Tekstiviestit käyttöön korttien väärinkäytön ehkäisyssä

Korttimaksaminen on Suomessa poikkeuksellisen turvallista. Korttien väärinkäytöstä johtuvien tappioiden osuus Suomessa on puolet vähemmän kuin Euroopassa keskimäärin. Tämä perustuu väärinkäytösten aktiivisen ennaltaehkäisyyn, kuten monitorointiin, ennakoiviin korttien turvallisuussulkuihin ja muihin Luottokunnan korttiturvallisuuspalveluihin.

Luottokunta parantaa edelleen palvelujaan korttien väärinkäytön ehkäisyssä ottamalla käyttöön tekstiviestit uutena yhteydenottokanavana asiakkaisiin. Kortinhaltija voi ensi vuoden alusta lukien saada Luottokunnan lähettämän tekstiviestin koskien ostotapahtumien oikeellisuuden varmistamista tai väärinkäytön ehkäisemiseksi tehtävää korttisulkua.

Älytekstiviestiteknologian mahdollistamien tekstiviestien avulla kortinhaltija pystytään tavoittamaan nopeasti ja turvallisesti. Tekstiviestit tuovat sujuvuutta ja tehokkuutta palveluun. Vastaaminen tekstiviestiin on tehty helpoksi: kortinhaltija vastaa aina vain yhdellä kirjaimella, joka on määritelty Luottokunnan asiakkaalle lähettämässä tekstiviestissä.

Tekstiviestin lähettäjänä näkyy aina Luottokunta tai, kortin myöntäneen pankin niin halutessa, pankin nimi. Jos näkyvää numeroa kysyy Numerotiedustelusta, siellä näkyy Luottokunta numeron omistajana, vaikka tekstiviestissä lukisi pankin nimi.

Viesteissä ei koskaan välitetä maksukorttien tietoja, eikä viestien tietosisällön joutuminen vääriin käsiin vaikuta korttiturvallisuuteen. Luottokunnan lähettämissä viesteissä ei kysytä maksukorttien tietoja, vaan vastaaminen tapahtuu aina tekstiviestillä, joka sisältää vain yhden kirjaimen.

Aiemmin Luottokunta on ollut asiakkaisiin yhteydessä puhelimitse tai kirjeitse. Nämä yhteydenottotavat säilyvät myös jatkossa.

Tekstiviestiyhteydenottojen käyttöön ottaminen ei edellytä kortinhaltijalta mitään toimenpiteitä. Kortinhaltijan kannattaa vain pitää huolta, että Luottokunnan rekisterissä on ajantasaiset yhteystiedot, sillä Luottokunta käyttää yhteydenottoihin asiakasrekisterissään olevia matkapuhelinnumeroita. Tekstiviesteihin vastaaminen maksaa kortinhaltijalle tekstiviestin lähetyshinnan. Kortinhaltija saa tarvittaessa lisätietoja palvelusta verkkopankistaan ja Luottokunnasta.

Lisätietoja: Luottokunta, Korttiturvallisuuspalvelut, johtaja Henry Kylänlahti puh. 050 567 2080

Luottokunta on Suomen johtava korttimaksamisen palveluyhtiö, joka kehittää ja tarjoaa sujuvampia maksamisen ratkaisuja pankeille, kaupoille ja yrityksille. Luottokunnan palvelun piiriin kuuluvien Visa- ja MasterCard-korttipalveluiden kokonaisvaihto on vuonna 2010 n. 27 miljardia euroa. Yrityksen palveluksessa on 500 työntekijää. Lisätietoja: www.luottokunta.fi