymään yhdistymisestämme”, sanoo Tallink Gruppin hallituksen puheenjohtaja Enn Pant. Tallinkin asema on vahva Viron ja Suomen, Viron ja Ruotsin sekä Latvian ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Vastaavasti Siljalla on johtava asema Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Muodostettava yritys on risteily- ja matkustajaliikenteen markkinajohtaja Suomen, Ruotsin, Viron, Latvian ja Saksan reiteillään ja merkittävä Itämeren rahtiliikennevarustamo. ”Pääsemme nyt aktiivisesti kehittämään Silja Linen brandia ja asiakkaillemme aukeaa jälleen koko Itämeri. Dynaamisessa kasvuyrityksessä voimme tarjota markkinointikokemustamme ja osaamistamme erityisesti Suomen ja Ruotsin välisestä liikenteestä. Lisäksi meillä on kokemusta palveluiden markkinoinnista Keski-Euroopassa ja laajemminkin maailmalla”, sanoo Siljan toimitusjohtaja Antti Pankakoski. Matkustaminen Tallinkin, Superfastin ja Siljan aluksilla jatkuu normaalisti. Liikenteeseen ja aikatauluihin ei ole tiedossa muutoksia ja varatut matkat toteutuvat suunnitellusti. Myös kanta-asiakasedut säilyvät ennallaan ja yhtiöiden palvelupisteet toimivat normaalisti. Tallinnan pikaliikenne SuperSeaCateilla jatkuu keskeytyksettä Sea Containersin operoimana. Alusten lipunvaihdoksia ei ole suunnitteilla. Siljan henkilöstöllä on jatkossakin avainrooli yhtiön palvelutarjonnassa ja nyt syntyvä suurempi ja kansainvälisempi yritys tarjoaa osaajille myös uusia mahdollisuuksia. Mahdolliset henkilöstövaikutukset rajoittuvat SuperSeaCat-aluksilla liikennöitävään Tallinnan pikaliikenteeseen. Tallink Grupp on dynaaminen ja nopeasti kasvava varustamo, joka liikennöi nykyisin 15 alusta Itämeren alueella tarjoten korkeatasoisia risteilyjä, matkustajaliikenne- ja rahtipalveluja. Yhtiön matkustajamäärä oli 3,2 miljoonaa, liikevaihto 260 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 632 elokuun lopussa 2005 päättyneenä tilivuonna. Yhtiö on listattu Tallinnan Pörssissä. Silja, mukaan lukien SeaWind Line, liikennöi nykyisin kuutta alusta Suomen ja Ruotsin välillä. Näillä reiteillä matkustajamäärä oli 3,4 miljoonaa ja yhtiön nyt myytävän liiketoiminnan liikevaihto 380 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 740 vuonna 2005. Media on tervetullut tänään klo 12.15 järjestettävään tiedotustilaisuuteen Marina Congress Centeriin, Fennia I -sali (2. kerros). Käyntiosoite Katajanokanlaituri 6, Helsinki. Tilaisuudessa yrityskaupan ja nyt syntyvän Itämeren johtavan varustamon esittelevät Tallinkin hallituksen puheenjohtaja Enn Pant ja Siljan toimitusjohtaja Antti Pankakoski. Lisätietoja: Tallink Grupp AS: Myynti- ja markkinointijohtaja Peter Roose, puh. +372 6 409 800, peter.roose@tallink.ee Silja Oy Ab: Toimitusjohtaja Antti Pankakoski, puh. 040 844 1666 Viestintäjohtaja Tuomas Nylund, puh. 040 551 4447, (09) 180 4447