Tiedote: Are tuo uuden konseptin putkistosaneerauksiin - Viemäri- ja käyttövesiputkistojen saneeraukset nopeassa kasvussa Suomessa

Suomen johtaviin urakointi- ja kiinteistöpalveluyrityksiin lukeutuva Are Oy tarjoaa ainutlaatuisen kokonaisratkaisun kiinteistöjen putkistosaneeraukseen. Aren Putkistouudistus -konseptissa hyödynnetään parhaiksi koettuja perinteisiä menetelmiä sekä kansainvälisesti jo lähes 20 vuotta käytössä olleita, testattuja putkistojen pinnoitusmenetelmiä. Are on ensimmäinen suuri talotekninen palveluntuottaja, joka ottaa käyttöön uusia viemäri- ja käyttövesiputkistojen saneerausmenetelmiä Suomessa. - Korjausrakentamisen ja putkistosaneerauksen nopeasti kasvavassa markkinassa menestyvät parhaiten yritykset, jotka pystyvät räätälöimään palvelutarjontansa asiakaslähtöisesti. Viemäri- ja käyttövesiputkistojen saneerauksiin on tarjottava perinteisten menetelmien lisäksi myös uudenlaisia turvallisiksi todettuja menetelmiä, sanoo Are Oy:n toimitusjohtaja Aki Puska. Aren Putkistouudistus tarjoaa ratkaisun, jossa putkistojen saneeraus toteutetaan putkiston kunnosta riippuen joko pinnoittamalla tai sukittamalla nykyinen putkisto, vaihtamalla putket uusiin tai hyödyntämällä molempia vaihtoehtoja (hybridi). Vahva projektijohto, osaava henkilöstö ja hyvä asukasviestintä takaavat onnistuneen lopputuloksen. Aren Putkistouudistus yhdistää perinteisen menetelmän uusiin Putkiremontti voidaan jo lähtökohtaisesti suunnitella niin, että hyödynnetään eri menetelmät yhdistävää hybridiratkaisua. - Usein uusia menetelmiä hyödyntävässä putkiremontissa tulee myös vastaan yllättäviä tilanteita, jolloin putki tai sen osa joudutaan vaihtamaan uuteen putkeen. Juuri silloin voimme hyödyntää Aren konseptin joustavuutta työn tilaajan hyväksi: sama projektipäällikkö hoitaa Arelta tarvittavat tekijät ja materiaalit viivytyksettä käyttöönsä konseptimme mukaisesti, sanoo Aren korjausrakentamisen palveluiden liiketoimintajohtaja Arto Turkulainen. Kiinteistön koko viemäriputkisto voidaan sukittaa Are on valinnut viemäriputkiston saneerausmenetelmäksi sukittamisen, joka on mekaanisesti ja kemiallisesti kestävämpi ratkaisu kuin viemäripinnoittaminen. - Aren sukitusmenetelmän tekee ainutlaatuiseksi se, että voimme sukittaa kiinteistön koko viemäriputkiston - myös nousulinjat ja huoneistokohtaiset putket. Aiemmin sukitusratkaisua on käytetty kiinteistöissä ainoastaan tonttiviemäreissä sekä rakennuksen alla kulkevissa pääviemäreissä, kertoo Arto Turkulainen. Ratkaisun mahdollistaa liitosprofiili, joka takaa putkiston sataprosenttisen tiiveyden putken haarautuessa. Haaraliitokset toteutetaan erikoisvalmisteisilla T-muotoisilla liitosprofiileilla, jotka viedään liitoskohtaan robottiteknologiaa hyödyntäen. Uuden teknologian osalta Are on tehnyt teknologia- ja kehitysyhteistyö-sopimuksen ruotsalaisen Röranalysgruppenin kanssa. Menetelmä on ollut käytössä Ruotsissa 2000-luvun alusta asti ja sillä on saneerattu yli 10 000 huoneistoa. Puhdas, raikas juomavesi turvallisesti Käyttövesiputkiston saneerauksen Are toteuttaa epoksipinnoitteella. Putkiston puhdistamiseen on Aren ratkaisussa kiinnitetty erityistä huomiota: kun putkisto ennen pinnoitusta puhdistetaan puhaltamalla se kvartsihiekan ja korundin seoksella, on putkiston alapää yhdistetty imuun, jolloin myös ”kuolleessa kulmassa” olevat putkiston osat tulevat tehokkaasti puhdistettua. Projektin päätteeksi epoksipinnoitteen kalvopaksuus todennetaan leikkaamalla koepalat verkostosta ja mittaamalla kalvopaksuus. Pinnoitteen minimikalvopaksuudeksi on määritelty 0,3 mm, max 5 mm. Pinnoittamisen jälkeen sisähalkaisijan on oltava ainakin 80 prosenttia alkuperäisen putken sisähalkaisijasta. (Saksa, W 548, DVGW, Deutsche Vereinigung des Gas- und Wasserfaches). Aren käyttöön ottamaa käyttövesiputkistojen pinnoitusmenetelmällä on saneerattu Sveitsissä yli 25 000 asuntoa vuoden 1987 jälkeen. Käyttövesiputkiston saneerausmenetelmästä Are on tehnyt teknologia- ja yhteistyösopimuksen sveitsiläisen NeoVac AG:n kanssa (AquaSan-teknologia). Uudet ratkaisut eivät riitä, monipuolinen osaaminen on tuotava asiakkaiden käyttöön - Kasvava tarve ja kysyntä edellyttää uusien teknologioiden valveutunutta käyttöönottoa sekä kiinteää yhteistyötä työn tilaajan, suunnittelijan ja urakointipalveluja tuottavan yrityksen kanssa. Näin pystymme hyödyntämään uusien ja perinteisten menetelmien hyviä puolia parhaan mahdollisen teknisen, taloudellisen ja asukasystävällisen ratkaisun löytämiseksi, Arto Turkulainen lupaa. Aren tarjoamat putkistojen saneerausmenetelmät ovat parhaillaan sertifioitavana VTT:llä. Kysyntä ja tiedon tarve kasvaa Korjausrakentamisen ja putkistosaneerausten arvioidaan kasvavan Suomessa erittäin voimakkaasti 2010- ja 2020-luvuilla, koska Suomen rakennuskannasta noin 80 prosenttia on rakennettu 1960-luvun jälkeen. 1960-luvun lopulla ja 1970-luvulla rakennettujen kerrostalojen putkistosaneeraukset tulevat kasvamaan nopeasti. - Uskomme, että tuomalla saman pöydän ääreen työn tilaajan, suunnittelijan ja kokeneen urakoitsijan pystymme tuottamaan parhaan mahdollisen ratkaisun kullekin taloyhtiölle. Ratkaisumme on taloudellisesti tehokas ja käytössä kestävä, sanoo Arto Turkulainen. Lisätietoja: Arto Turkulainen puh. 040 300 5730, arto.turkulainen@are.fi Christian Kläusler puh. 050 321 5137, ext-christian.klausler@are.fi Are Oy Are on Suomen johtavia urakointi- ja kiinteistöpalveluyrityksiä. Tarjoamme asiakkaillemme kattavia kokonaisratkaisuja toimisto-, liike- ja teollisuuskiinteistöihin sekä korjausrakentamisen palveluja asuinkiinteistöihin. Palvelemme asiakkaitamme koko Suomessa ja tytäryhtiömme kautta Venäjällä, Pietarissa. Liikevaihtomme vuonna 2008 oli 254 milj. euroa, meitä arelaisia on tällä hetkellä noin 1800. Are on osa Onvest-konsernia. www.are.fi