Tiedote: HUS ja GE Healthcare allekirjoittivat sopimuksen radiologian PACS-järjestelmän toimittamisesta

Potilaiden hoitoketju tehostuu Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä, kun käyttöön otetaan röntgenosastojen tuotannonohjausta ja kuvien digitalisointia tukeva, nopea ja turvallinen PACS-järjestelmä.

HUS-Röntgen ja GE Healthcare IT ovat allekirjoittaneet merkittävän sopimuksen PACS-järjestelmän (Picture Archiving and Communication System) toimittamisesta HUS:ille. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS on Suomen laajin sairaanhoitopiiri ja sen alueella asuu noin 30 prosenttia maamme väestöstä. HUS:in alueella tehdään lähes miljoona röntgentutkimusta vuosittain ja sairaanhoitopiirillä on yli 250 kuvantamislaitetta. 160 radiologia ja tuhannet kliinikot käyttävät PACS-järjestelmää HUS:issa. Uusi järjestelmä yhdistää kaikki kuvantamisyksiköt HUS:in alueella. Näin potilaan tiedot ovat saatavilla turvallisen ja suojatun digitaalisen portaalin kautta kaikissa terveydenhuollon yksiköissä. Radiologi Mika Koivikko Töölön sairaalasta kertoo, että kliinisen työn näkökulma oli tärkeä tämän hetkisen PACS-järjestelmän korvaajan valinnassa. ”Kuvantamisen ja sen jakelun on toimittava kaikissa kliinisissä ympäristöissä. Uuden PACS-järjestelmän hankintaprosessissa painotimme sovellusten toimintaa ja kuvien jakamista kliinikon näkökulmasta. Lisäksi HUS-Röntgen halusi yhteistyökumppanin, joka pystyy toimittamaan vaadittavan teknologian, tietotaidon ja takaamaan toimintavarmuuden. Uusi PACS-järjestelmä antaa meille sopivan ja käytännöllisen ratkaisun, jonka huoltoon ei tarvitse sitoa paljon resursseja”, Koivikko toteaa. GE Healthcaren PACS-järjestelmässä lääkärillä on käytössään useita ohjelmistotyökaluja jopa heikoimmilla internetyhteyksillä. Näitä ovat esimerkiksi tilavuuden arvioinnin MIP-kuvantamisjärjestelmä ja vapaat tarkastelusuunnat mahdollistava MPR-järjestelmä, integroitu ultraääni, mammografia sekä ortopediset tutkimusvälineet. Lisäksi muun muassa potilastapausten konsultointi helpottuu järjestelmän avulla. Helpon käytettävyyden ansiosta sairaalan ulkopuoliset käyttäjät pääsevät katsomaan samaa dataa, kuvia, raportteja ja välineitä kuin heidän kollegansa sairaalan verkkojärjestelmässä. Advantage Workstationin (AW Server) intuitiivisesti toimivat työkalut, modernit kliiniset käyttösovellukset ja nopea kuvauksen jälkiprosessointi varmistavat sujuvan työnteon röntgenissä. Erityisesti synergia AW Serverin ja tuotannon ohjausta tehostavan Radiology Information Systemin (RIS) välillä tarjoaa radiologeille ja kliinikoille laajat mahdollisuudet. ”Olemme iloisia siitä, että saamme yhdistettyä HUS:in palveluntarjoajat samaan järjestelmään, jossa he voivat hallita, hakea, vaihtaa ja säilyttää potilaskuvia koko sairaanhoitopiirin alueella”, toteaa EMEA-alueen toimitusjohtaja Juergen Reyinger GE Healthcare IT:stä. ”Uuden PACS-järjestelmän avulla potilastietoihin pääsy sairaaloissa paranee, kustannuksia säästetään ja samalla työnteko tehostuu. Tästä on hyötyä sekä HUS:in työntekijöille että potilaille, Reyinger toteaa. HUS-Röntgen HUS-Röntgen on johtava lääketieteellisen kuvantamisen tarjoaja Suomessa. Palvelemme Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sairaanhoitoalueita ja kuntia tuottamalla kuvantamispalveluita erikoissairaanhoidolle ja perusterveydenhuollolle. Tarjoamme palveluita myös kolmannelle sektorille ja yksityiselle terveydenhuollolle. Suomen suurimpana kuvantamisyksikkönä HUS-Röntgen hoitaa myös valtakunnallisesti kaikki erityisosaamista ja -tekniikkaa vaativat tutkimukset. Huolehdimme myös tuottamiemme kuvien pitkäaikaisarkistoinnista digitaalisessa kuva-arkistossa. HUS-Röntgen on kunnallinen liikelaitos, jonka omistaa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä. Tuotamme kuvantamispalveluita 31:ssä toimipisteessä Uudellamaalla yli 800 alan ammattilaisen voimin. GE Healthcare GE Healthcare tuottaa uusia lääketieteellisiä teknologioita ja palveluita, jotka avaavat uudenlaisia mahdollisuuksia potilaiden hoitoon. GE Healthcaren asiantuntemus ja kokemus lääketieteellisen kuvantamisen ja tietotekniikan alalta, lääketieteellisestä diagnostiikasta, potilasseuranta- ja elintoimintojen tukijärjestelmistä, sairauksien tutkimuksesta, lääkekeksinnöistä ja biolääketeollisuuden valmistustyökaluista auttaa lääkäreitä havaitsemaan sairaudet aikaisemmin ja räätälöimään potilaille henkilökohtaista hoitoa. GE Healthcare tarjoaa laajan tuote- ja palveluvalikoiman, joka parantaa terveydenhuollon tuottavuutta ja tehostaa potilaiden hoitoa mahdollistamalla syövän, sydäntautien, neurologisten ja muiden sairauksien paremman diagnosoinnin ja hoidon. General Electric Companyyn (NYSE: GE) kuuluvan GE Healthcaren pääkonttori on Isossa-Britanniassa, ja yhtiön liikevaihto on 15 miljardia dollaria. GE Healthcare työllistää maailmanlaajuisesti yli 43 000 ihmistä, jotka palvelevat terveydenhoidon ammattilaisia ja heidän potilaitaan yli sadassa maassa. Lisätietoja GE Healthcaresta osoitteessa www.gehealthcare.com. Yhteystiedot: HUS-Röntgen Katri Laukkanen, tiedottaja Puh. 09 47180036 S-posti: katri.laukkanen@hus.fi HUS-Röntgen Sami Mastomäki, projektipäällikkö Puh. 050 4271 309 S-posti: sami.mastomaki@hus.fi GE Healthcare Timo Aarnio, projektipäällikkö Puh. 010 394 3404 S-posti: timo.aarnio@ge.com GE Healthcare Nicole Lipphardt, viestintä Puh. +49 172 7460038 S-posti: nicole.lipphardt@ge.com