Tiedote: Lääkeyhtiö sanofi-aventikselle myönnettiin ISO 9001 -sertifikaatti ensimmäisenä markkinointi- ja myyntilääkeyhtiönä Pohjoismaissa

Suomen sanofi-aventis on saanut kaikkia toimintojaan kattavan ISO 9001 -sertifikaatin ensimmäisenä markkinointi- ja myyntilääkeyhtiönä koko Pohjoismaissa. Sertifiointiprosessin avulla yhtiö halusi parantaa entisestään muun muassa asiakaslähtöisyyttä.

ISO 9001 -laatujärjestelmä on tarkoitettu organisaatioille, joissa toiminta keskittyy valmisteiden tai palvelujen tuottamiseen. Sertifikaatin saavan yrityksen toiminnan tulee täyttää vaatimukset useilla eri alueilla. Sanofi-aventiksen sertifioinnin hakua valmisteleva prosessi aloitettiin tammikuussa 2009 ja marraskuussa 2009 sertifioinnin toteutti ranskalainen Bureau Veritas. Kaikki yrityksen toiminnot kattavan sertifioinnin avulla sanofi-aventis haluaa parantaa entisestään organisaation johtamista ja laadukkaiden lääkevalmisteiden ja palvelutuotteiden toimittamista. Systemaattisen signaalien luotauksen avulla voidaan arvioida nopeasti kehitys- ja korjaustarpeet. Sertifiointiprosessin hyötyjä on myös se, että sanofi-aventiksen työntekijät pystyvät nyt yksinkertaistamaan, nopeuttamaan ja priorisoimaan töitään. - Uskon vahvasti, että ISO 9001 -sertifioinnin siivin pystymme keskittymään enemmän oleellisiin asioihin ja parantamaan toimintamme laatua, tehokkuutta ja riskien hallintaa. Se on myös loistava apu päätöksenteon systematisoinnissa ja nopeuttamisessa. Asiakastyytyväisyys on nostettu uuteen rooliin ja teemme tämän asian kanssa töitä ihan uudella intensiteetillä. Laadukas tekeminen itse asiassa helpottaa työtä: se yksinkertaistaa, nopeuttaa, auttaa priorisoimaan”, hankkeen vetovastuussa ollut laatuasioista ja lääketieteellisestä informaatiosta vastaava johtaja Ritva Lehtonen sanofi-aventiksesta kertoo. Sertifiointia edeltäneessä vaiheessa yritystä valmensi AKM Consulting Oy. - Kaikilla lääkeyhtiöillä on haastava tehtävä tuntea entistä paremmin asiakkaidensa ja muuttuvien markkinoiden tarpeet sekä samalla tuottaa kannattavasti uusia, luotettavia ja laadukkaita tuotteita aiempaa nopeammalla syklillä. Kyse on aina samalla myös riskien hallinnasta. Olen varsin vakuuttunut tavasta, jolla sanofi-aventiksen johto ja koko henkilöstö otti ISO 9001:n tarjoamat työkalut käyttöönsä soveltaen niitä käytännönläheisesti ja tehokkaasti. Käyttöön otetut uudet menettelyt näkyvät varmasti toiminnan tuloksissa, konsultti Arto Manninen kertoo. Lisätietoja: johtaja Ritva Lehtonen, laatuasiat ja lääketieteellinen informaatio, sanofi-aventis Oy puh. 0201 200 343 gsm 040 728 7615 ritva.lehtonen@sanofi-aventis.com sanofi-aventis Sanofi-aventis on Euroopan suurin ja yksi maailman suurimmista lääkeyhtiöistä. Konsernin pääkonttori sijaitsee Pariisissa, ja toimintaa on yli sadassa maassa. Sanofi-aventiksessa on noin 100 000 työntekijää, joista noin 11 000 on tutkijoita. Tutkimus- ja kehitysbudjetti on lääkeyhtiöistä maailman kolmanneksi suurin, yli neljä miljardia euroa. Yhtiön tärkeimmät terapia-alueet ovat sydän- ja verisuonitaudit, verisuonitukokset, syöpätaudit, diabetes, keskushermoston sairaudet, sisätaudit ja rokotteet. Suomessa työntekijöitä on noin 100, ja toimipiste sijaitsee Helsingin Munkkivuoressa. www.sanofi-aventis.fi