Terveet ja kauniit hampaat tuovat itseluottamusta − Hampaiden ulkonäön korjaus voi edistää myös henkistä hyvinvointia

Nykyaikaisella hammashoidolla voidaan korjata monia esteettisiä ongelmia.  PlusTerveys City-Hammaslääkärien Marja Lehmuksen mukaan hampaiden korjaaminen on tarpeen, jos omien hampaiden ulkonäkö häiritsee.

Esteettisellä hammashoidolla voidaan parantaa hampaiden ulkonäköä korjaamalla esimerkiksi hampaiden väriä, muotoa, asentoa, rakoja hampaiden väleissä sekä hampaiden puutoksia. Suuhygienistit puhdistavat värjäytymiä ja tekevät hampaiden kemiallisia valkaisuja. Hammaslääkärit huolehtivat muista esteettisistä hoidoista kuten oikomishoidoista, keraamisista laminaateista, pienten virheiden korjauksista paikkamuoveilla, keraamisten kruunujen ja siltojen sekä hammasimplanttien asettamisesta. Tarvittaessa hammaslääkärissä voidaan korjailla laserilla myös ikenien muotoa.

Esteettisten hammashoitojen kysyntä on kasvanut voimakkaasti viime vuosina.  Kysynnän kasvaessa yhä useammat yksityiset hammaslääkäriasemat myös tarjoavat esteettisiä hoitoja. Esteettisiä hammashoidon toimenpiteitä ei tehdä julkisessa terveydenhuollossa.

”Ulkonäköpaineet ovat kasvaneet niin työmarkkinoilla kuin sosiaalisessa elämässäkin. Hampaat ovat merkittävä osa ulkonäköä ja siihen kiinnitetään huomiota yhä enenevässä määrin. Tarve hampaiden ulkonäön korjaamiselle lähtee aina asiakkaasta”, sanoo hammaslääkäri Marja Lehmus PlusTerveys City-Hammaslääkäreistä.

Korjaustarpeet ovat yksilöllisiä. Se mikä häiritsee toista, ei välttämättä ole toiselle asiakkaalle mikään ongelma. Lehmus rohkaisee kuitenkin hakeutumaan hammaslääkärille, mikäli hampaiden ulkonäköön liittyvä ongelma haittaa asiakkaan elämää.

”Mielestäni hampaiden esteettiset hoidot eivät ole turhamaisuutta. Joku voi esimerkiksi kärsiä hampaiden kehnosta ulkonäöstä niin paljon, että jättäytyy pois sosiaalisista tilanteista. Tällöin hampaisiin liittyvällä häpeällä voi olla vaikutusta myös ihmisen henkiseen terveyteen”, Lehmus jatkaa.

”Epäesteettinen hymy voi joskus työnhakutilanteessa jopa hankaloittaa työnsaantia.”

Vain terveet hampaat voi valkaista

Esteettisistä hoidoista yleisimpiä ovat hampaiden peruspuhdistus ja värjäytymien poisto, myös hampaiden kemiallisia valkaisuja tehdään melko paljon. Hampaita voidaan valkaista eri menetelmillä sekä vastaanotolla että kotona. Valkaisuun käytetään eri vahvuisia vety- tai karbamidiperoksideja, joiden vaikutusta voidaan tehostaa erilaisilla laitteilla. Valkaisuissa voidaan käyttää myös laseria.

Ennen valkaisua hampaiden tulee olla terveet. Jos hampaistossa on reikiä tai pehmytkudokset eivät ole kunnossa hampaita ei voi valkaista. Usein tarvitaan myös hammaskiven ja plakin poisto, sillä valkaisuaine ei vaikuta hammaskiven läpi.  Ennen valkaisua on siis syytä käydä hammaslääkärissä, jolloin keskustellaan myös asiakkaan odotuksista ja valitaan sen perusteella sopivin menetelmä valkaisuun.

”Ammattilaisen tekemä hampaiden valkaisu on turvallista, kunhan sitä ei tehdä liian usein.  Ensimmäisen vastaanotolla tehdyn valkaisun jälkeen voidaan esimerkiksi tehdä kotona kerran vuodessa ylläpitohoito yksilöllisillä muoteilla. Vastaanotolla tehtävässä valkaisussa suosittelisin noin parin-kolmen vuoden väliä.”

