Verkkolaskun ympärille syntyy ekosysteemi

Ohjelmistoyhtiö Baswaren tuoreen tutkimuksen mukaan verkkolasku pienentää yrityksen kustannuksia jopa 60-80 % perinteiseen paperisiin laskuihin verrattuna.[1] Yritykset ymmärtävät aikaisempaa paremmin verkkolaskun hyödyt koko organisaatiolle. Baswaren toimitusjohtaja Esa Tihilän mukaan verkkolaskun ympärille on syntymässä globaali myyjän ja ostajan välisen kaupankäynnin sähköisen sanomavaihdon ekosysteemi.

[1] http://www.basware.com/knowledge-center/2012-global-e-invoicing

Verkkolasku kehittyy voimakkaasti yhä useamman yrityksen valitessa sen paperilaskujen sijaan. Baswaren teettämän globaalin tutkimuksen (2012 Global E-invoicing Study) mukaan verkkolaskun yleistyminen juontuu ekosysteemivaikutuksesta, jossa yhteistyöverkosto ruokkii saman toimintatavan käyttöönottoa.

Tiukka taloustilanne nopeuttaa kasvua

Tutkimuksen mukaan 73 % vastaajista käytti verkkolaskua ainakin jossain määrin vuonna 2012. Kasvu on todella nopeaa, sillä vuotta aiemmin vastaava osuus oli 59 %. Alun perin verkkolasku toi tullessaan säästöjä suurten yritysten monimutkaisiin prosesseihin, joissa käsitellään suuria määriä laskuja useilta laskun lähettäjiltä ja lähetetään laskuja useille saajille. Nykyään myös pienemmät yritykset ovat huomanneet verkkolaskun edut toimintansa tehostamisessa.

Yhä runsaampi tarjonta sekä selkeämmät ja ennen kaikkea edullisemmat ratkaisut ovat tehneet verkkolaskusta jatkuvasti houkuttelevamman kaiken kokoisille yrityksille. Tiukassa taloustilanteessa yrityksillä ei ole varaa sivuuttaa verkkolaskun kiistattomia hyötyjä. Tässä kohtaa ekosysteemi astuu kuvaan mukaan”, kertoo Baswaren toimitusjohtaja Esa Tihilä.

Verkkolaskun yleistyessä yritykset ovat tekemisissä yhä useampien muiden yritysten - toimittajien ja asiakkaiden kanssa, jotka ovat jo siirtyneet paperilaskuista verkkolaskuihin. Pian onkin jo erittäin vaikea löytää sellaista yritystä, joka ei käyttäisi verkkolaskua joko myyntilaskutuksessa ja/tai ostolaskujen käsittelyssä.

Haasteitakin vielä riittää

Kehitys on hyvässä vauhdissa, mutta haasteitakin on runsaasti. On hyvä muistaa, että suurin osa yrityksistä on verkkolaskun täysimittaisessa hyödyntämisessä vasta muutosprosessin alussa. Tutkimuksen mukaan valitettavan moni yritys pitää paperilaskun korvaamista sähköpostiviestiin liitetyllä laskun PDF-kuvalla riittävänä irtiottona paperilaskuista. PDF-kuva on toki askel oikeaan suuntaan, muttei mahdollista prosessien automatisointia. Laskun PDF-kuva ja siihen liittyvät manuaaliset prosessit hidastavat laskunkäsittelyn prosesseja, rajoittavat kassavirran läpinäkyvyyttä sekä lisäävät virheitä ja skannaukseen ja tarkistuksiin kuluvaa aikaa. Aito verkkolasku sisältää laskun kuvan lisäksi automaation mahdollistavan laskudatan.

”Aitoja verkkolaskuja käyttävistä yrityksistä 61 % on pienentänyt laskutuskustannuksiaan, mutta PDF-laskuja käyttävistä yrityksistä vain 43 %. Vielä merkittävämpi havainto on, että verkkolaskutusta käyttävistä yrityksistä 45 % on pystynyt vähentämään laskutusvirheitä, mutta PDF-laskuja käyttävistä yrityksistä vain 27 % on onnistunut virheiden vähentämisessä”, sanoo Tihilä.

Tutkimuksen mukaan PDF-kuvien käyttö on edelleen yleisin sähköisen laskutuksen muoto (58 %). Tämä on jo edistysaskel paperilaskujen käyttöön nähden, mutta kertoo yritysten olevan edelleen kaukana verkkolaskun ja automatisoinnin kaikkien mahdollisuuksien hyödyntämisestä.

