Tiedote: 23-vuotias Sara Pathirane vei voiton nuorten kuvataiteilijoiden kilpailussa

Espoo, 3.6.2009 – Kymmenettä kertaa järjestetyn, nuorille kuvataiteilijoille suunnatun taidekilpailun on tänä vuonna voittanut helsinkiläinen Sara Pathirane (23) teoksellaan TILA1: Liikkeellä kohti maisemaa. Kuvataidekilpailuun osallistui ennätykselliset 245 alle 30-vuotiasta, nuorta taiteilijaa yhteensä 682 teoksella.

Sara Pathirane on valmistunut kuvataidelukiosta ja opiskelee nyt ensimmäistä vuotta Kuvataideakatemiassa. Maalausta hän on harrastanut 15-vuotiaasta. Tuomariston jäsen ja näyttelytoimikunnan puheenjohtaja Paula Holopainen kuvailee voittajateosta ja sen valintaa seuraavasti: ”Juryn työ oli tällä kertaa todella vaativaa, sillä korkeatasoisesta materiaalista ei ollut helppo valita lopullista voittajaa. Kuitenkin päätös syntyi hyvin perusteluin. Voittajan Sara Pathiranen teoksessa nähtiin kerrokselliset värit, herkkä käden jälki, sivellintekniikan monimuotoisuus ja kiinnostava sommittelu. Nähtiin myös makaava figuuri, jonka asennon kimuranttisuus herätti kysymyksiä. Tila ja uusi avautuva tila toivat mystistä tunnelmaa. Myös tietynlaista huumoria oltiin näkevinään, vaikka taiteilija ei sitä olisi ehkä tarkoittanutkaan. Katsoja on kuitenkin valtias. Hänellä on oikeus nähdä ja kokea teos omalla tavallaan. Siksi onkin hyvä, että tässä näyttelyssä ei ole nykyisin niin muodikkaita selityksiä. Jokainen voi lähestyä teoksia puhtaalta pöydältä, tutkien samalla sisintä itseään.” Nuoren kuvataiteen kilpailun voittajateos sekä finalistit ovat esillä näyttelyssä Sanomatalon Mediatorilla 18.6. asti. Kilpailun tukija Basware Oyj lunastaa voittajateoksen kokoelmiinsa 3 000 eurolla. ”Kuluneet 10 vuotta ovat osoittaneet, että nuorille kuvataiteilijoille suunnatulla kilpailulla on paikkansa Suomen taidemaailmassa”, sanoo kilpailun tuomariston jäsen, johtaja Jukka Virkkunen Baswarelta. ”Rikoimme jälleen uuden ennätyksen sekä osallistujien että teosten määrässä. Tänä vuonna kilpailun taso oli erityisen korkea, ja on hienoa nähdä, että osallistujat ovat mukana tosissaan. Olemme iloisia ja ylpeitä mahdollisuudesta tukea näitä nuoria, lahjakkaita kuvataiteilijalupauksia ja samalla edistää nuoren taiteen asemaa Suomessa.” Aiempien vuosien parhaat teokset löytyvät osoitteesta www.basware.fi/art. Kilpailu on aikaisemmin tunnettu nimillä The Art of Analyste ja The Art of Basware. Lisätietoja: Jukka Virkkunen, johtaja, Basware Oyj, puh. 050 670 47, jukka.virkkunen@basware.com Paula Holopainen, näyttelytoimikunnan puheenjohtaja, Taidemaalariliitto, puh. 040 719 4790 Basware Basware on hankinnasta maksuun -ratkaisujen sekä taloushallinnon ohjelmistojen johtava toimittaja. Yli 650 000 käyttäjää yli 50 maassa käyttää Baswaren ohjelmistoja talousprosessiensa automatisoimiseen. Ohjelmistot tehostavat prosesseja sekä parantavat niiden läpinäkyvyyttä ja säännöstenmukaisuutta. Baswaren liikevaihto vuonna 2008 oli 86 miljoonaa euroa. Basware on perustettu vuonna 1985 ja sen osake noteerataan Helsingin Pörssissä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sillä on seitsemän tytäryhtiötä Euroopassa ja yksi Yhdysvalloissa. www.basware.fi