Valkaisua ei tehdä alaikäisille eikä raskaana oleville. Tiettyjä rajoituksia on myös valkaisuissa, joissa tarvitaan lamppua aktivoimaan valkaisuainetta.

”Valkaisun tulosta ei voida koskaan taata niin, että kaikkien hampaat vaalenevat varmasti. Uusimmilla menetelmillä kuitenkin hyvinkin tummista hampaista voidaan saada vaaleat. Runsaat paikat ja muut hammaslääkärin tekemät rakennelmat eivät vaalene”, Lehmus toteaa.

Valkaisu voi aiheuttaa ohimenevää vihlontaa toimenpiteen aikana sekä jonkin aikaa toimenpiteen jälkeen.  Värjäytymien poisto on sen sijaan kivutonta.  Lehmuksen mukaan muihin esteettisiin toimenpiteisiin voidaan käyttää puudutteita kivunlievityksenä toimenpiteen aikana. Toimenpiteiden jälkeen kipu on erittäin harvinaista.

Hampaiden ulkonäön korjaaminen voi edistää myös suun terveyttä

”Oikomishoidoilla voidaan edistää suun terveyttä korjaamalla purentaa. Myös kruunutuksilla voidaan edistää hammasterveyttä. Esimerkiksi silloin kun näkyvillä alueilla suussa on paljon kuluneita ja värjäytyneitä vanhoja paikkoja, on hampaiden kruunuttaminen pitkäaikaista hammasterveyttä edistävä hoito.”

Myös puuttuvan hampaan tai puuttuvien hampaiden korvaaminen implantilla tai sillalla edistää suun terveyttä purentaa kuntouttamalla. Lehmus muistuttaa, että terveet hampaat ja niiden kiinnityskudokset ovat erittäin tärkeä osa ihmisen yleisterveydentilaa.

”Huonot hampaat ja pitkälle edenneet ienongelmat voivat aiheuttaa vakaviakin yleisterveydellisiä ongelmia.”

Mitä maksaa?

• Esteettisten hoitojen hinnat vaihtelevat ja asiakas saa kustannusarvion aina tapauskohtaisesti.
  • Peruspuhdistus maksaa noin 100 euroa.
  • Valkaisuhoitojen hinta on 100−600 euroa menetelmästä riippuen
  • Oikomishoidon kustannukset ovat usein muutamia tuhansia euroja
  • Laminaattien hinta on noin 900 euroa/hammas
  • Kruunut maksavat noin 1000 euroa/hammas.
  • Kela ei korvaa pelkkää esteettistä hoitoa. Hampaiden puhdistuksesta saa kuitenkin Kela-korvauksen. Tietyistä hankalien purentavirheiden oikomishoidoista voi myös saada Kela-korvausta.

PlusTerveys, City-Hammaslääkärit, hammaslääkäri Marja Lehmus
puh. 040 5095158, marja.lehmus@plusterveys.fi

PlusTerveys on monipuolinen yksityisten terveydenhuoltopalvelujen tarjoaja. Vuonna 1978 perustettu yritys toimii Suomessa 90 paikkakunnalla. PlusTerveyden omistavat yhtiössä työskentelevät hammaslääkärit, lääkärit, fysioterapeutit ja hammasteknikot. Heidän lisäkseen yrityksessä työskentelee hoito- ja hallintohenkilökuntaa. Työntekijöitä oli vuoden 2010 lopussa noin 1150. PlusTerveyden arvot ovat johdettavissa yhtiön nimen alkuosasta Plus; palveleva, luotettava ja laadukas, uudistuva sekä sitoutunut. Yrityksen visiona on tarjota laadukkaita palveluja ja olla uudistuva ja haluttu työyhteisö. PlusTerveys -konserniin kuuluvat emoyhtiö PlusTerveys Oy ja tytäryhtiö PlusTerveys-Invest Oy. Vuonna 2010 PlusTerveys -konsernin liikevaihto oli 115 miljoonaa euroa 20 prosentin liikevoitolla. www.plusterveys.fi