Vattenfall siirtyy Baswaren ratkaisulla vauhdilla verkkolaskutukseen

Konsernin tavoitteena on vastaanottaa vuoden sisällä 50 prosenttia ostolaskuistaan verkkolaskuina

Espoo, 4.8.2010 - Talousprosessien automaatioratkaisuja kehittävä ohjelmistoyhtiö Basware toimittaa Vattenfallille mittavan ratkaisun sekä verkkolaskujen lähettämiseen että vastaanottamiseen. Euroopan suurimpiin energia-alan yhtiöihin lukeutuvan Vattenfallin tavoitteena on vastaanottaa vuoden sisällä 50 prosenttia kaikista konsernin ostolaskuista verkkolaskuina, kahden vuoden sisällä jo 65 prosenttia. Vattenfall päätyi Basware Business Transactions -ratkaisuun kilpailutuksen kautta.

Vattenfall-konserni vastaanottaa vuodessa noin 17 000 eri toimittajan lähettämiä laskuja. Toimittajista 400 lähettää 60 prosenttia kaikista Vattenfallin vastaanottamista ostolaskuista, ja 25 toimittajaa peräti 30 prosenttia   kaikista ostolaskuista. Vuosiliikevaihdoltaan 20 miljardin euron konserni haluaa virtaviivaistaa talousprosessejaan ja tehostaa maksamista. Siirtymällä verkkolaskutukseen, Vattenfall voi nopeuttaa maksamista ja vähentää virheiden määrää. Tuottavuus paranee manuaalisten työvaiheiden vähentyessä. Vattenfall otti myös käyttöön Baswaren toimittajaportaalin, jonka avulla pienet toimittajat, ja ne toimittajat joilla ei vielä ole verkkolaskuvalmiuksia, voivat lähettää verkkolaskun helposti Vattenfallille.

”Meillä on yli seitsemän miljoonaa asiakasta Pohjoismaissa, Saksassa, Puolassa ja Iso-Britanniassa, ja 17 000 toimittajaa. Haluamme tehostaa laskutusprosessejamme, jossa verkkolasku on avainasemassa. Verkkolasku vähentää merkittävästi manuaalisia työvaiheita, parantaa tiedon oikeellisuutta ja on ekologinen vaihtoehto. Basware toimitti meille erinomaisesti soveltuvan verkkolaskuratkaisun. Olemme tehneet Baswaren kanssa yhteistyötä Suomessa. Meillä on hyviä kokemuksia yhteistyöstä, ja tiesimme, että heillä on osaamista toteuttaa näin laajamittainen hanke”, kertoo Vattenfallin IT Procurement Area Manager Anja Tollgård.

”Vattenfall on hieno  esimerkki yrityksestä, jossa oivalletaan talousautomaation tuomat kiistattomat hyödyt. Nyt kun yritykset ovat hiljalleen siirtämässä painopistettä kululeikkauksista kannattavuuden parantamiseen, on talousprosessien automaatioratkaisujen merkitys tullut yhä tärkeämmäksi. Verkkolaskutus tarjoaa yrityksille mahdollisuuden toteuttaa merkittäviä säästöjä ja saavuttaa täydellinen kontrolli kassavirtaan. Samalla varmistetaan talousprosessien säännöstenmukaisuus ja läpinäkyvät kirjausketjut”, kertoo johtaja Jukka Virkkunen Baswarelta.

”Suomessa on eletty jo jonkin aikaa verkkolaskutuksen läpimurron aikakautta, mutta verkkolaskutus etenee myös muutamissa  muissa Euroopan maissa. Yritykset ja suuret organisaatiot ohjaavat kehitystä. Samalla on tarjottava laadukkaat ja helppokäyttöiset ratkaisut verkkolaskujen hyödyntämiseen, myös pienille organisaatioille”, sanoo Jukka Virkkunen.

Jukka Virkkunen, johtaja, Basware, puh. +358 50 67047, jukka.virkkunen@basware.com

Basware

Basware on hankinnasta maksuun -ratkaisujen sekä taloushallinnon ohjelmistojen johtava toimittaja. Yli miljoona  käyttäjää yli 50 maassa hyödyntää Baswaren ohjelmistoja talousprosessiensa automatisoimiseen. Ohjelmistot tehostavat prosesseja sekä parantavat niiden läpinäkyvyyttä ja säännöstenmukaisuutta.

Baswaren liikevaihto vuonna 2009 oli 92 miljoonaa euroa. Basware on perustettu vuonna 1985 ja sen osake noteerataan Helsingin Pörssissä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sillä on seitsemän tytäryhtiötä Euroopassa ja yksi Yhdysvalloissa. www.basware.fi