Vaalipulssi kertoo, mistä eduskuntavaaleissa kohistaan

LEHDISTÖTIEDOTE 5.3.2015

Minkälaista keskustelua kevään eduskuntavaalit herättävät sosiaalisessa mediassa? Mitkä asiat ovat kaikkien näppäimistöllä? Kuka ehdokkaista saa kansan kohisemaan? Big Data Solutionsin lanseeraama Vaalipulssi.fi seuraa sosiaalisessa mediassa käytävää vaalikeskustelua ja esittelee puhutuimmat aiheet selkeässä näkymässä.

Vaalipulssi.fi seuraa kahdeksan suurimman puolueen kansanedustajaehdokkaiden, nykyisten kansanedustajien ja ministereiden itsensä käymää ja heistä käytävää sosiaalisen median keskustelua. Datalähteinä toimivat Twitter, Facebook, YouTube, Instragram, Reddit, yli 400 keskustelupalstaa ja kymmeniä tuhansia suomalaisia blogeja. Seurannassa ovat puolueiden kymmenen ajankohtaisinta ja kiinnostavinta poliitikkoa.

Sivuston tulokset muodostetaan monitoroimalla valittuihin poliitikkoihin sosiaalisessa mediassa liitettäviä sanoja ja niiden esiintymistiheyttä.

Reaaliaikaista vaalitietoa äänestäjille, poliitikoille ja toimittajille

Vaalipulssi.fi:n avulla kansalaiset saavat lisätietoa eduskuntavaaliehdokkaiden ajamista aiheista, poliitikot voivat seurata herättävätkö heidän vaaliteemansa vastakaikua äänestäjissä ja lehdistö kykenee tarkkailemaan ilmestyvätkö heidän esiin nostamansa aiheet kansan keskusteluihin.

–       Sosiaalinen media on jo pitkään tarjonnut herkullisen areenan poliittiselle keskustelulle ja on entistä suuremmassa roolissa kevään eduskuntavaaleissa. Vaalipulssi.fi-sivuston avulla äänestäjät voivat seurata puheenaiheita kokonaisvaltaisesti. Sovelluksen avulla on helppo seurata, keihin ehdokkaisiin itselle tärkeät aiheet vahvimmin liittyvät ja mitä muita teemoja ehdokkaisiin sosiaalisessa mediassa käytävässä keskustelussa liitetään, kertoo Saku Sell, Big Data Solutionsin toimitusjohtaja.

Suoraviivainen esimerkki isojen tietomassojen hyödyntämisestä

Vaalipulssi.fi on IBM Bluemix -teknologiaa ja Futusome Oy:n tarjoamaa sähköistä rajapintaa hyödyntävä Big Data Solutions Oy:n hanke. Hanke havainnollistaa, miten helppoa ja nopeaa isojen tietomassojen hyödyntäminen voi olla.

–       Tahdomme osoittaa, että modernit, pilvipohjaiset tiedonhallinnan ja analytiikan työkalut tarjoavat aivan uudenlaiset mahdollisuudet tietomassojen tehokkaaseen hyödyntämiseen. Ja mikä onkaan mielenkiintoisempi kohde kuin kevään vaalitaisto. Eikä poliittisen keskustelun ytimeen pääsy vaatinut kuin kahden viikon projektiajan. Uuden teknologian käyttö nopeuttaa merkittävästi aiemmin raskaiden kokonaisuuksien läpivientiaikaa sekä pienentää projekteihin liittyviä riskejä ja kustannuksia, Sell tiivistää.

Big Data Solutions Oy on tietomassojen monipuoliseen hyödyntämiseen, asiakaskokemuksen mittaamiseen ja liiketoiminnan analytiikkaan erikoistunut asiantuntijaorganisaatio. Yritys on edelläkävijä pilvipohjaisten ratkaisujen ja tietokantateknologioiden hyödyntämisessä.

Katso kuumimmat puheenaiheet ja tutustu, keihin ne yhdistetään: www.vaalipulssi.fi

Saku Sell, toimitusjohtaja
Big Data Solutions Oy