Tiedote: Allergikko voi joutua yllätetyksi joulun aikaan

Perinteisesti jouluun liittyy voimakkaita tuoksuja ja mausteita. Jouluiset kasvit ja koristeet saattavat aiheuttaa yliherkkyysreaktioita ja pilata ilon, sillä joulua hallitsevat kasvit ja tuoksut voivat yllättäen aiheuttaa allergiaa tai yliherkkyyttä. Vuotava nenä, tukkoinen olo, kutisevat silmät ja muut allergiaoireet voidaan hoitaa ja ennaltaehkäistä.

Astma- ja allergiaperheet osaavat kokemuksesta karttaa joulunajan allergisoivia tai yliherkkyyttä aiheuttavia asioita ja karsivat kodistaan monia jouluperinteitä. Voimakkaasti tuoksuvat kukat vaihtuvat tuoksuttomiin ja aidon kuusen tilalle valitaan esimerkiksi muovinen. Tietenkin jouluna herkutellaan, mutta ruoka-aineitakin valittaessa otetaan huomioon allergiat. Jouluperinteet tuovat kotiin monia tuoksuja ja hajuja, joiden kanssa ei muuten olla tekemisissä. Esimerkiksi hyasintin voimakas tuoksu saattaa ärsyttää muitakin kuin allergisia ja aiheuttaa päänsärkyä sekä ärtyneisyyttä. Kyseessä ei ole välttämättä allergia vaan muu yliherkkyys. Tehokkaalla hoidolla hyviin tuloksiin Sanofi-aventis lanseeraa itsehoitoon uutuuden: NASACORT® (triamsinoloniasetonidi) 30 annoksen nenästeroidisumutteen. Valmiste on tarkoitettu kausiluonteisen allergisen nuhan hoitoon. Valmisteen etuihin kuuluu muun muassa valumattomuus, hajuttomuus ja mauttomuus. Nämä kaikki ovat tärkeitä ominaisuuksia allergisesta nuhasta kärsiville. Sanofi-aventiksen laajaan allergiavalmisteiden valikoimaan kuuluvat myös seuraavat itsehoidot: TELFAST® (fexofenadiini) on laktoositon antihistamiini. Sitä on saatavissa itsehoitoon 10 ja 30 tabletin pakkauksissa. TELFAST® sopii kausiluonteisesta allergiasta kärsiville aikuisille ja yli 12-vuotiaille lapsille. LOMUDAL® (natriumkromoglikaatti) kuuluu kromoni-lääkeaineryhmään Sanofi-aventiksen LOMUDAL®-valmisteisiin kuuluvat silmätipat sekä nenäsuihke LOMUDAL® Nasal. LOMFAST® (setiritsiinihydrokloridi) on tablettimuotoinen antihistamiini, jota on saatavilla 10 ja 30 tabletin pakkauksissa. Lisätietoja antaa Anne-Maj Forsström, OTC Brand Manager, sanofi-aventis Oy puh. 0201 200 353 gsm 040 834 4631 anne-maj.forsstrom@sanofi-aventis.com www.sanofi-aventis.fi sanofi-aventis Sanofi-aventis on Euroopan suurin ja yksi maailman suurimmista lääkeyhtiöistä. Konsernin pääkonttori sijaitsee Pariisissa, ja toimintaa on yli sadassa maassa. Sanofi-aventiksessa on noin 100 000 työntekijää, joista noin 11 000 on tutkijoita. Tutkimus- ja kehitysbudjetti on lääkeyhtiöistä maailman kolmanneksi suurin, neljä miljardia euroa. Yhtiön tärkeimmät terapia-alueet ovat sydän- ja verisuonitaudit, verisuonitukokset, syöpätaudit, diabetes, keskushermoston sairaudet, sisätaudit ja rokotteet. Suomessa työntekijöitä on noin 100, ja toimipiste sijaitsee Helsingin Munkkivuoressa. FIN.FEK.09.11.01