Verkkolaskutuksen jatkuva lisääntyminen kasvattaa Baswaren verkkolaskuportaalin suosiota

- Portaali mahdollistaa toimittajien siirtymisen verkkolaskuttajiksi maksuttomasti

Espoo 11.5.2011 –Asiakkaat vaativat yhä useammin toimittajiltaan laskut sähköisessä muodossa. Edelläkävijät myös tarjoavat tätä vaatimusta tukeakseen toimittajilleen maksuttoman verkkolaskuportaalin, jonka kautta on helppo lähettää verkkolaskuja. Verkkolaskutuksen jatkuva kasvu näkyy sitä tukevien järjestelmien kysynnässä. Taloushallinnon ohjelmistoja kehittävän Baswaren Toimittajaportaalin kautta yhdistetään Suomessa jo tuhansia ostajia ja myyjiä. Portaalin avulla organisaatiot, joiden taloushallinnon järjestelmät eivät vielä tue verkkolaskua, pystyvät lähettämään asiakkailleen sähköisiä laskuja maksuttomasti.

Baswaren teettämän kansainvälisen verkkolaskututkimuksen1 mukaan suurin osa yrityksistä uskoo laskutusprosesseissaan olevan paljon tai merkittävästi tehostamisen varaa. Kolmella neljästä kyselyyn vastanneista yrityksistä kuluvan vuoden painopiste taloushallinnossa on operatiivisen tehokkuuden parantamisessa. Yhä useampi organisaatio on tunnistanut verkkolaskun taloushallinnolle tuomat hyödyt. Verkkolaskutuksen lisääminen sekä verkkolaskua edistävät toimivat lähetys- ja vastaanottoverkostot ovat avainasemassa tavoitteiden saavuttamisessa.

”Verkkolaskutus kuuluu digitaaliseen aikakauteen ja se on nyt suositumpaa kuin koskaan.  Verkkolaskun hyödyt ovat kiistattomat. Sekä myyjä että ostaja voivat vähentää laskujen käsittelykustannuksia yli 50 prosentilla. Verkkolaskutus on ekologista, eikä sen aloittaminenkaan ole enää vaikeaa. Yksinkertaisimmillaan olemassa oleviin järjestelmiin ei tarvita mitään muutoksia”, kertoo Baswaren johtaja Pekka Lindfors.

Välivaiheiden kautta aitoon verkkolaskuun

Kaikilla yrityksillä ei ole vielä verkkolaskutukseen soveltuvaa taloushallinnon ohjelmistoa. Verkkolaskutuksen lisääntyminen näkyy kuitenkin sitä tukevien järjestelmien, kuten Baswaren Toimittajaportaalin suosion kasvussa. Portaalin avulla ostaja voi tarjota omille toimittajilleen palvelun, jonka  avulla verkkolaskujen lähettäminen on helppoa ja maksutonta. Toimittajaportaalin käyttäminen on monille toimittajille välivaihe siirryttäessä aitoon verkkolaskuun.  Näin myös pienyrityksille taataan mahdollisuus pysyä mukana kaupankäynnissä sähköisen laskutuksen aikakautena.

Toimittajaportaali on internetin kautta  toimiva, ostajien toimittajilleen ilmaiseksi tarjoama verkkolaskupalvelu. Palvelun avulla toimittajat, joilla on vähän laskuja, tai joilla ei ole vielä laskutusjärjestelmässään verkkolaskuvalmiutta, voivat lähettää asiakkailleen verkkolaskuja. Baswaren portaalin kautta toimittajat voivat kirjoittaa laskuja rivitietoineen, lisätä laskuille liitteitä ja lähettää laskut asiakkailleen hetkessä sähköisessä muodossa.  Baswaren Toimittajaportaali on yhteensopiva laskutusta koskevan lainsäädännön kanssa eikä palveluratkaisuna tarjottavaa Toimittajaportaalia tarvitse toteuttaa tai ylläpitää organisaation omassa IT-ympäristössä. Toimittajaportaalilla on useita kansainvälisiä ja kotimaisia käyttäjiä. Palvelu tarjoaa toimittajille mahdollisuuden lähettää maksuttoman verkkolaskun  pelkästään Suomessa yli  1000  asiakkaalle. Kaiken kaikkiaan Suomessa palvelun kautta ovat välittäneet laskuja yli 4000 toimittajaa – ja määrä kasvaa usean sadan organisaation viikkovauhtia.

