Verkkolasku näyttäytyy pk-yrityksille turhaan mörkönä

Espoo, 16.2.2012- Kauppakamarien Viisas valitsee verkkolaskun -kiertue osoitti, että monelle pk-yritykselle verkkolaskuun siirtyminen on edelleen vastentahtoista, hidasta ja pelottavaa. Hyödyt paperilaskuihin verrattuna koetaan vähäisiksi, osaltaan hitautta perustellaan resurssipulalla tai käyttöönoton hankaluudella. Verkkolaskun käyttöönottaneilla yrityksillä motivaattoreina ovat toimineet asiakkaiden vaatimukset sekä halu tehostaa omia toimintojaan.

Tilaisuuksiin osallistuneita pyydettiin kiertueen jälkeen vastaamaan muutamaan verkkolaskuaiheeseen kysymykseen. Kyselystä1ilmenee, että pk-yritykset siirtyvät verkkolaskuun varovasti ja siirtymä ajoitetaan usein muiden järjestelmäpäivitysten yhteyteen. Moni haluaa myös tarkkailla tilannetta ja lähteä mukaan vasta suurten massojen jälkeen.

“Moni pk-yritys ajattelee edelleen, että verkkolasku on hankala ja kallis toteuttaa. Lisäksi muutoksesta aiheutuvia seuraamuksia pelätään. Pelko on kuitenkin turhaa. Verkkolasku helpottaa yhtä lailla niin pk-yrittäjän kuin suurenkin yrityksen elämää. Verkkolaskun lähettäjän ei tarvitse etsiä postilaatikkoa ja lasku menee perille nopeasti vastaanottajan haluamassa muodossa”, kertoo Baswaren toimitusjohtaja Esa Tihilä.

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 40 prosenttia oli tehnyt alkukartoituksen verkkolaskun käyttöönottamiseksi. Verkkolaskujen lähettämisen oli aloittanut 40 prosenttia vastaajista ja 32 prosenttia myös vastaanotti verkkolaskuja. Vajaa kolmasosa (55kpl) oli perehtynyt operaattoreiden tarjoamiin palveluihin.

“Eri operaattoreiden omat suljetut verkot vaikeuttavat verkkolaskujen sujuvaa liikkumista. Avoin verkko sen sijaan mahdollistaa, että myyjä ja ostaja voivat valita palveluntarjoajansa toisistaan riippumatta, eikä useita erillisiä operaattorisopimuksia tarvitse tehdä. Avoin verkko on taloushallinnon sosiaalinen yhteisöpalvelu”, tiivistää Tihilä.

Verkkolasku on pitkä askel kohti taloushallinnon tehostamista ja säästöjä

Taloushallinnon tehostaminen on jatkuvasti esillä yritysten etsiessä kustannussäästöjä. Verkkolaskun käyttöönotto on pitkä askel ostoreskontra- ja laskutusprosessien automatisoinnissa. Uusien palveluiden avulla verkkolaskuun siirtyminen onnistuu heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Kustannussäästöjen lisäksi verkkolasku pienentää taloushallinnon hiilijalanjälkeä, parantaa asiakastyytyväisyyttä ja helpottaa laskujen arkistointia. Verkkolaskuista raha myös kotiutuu ajoissa, osa kuluttajista maksaa verkkolaskuna vastaanottamansa laskun jopa ennen eräpäivää.

“Hienoa on kuitenkin se, että kyselyssä verkkolaskun toimivuuteen kantaa ottaneista 85% oli sieltä mieltä, että verkkolasku toimii hyvin tai erittäin hyvin. Tämäkin todistaa, että verkkolaskun mörkö ei siis ole todellinen”, hymyilee Tihilä.

Esa Tihilä, toimitusjohtaja, Basware Oyj, puh. 040 4807 098, esa.tihila@basware.com

1 Kyselyyn vastaisi 193 kauppakamarien Viisas valitsee verkkolaskun -kiertueeseen osallistunutta yritystä. Kiertue kiersi 20 paikkakunnalla vuoden 2011 aikana. Basware oli asiantuntijana mukana kaikissa kiertueen tapahtumissa. Kiertueen tavoitteena oli tavoittaa erityisesti pk-yritykset ja vastata sekä neuvoa käytännönläheisesti ja konkreettisesti kysymyksiin verkkolaskusta ja verkkolaskuun siirtymisestä.

Basware on maailman johtava hankinnasta maksuun ja talousohjauksen ratkaisujen toimittaja, jonka palveluilla on yli miljoona käyttäjää yli 60 maassa. Baswaren avoin verkko yhdistää yli 320 000 verkkolaskuja tai hankintasanomia lähettävää yritystä maailmanlaajuisesti. Baswaren avulla organisaatiot voivat alentaa tuotteiden ja palveluiden hankinnasta ja maksamisesta syntyviä kustannuksia sekä saavuttaa läpinäkyvyyden koko hankinnasta maksuun -prosessiin. Automatisoimalla manuaalisia prosesseja tehostetaan muun muassa hankintaa, sopimustenhallintaa, toimittajayhteistyötä, laskuautomaatiota ja talousohjausta. Baswaren ratkaisujen ja palvelujen avulla yritykset parantavat kassavirran hallintaa, tehostavat ennustamista sekä varmistavat taloushallintonsa ketteryyden. Ratkaisut ovat saatavilla Baswaren tai sen laajan kumppaniverkoston toimipisteissä Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Baswaren osake noteerataan Helsingin Pörssissä.

www.basware.fi