Verkkolaskujen lähetykseen vaihtoehtoja erityisesti pienille ja keskisuurille organisaatioille

Espoo, 7.9.2009 - Johtava talousprosessien automaatioratkaisuja kehittävä ohjelmistoyhtiö Basware on täydentänyt Business Transactions -verkkolaskupalveluaan kahdella uudella lähetysliittymällä. Organisaatiot voivat nyt entistä tehokkaammin aktivoida toimittajiaan verkkolaskutukseen ja samalla nopeasti kasvattaa vastaanotettujen verkkolaskujen määrää. Laskujen lähettäjät, myös pienet ja keskisuuret organisaatiot, voivat nyt lähettää asiakkailleen laskuja kätevästi sähköpostitse tai Baswaren virtuaalitulostimen kautta.

Baswaren toukokuussa suorittaman kyselyn¹ mukaan kahdeksan suomalaisorganisaatiota kymmenestä pitää verkkolaskujen lähettämisen lisäämistä tärkeänä. Pienet ja keskisuuret organisaatiot ovat kokeneet verkkolaskutukseen siirtymisen sekä työläänä että kalliina. Basware täydentää nyt verkkolaskujen lähetysratkaisuvalikoimaa kahdella uudella palvelulla, joilla verkkolaskujen lähettäminen on taloudellisesti perusteltua myös vähän laskuja lähettäville organisaatioille. Business Transactions Sender Email -sähköpostipalvelu muuttaa pdf-muotoisen laskun aidoksi verkkolaskuksi. Business Transactions Sender Virtual Printer -virtuaalitulostin tulostaa aitoja verkkolaskuja. Uusien lähetyspalvelujen käyttö ei edellytä erillisiä laite- tai ohjelmistoasennuksia, ja laskut voidaan jäljittää prosessin kaikissa eri vaiheissa. Lähetyspalveluilla laskun lähettäjä voi lähettää verkkolaskuja joko Baswaren asiakkaille tai muita verkkolaskuoperaattoreita käyttäville asiakkaille, myös maailmanlaajuisesti. Verkkolaskut välitetään Baswaren palvelun kautta turvallisesti vastaanottajille. Toimittajat nopeasti aktivoitavissa verkkolaskutukseen Baswaren esittelemillä uusilla verkkolaskun lähetystyökaluilla Baswaren asiakkaat voivat nopeuttaa toimittajiaan siirtymään verkkolaskutukseen. Sekä sähköpostipalvelu että virtuaalitulostin mahdollistavat laskujen lähettäjien nopean siirtymisen verkkolaskutukseen. ”Kehitimme nämä kaksi uutta palvelua vastaamaan asiakkailtamme ja heidän toimittajiltaan tulleeseen tarpeeseen lisätä verkkolaskutusta. Moni suomalaisyritys ja julkishallinnon organisaatio on ilmoittanut, että he vastaanottavat tavaran- ja palveluntoimittajiltaan tämän vuoden jälkeen vain verkkolaskuja. Haluamme edistää verkkolaskutusta ja tarjota kaikenkokoisille yrityksille helppokäyttöiset työkalut, jotka helpottavat verkkolaskutukseen siirtymistä”, kertoo Suomen liiketoiminnoista vastaava johtaja Jukka Virkkunen. Baswaren Yhteyspalvelujen tavoitteena on tarjota organisaatioille nopea siirtyminen paperisista tai skannatuista laskuista verkkolaskuihin. ”Avainkysymys säästöjä ja tehokkuutta tavoiteltaessa on, kuinka paljon ja kuinka nopeasti paperiset ja skannatut laskut saadaan muutettua aidoiksi verkkolaskuiksi”, sanoo Jukka Virkkunen. Tätä siirtymävaihetta nopeuttamaan Basware tarjoaa toimittajien aktivointipalvelua, jonka avulla Baswaren asiakas voi ohjata toimittajiaan verkkolaskutukseen. Verkkolaskuilla selvää säästöä ”Verkkolaskun tuomat hyödyt ovat kiistattomat. Laskun lähettäjälle verkkolasku on 57 prosenttia² edullisempi vaihtoehto kuin paperilasku. Säästöä kertyy lähetettyä laskua kohden 6,40 euroa. Keskitetty ja automatisoitu verkkolaskujen käsittelyprosessi on organisaatiolle lisäksi yli kolme kertaa edullisempaa verrattuna hajautettuun paperisten laskujen käsittelyyn”, kertoo Jukka Virkkunen. Baswaren verkkolaskukyselyn¹ mukaan kahdeksan suomalaisorganisaatiota kymmenestä tiedostaa verkkolaskun mahdollisuudet tuoda kustannussäästöjä. Uudet palvelut ovat saatavissa välittömästi osoitteesta e-invoice.basware.com/fi. Lisätietoja: Jukka Virkkunen, johtaja, Basware, puh. +358 50 67047, jukka.virkkunen@basware.com Basware Basware on hankinnasta maksuun -ratkaisujen sekä taloushallinnon ohjelmistojen johtava toimittaja. Yli 850 000 käyttäjää yli 50 maassa käyttää Baswaren ohjelmistoja talousprosessiensa automatisoimiseen. Ohjelmistot tehostavat prosesseja sekä parantavat niiden läpinäkyvyyttä ja säännöstenmukaisuutta. Baswaren liikevaihto vuonna 2008 oli 86 miljoonaa euroa. Basware on perustettu vuonna 1985 ja sen osake noteerataan Helsingin Pörssissä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sillä on seitsemän tytäryhtiötä Euroopassa ja yksi Yhdysvalloissa. www.basware.fi ¹Verkkolaskutukseen liittyvä kyselytutkimus toteutettiin touko-kesäkuussa suomalaisorganisaatioiden taloudesta ja hankintatoimesta vastaaville henkilöille. Kyselyyn saatiin 378 vastausta. ²Billentis/2009