Turvalliset maksutavat lisäävät luotettavuutta verkkokaupan koosta riippumatta

Luottokunnan mukaan verkkokauppaa harjoittavan yrityksen koko ei yksinään kerro verkkokaupan luotettavuudesta. Kuluttaja voi luottaa myös pieniin verkkokauppoihin, jos ne tarjoavat kuluttajalle turvallisen maksutavan. Verkkomaksaminen kansainvälisillä Visa- ja MasterCard-korteilla on kuluttajalle turvallista.

Kuluttajariitalautakunnan ohjeistus suurten verkkokauppojen suosimisesta on herättänyt runsaasti keskustelua pienten verkkokauppojen puolesta. Luottokunnan mukaan verkkokaupan luotettavuutta ei voida mitata ainoastaan verkkokauppaa harjoittavan yrityksen koolla. Luottokunta suosittelee, että kuluttajat arvioisivat verkkokauppayritysten luotettavuutta myös sen perusteella, tarjoavatko nämä asiakkailleen turvallisen tavan maksaa verkko-ostokset. Verkossa ostamisen turvallisuutta lisää huomattavasti se, että kuluttajat voivat tehdä ostoksensa kansainvälisillä Visa- ja MasterCard-korteilla. ”Kuluttaja voi luottaa kansainvälisiä luottokorttimaksuja vastaanottavien verkkokauppojen turvallisuuteen, sillä Visa- ja MasterCard-tapahtumia vastaanottava tilittäjäpankki tarkastaa verkkokauppayhtiön toiminnan ennen kuin niiden kanssa tehdään sopimus kansainvälisten Visa- ja MasterCard-korttien vastaanottamisesta maksuvälineinä”, kertoo kauppiaspalveluista Luottokunnassa vastaava Tero Sundström. ”Mahdollisuus maksaa kansainvälisellä Visa- tai MasterCard-kortilla lisää pienen verkkokaupan luotettavuutta sekä suomalaisille kuluttajille että Suomen rajojen ulkopuolelta kaupassa asioiville asiakkaille, joille luottokorteilla maksaminen on tuttua. Verkossa voi maksaa myös uusilla kansainvälisillä debitkorteilla eli pankkitiliin liitetyillä tiliveloituskorteilla. Pankkikortilla verkkomaksaminen ei ole ollut mahdollista”, Sundström jatkaa. Verkkomaksaminen luottokortilla on kuluttajalle turvallista Kortilla verkkokaupassa maksava kuluttaja on suojattu paremmin kuin monella muulla maksutavalla maksava asiakas. Kansainvälisellä maksukortilla suomalaisessa verkkokaupassa maksavaa kuluttajaa suojaavat sekä Suomen kuluttajansuojalaki että kansainvälisten korttiyhtiöiden laatimat korttimaksamisen säännöt. Visa- tai MasterCard-korteilla maksaneella kuluttajalla on oikeus hakea korvausta korttiyhtiöltä jo maksetusta, mutta saamatta jääneestä tuotteesta tai palvelusta. Samanlaista suojaa ei ole muilla maksutavoilla maksetuilla verkko-ostoksilla. ”Esimerkiksi mahdollisessa verkkokaupan konkurssitapauksessa kortilla maksanut kuluttaja saa tuotteesta tai palvelusta maksamansa rahat takaisin korttiyhtiöltä, kun taas käteisellä tai laskulla maksanut kuluttaja on toki oikeutettu kuluttajansuojalain perusteella korvaukseen, mutta yleensä konkurssipesästä ei ainakaan koko summaa saa takaisin. Maksua voi usein myös joutua odottamaan kauan.” Kansainvälisessä verkkokaupassa asioivaa kuluttajaa suojaavat myös kansainväliset verkkokaupankäyntiä ja korttimaksamista koskevat säännöt, joiden johdosta kuluttajan asema kortin väärinkäyttötilanteissa on vahva. Visa- ja MasterCard-korttiasiakkaat eivät pääsääntöisesti ole vastuussa kuluista, jotka aiheutuvat kortin väärinkäytöstä verkkokaupassa, jos korttiasiakas on noudattanut korttiyhtiön ja kortin myöntäneen pankin ohjeita. Korttiyhtiöt kehittävät lisäksi jatkuvasti verkkomaksamiseen liittyviä ratkaisuja, jotka vähentävät sekä kuluttajan että kauppiaan verkkoasioimisen riskejä. Kuluttaja voi vähentää verkkokaupassa asioimisen riskiä toimimalla vain itselleen tuttujen sekä Verified by Visa- tai MasterCard SecureCode -todentamispalveluita käyttävien verkkokauppojen kanssa. Todentamispalveluita käyttävät kauppiaat pyytävät asiakasta todentamaan henkilöllisyytensä pankin verkkotunnuksia tai muita korttiin liitettyjä kortinhaltijatunnuksia käyttämällä. Todentamispalvelut suojaavat korttiväärinkäytöksiltä sekä kuluttajaa että kauppiasta. Lisätietoja: Tero Sundström, Luottokunta, puh. (09) 6964 8818 Luottokunta on Suomen johtava korttimaksamisen palveluyhtiö, joka kehittää ja tarjoaa korttimaksamisen ratkaisuja pankeille, yrityksille ja kaupoille. Luottokunnan ydinpalveluihin kuuluvat maksuvälineiden liikkeellelasku, yli 60 eri korttiohjelman hallinnointi sekä maksutapahtumien vastaanottaminen ja käsittely. Luottokunta tarjoaa Visa- ja Business Eurocard -maksamisratkaisuja sekä interbank-, Lounasseteli-, Virikeseteli- ja maksupäätepalveluja. www.luottokunta.fi Näin ostat luotettavasti verkosta: • Tarkista onko Visa- tai MasterCard-korttisi liitetty todentamispalveluun. Suomessa myönnetyn kortin voi liittää todentamispalveluun omassa verkkopankissa. • Maksa kortilla vain, jos verkkokaupassa on käytössä salattu yhteys, joko Verified by Visa tai SSL-yhteys, joka suojaa internet-yhteyden tietokoneesi ja kauppiaan palvelimen välillä. SSL-yhteyden tunnistat internet-osoitteesta, joka on muotoa https://... • Tee ostoksia vain ennestään tutuissa tai yleisesti hyvämaineisissa ja luotettavissa verkkokaupoissa. • Lue toimitus- ja palautusehdot ennen kuin maksat. Ehtojen pitää olla saatavilla kauppiaan sivuilla. Tutustu myös kauppiaan toimituskustannuksiin, sovellettaviin veroihin ja hyväksyttäviin valuuttoihin. • Pidä kirjaa verkko-ostoksistasi. Kirjaa muistiin kauppiaan internet-osoite ja yhteystiedot. • Useimmat verkkokauppiaat lähettävät asiakkaalle tilausvahvistuksen sähköpostilla. Tallenna tai tulosta tilausvahvistukset. • Älä koskaan lähetä kortin tietoja sähköpostissa. • Älä anna kortin tietoja mielipidekyselyihin tai vastaaviin tiedusteluihin, jos tarkoituksenasi e ei ole ostaa mitään. • Muista perua hotellivarauksesi ajoissa, jos päätätkin yöpyä muualla. Hotelleilla on oikeus veloittaa nk. ”no show-maksu”, jos huonevarausta ei ole peruttu ajoissa. • Suhtaudu varauksella aikuispalveluihin, joissa pyydetään kortin tietoja iän tarkistamiseen. Aikuispalvelut vaativat usein myös sitoutumista jatkuvaan laskutukseen, vaikka et käyttäisikään palvelua.