Verkostoituminen hyödyttää koko toimitusketjua

”Ekosysteemiefektin lisäksi verkkolaskun yleistymiseen vaikuttaa verkostoituminen, jossa verkkolasku siirtyy arvoketjussa suurilta asiakkailta näiden toimittajille ja edelleen näiden alihankkijoille aina toimitusketjun pienimpään alihankkijaan asti. Nämä tekijät, yhdessä muuttuvan lainsäädännön ja viranomaisten kannustuksen sekä verkkolaskun hyötyjen tunnettuuden kasvun myötä nopeuttavat aidon verkkolaskun käyttöönottoa yrityksissä”, toteaa Tihilä.

Yrityksen koko vaikuttaa suuressa määrin vastaanotettujen ja lähetettyjen laskujen määrään, mutta koko ei välttämättä määrittele verkkolaskun käytön kehittyneisyyttä. Verkkolasku on käyttökelpoinen kaiken kokoisissa yrityksissä ja etenkin pienten yritysten odotetaan siirtyvän kuluvan vuoden aikana kasvavassa määrin verkkolaskutukseen.

”Yleisesti käytetyt PDF-laskut ovat askel oikeaan suuntaan, mutta yritykset ymmärtävät entistä paremmin, ettei PDF-laskujen käyttö tuo samoja etuja kuin automatisoitu laskutus. PDF-laskujen määrän odotetaan vähenevän yhä useamman yrityksen ymmärtäessä kehittyneiden verkkolaskutusratkaisujen tuomat edut”, kertoo Tihilä.

Johtopäätökset - mitä on tulossa?

Tutkimuksen mukaan verkkolaskun käyttöönotolle on entistä vähemmän esteitä. Suurimmaksi haasteeksi (30 % vastaajista) koettiin toimittajien verkkolaskuvalmiuksen puute. Toimittajien vastahakoisuutta ja heille aiheutuvia kustannuksia piti esteenä 26 prosenttia vastaajista. Toimittajien vastustus verkkolaskutuksen käyttöönottoon on laskenut vuodessa merkittävästi 46 prosentista 26 prosenttiin.

”Kaikki edellä mainitut tekijät tukevat ekosysteemiefektiä, minkä odotamme johtavan verkkolaskun käytön käännekohtaan vuosina 2014/15, jolloin suurin osa yrityksistä käyttää kehittyneitä verkkolaskutusratkaisuja PDF-kuvien lähettämisen ja vastaanottamisen sijasta”, tiivistää Tihilä.

Lisätietoja: Esa Tihilä, toimitusjohtaja, Basware Oyj, puh. 040 4807 098

esa.tihila@basware.com

Basware

Basware on maailman johtava pilvipalveluihin perustuvan verkkolaskun ja hankinnasta maksuun -ratkaisujen toimittaja. Yhtiön palveluilla on yli miljoona käyttäjää yli 60 maassa. Baswaren B2B Cloud -ratkaisut ja palvelut mahdollistavat avoimen ja turvallisen maailmanlaajuisen ekosysteemin ostajien ja myyjien väliseen kaupankäyntiin. Ekosysteemi kokoaa yhteen yli 1,9 miljoonaa osto -ja myyntiorganisaatiota. Ratkaisut on suunniteltu vastaavaan kaikenkokoisten yritysten tarpeita ja ne hyödyntävät Baswaren syvää liiketoimintaprosessiosaamista yhdistettynä älykkääseen pilvipalveluteknologiaan sekä avoimeen verkkoon ja sähköisten sanomien välitykseen. Baswaren palveluiden avulla organisaatiot voivat tehostaa hankintojaan sekä osto- ja myyntireskontransa saavuttaen kustannussäästöjä, tehokkaan ja luotettavan näkyvyyden kassavirtaan sekä entistä paremmat asiakas- ja kumppanisuhteet. Ratkaisut ovat saatavilla pilvipalveluna, paikan päältä tai liiketoimintaprosessien ulkoistuksien kautta Euroopassa, USA:ssa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella joko Baswaren tai sen laajan kumppaniverkoston kautta. Baswaren osake noteerataan Helsingin pörssissä.

www.basware.fi

Basware Twitterissä: www.twitter.com/basware