”Kaikki kaupankäynnin osapuolet hyötyvät verkkolaskuun siirtymisestä ja sähköisten toimintatapojen edistämisestä. Vain verkkolasku mahdollistaa organisaatioissa kokonaisvaltaisen automaation, parantaa kassavirran hallintaa, lisää ympäristöystävällisyyttä sekä vähentää virheitä manuaalisten työvaiheiden poistuessa. Toimittajaportaali ratkaisee ostajan kannalta yhden merkittävän verkkolaskutuksen esteen, kun se mahdollistaa sekä kotimaisten että ulkomaisten toimittajien kytkemisen verkkolaskutukseen heti, riippumatta toimittajan verkkolaskuvalmiuksista”, summaa Lindfors verkkolaskun hyötyjä.

Valtiokonttorille Baswaren verkkolaskuportaali

Baswaren Toimittajaportaalin on Suomessa viimeisimpänä ottanut käyttöön Valtiokonttori, joka avasi palvelun valtion virastojen ja laitosten kanssa asioivien toimittajien käyttöön maalis-huhtikuun vaihteessa 2011. Baswaren palvelun avulla yritykset voivat lähettää valtiolle verkkolaskun toistaiseksi ilman kuluja, vaikka heillä ei olisi käytössään sähköisen laskutuksen mahdollistavaa taloushallinnon ohjelmistoa.

Valtiokonttorin lisäksi Baswaren portaalipalvelua tarjoavat kumppaneilleen muun muassa Cargotec, Elisa, Finnair, Fortum, Jyväskylän kaupunki, Metso, Sanoma ja Helsingin kaupunki.

Basware on jo vuosien ajan tehnyt verkkolaskun edistämiseksi toimittaja-aktivointia, joka on helpottanut Baswaren vastaanottaja-asiakkaiden verkkolaskuun siirtymistä.  Verkkolaskujen lisäksi Baswaren globaalisti toimivassa avoimessa verkostossa välitetään myös muita myyjien ja ostajien välisiä hankintasanomia, kuten tilauksia ja tilausvahvistuksia.

Basware Toimittajaportaalin käyttäjäksi voi rekisteröityä osoitteessa: http://bsp.basware.com/

Lue lisää verkkolaskusta ja sen hyödyistä osoitteessa: www.basware.fi/verkkolasku

Pekka Lindfors, Senior Vice President, Basware Oyj, puh. 0400 457 594, pekka.lindfors@basware.com

1Järjestyksessään kolmas verkkolaskukysely toteutettiin helmikuussa 2011 ja siihen vastasi 931 organisaatiota Yhdysvalloista, Euroopasta, Skandinaviasta ja Australiasta. Suomesta vastaajia oli 441.

Basware on hankinnasta maksuun -ratkaisujen sekä talousohjauksen ohjelmistojen johtava toimittaja. Yli miljoona  käyttäjää yli 50 maassa hyödyntää Baswaren ohjelmistoja talousprosessiensa automatisoimiseen. Ohjelmistot tehostavat prosesseja sekä parantavat niiden läpinäkyvyyttä ja säännöstenmukaisuutta.

Baswaren liikevaihto vuonna 2010 oli 103 miljoonaa euroa. Basware on perustettu vuonna 1985 ja sen osake noteerataan Helsingin Pörssissä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sillä on seitsemän tytäryhtiötä Euroopassa ja yksi Yhdysvalloissa. www.basware.fi